همدلی اهالی یک روستا در اردستان، راه ورود کرونا را بست

«کچو مثقال» در رعایت پروتکل‌های بهداشتی نمونه شد


زهره افشار
خبرنگار
با افزایش واردات انواع واکسن کرونا، واکسیناسیون با شتاب زیادی در حال انجام است و در حال حاضر آنچه در کنار روند روبه رشد واکسیناسیون می‌تواند منجر به قطع زنجیره بیماری کرونا شود، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی است، کاری که اهالی روستای «کچومثقال» به خوبی آن را انجام می‌دهند. اهالی این روستا که در 10 کیلومتری جنوب شرق اردستان استان اصفهان است با وجود اینکه همگی دو دوز واکسن‌شان را زده‌اند اما بازهم پروتکل‌های بهداشتی را در سطح بالایی رعایت می‌کنند و همین مسأله باعث شده تا زور کرونا به هیچ یک از اهالی ساکن روستا نرسد. «محمد کچویی زاده» دهیار روستای «کچو مثقال» به «ایران» می‌گوید: 400 نفر اهالی روستا به خوبی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و همین مسأله باعث شده از ابتدای همه‌گیری کرونا تاکنون ما حتی یک فوتی از اهالی ساکن خود روستا نداشته باشیم.
البته متأسفانه دو تن از اهالی روستا که در شهر زندگی می‌کردند به کرونا مبتلا شده و فوت کردند که با وصیت خودشان به روستا منتقل و با رعایت پروتکل‌ها به خاک سپرده شدند. وی در پاسخ به این پرسش که فرهنگ رعایت پروتکل‌ها در این روستا چگونه شکل گرفته، توضیح می‌دهد: مردم روستا خوشبختانه آگاه هستند و از سوی دیگر به توصیه‌های دهیاری و اعضای شورای روستا به خوبی گوش می‌دهند. وی می‌افزاید: این روند در ماه محرم و عزاداری‌های ما برای سالار شهیدان ادامه داشت. روستای ما دارای حسینیه و مسجد بزرگی است که قدمت تاریخی دارند و همه ساله عاشقان حسین در روستای ما در قالب دو هیأت در این محل به عزاداری می‌پرداختند اما امسال برای دومین سال پیاپی با همکاری خوب دهیاری شورای روستا بویژه این دو هیأت، مردم ترغیب شدند عزاداری‌ها را در خارج از مسجد و حسینیه و در فضای باز برگزار کنند.
   روستاییان کچومثقال بعد از دیدن ماه‌ها مشکلات مردم در شهرها و برخی روستاها که به طور مثال کل آن روستا درگیر بیماری کرونا شده حالا خوشحال هستند که از ابتدای همه‌گیری، بحث رعایت پروتکل‌ها را در روستایشان جدی گرفته‌اند. روستای ما در فاصله 10 کیلومتری اردستان است و این شهر دارای موارد ابتلا و مرگ و میر کرونایی بالایی بود و طبیعی است که روستای ما نیز می‌توانست در خطر باشد ولی رعایت پروتکل‌ها به کمک مان آمد تا به لطف خدا به این روزها برسیم. وی تصریح می‌کند: با برنامه‌ریزی خوب دولت برای واکسیناسیون بدون شرط سنی در روستاها، خوشبختانه 100 درصد کسانی که سنشان بالای 18 سال بوده واکسینه شده‌اند و دو دوز    واکسن خود را دریافت کردند و در این مورد نیز دیدیم که همه ساکنان از واکسیناسیون استقبال کردند و کسی نبود که تحت تأثیر شایعات از تزریق واکسن سرباز بزند. وی همچنین از آماده‌سازی مدرسه روستا که قدمت اش به سال 1330 می‌رسد خبر داد و گفت: از آنجا که  کچومثقال تنها 8 دانش آموز در مقطع ابتدایی دارد، مدرسه روستا برای آموزش حضوری دانش آموزان مشکلی ندارد. شغل بیشتر اهالی این روستا کشاورزی است و بیشترین محصولی که تولید می‌کنند، انار است. کچویی زاده تصریح می‌کند: روستای ما نیز مانند دیگر نقاط استان با مشکل کم آبی مواجه است و از مسئولان می‌خواهیم به ما برای لایروبی قنات روستا کمک کنند تا آبدهی قنات بیشتر و مشکل ما کمتر شود. وی می‌افزاید: البته اهالی روستا سال‌های سال است که خود را با کم آبی وفق داده‌اند و نام روستای ما نیز به نوعی با کم آبی گره خورده است. نام روستای ما در زمان‌های دور «کیه‌چو» بوده است. کیه‌چو به مرور زمان به کچو تبدیل می‌شود. دلیل آن هم این است که خانه‌های اولیه روستا بسیار کم و کوچک بوده و آب روستا هم آن‌طور که پدران ما می‌گویند به قدری کم بوده که به طور مثقال‌وار توزیع می‌شده است و همین مسأله موجب شده نام کچومثقال بر روستا بماند.
 در همین حال «آرش نجیمی» سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی  اصفهان هم به «ایران» می‌گوید: البته ما درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به تفکیک در روستاها رصد نکرده‌ایم ولی متأسفانه در حال حاضر شاهد رعایت 50 درصدی پروتکل‌ها هستیم و در برخی روستاها این درصد بسیار پایین تر است ولی موارد استثنا هم داریم . وی می‌افزاید: هر چند میزان بستری‌ها و تعداد فوتی‌ها در کل استان اصفهان نسبت به چند هفته قبل روند کاهشی داشته اما هنوز با چالش‌هایی برای تخت‌های آی‌سی‌یو مواجه هستیم و شکی نیست که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کنار تکمیل واکسیناسیون می‌تواند ما را از مشکلات ناشی از کرونا دور کند و ان شاءالله رفته رفته مردم را به سمت زندگی عادی هدایت کند. خوشبختانه با توجه ویژه نظام سلامت در روستاها در بحث واکسیناسیون اولویت سنی وجود ندارد و ما امیدواریم روستاییان در همه نقاط استان بحث واکسیناسیون را جدی بگیرند و حتماً خود را با هر واکسنی که موجود است واکسینه کنند. به هر جهت ماهیت زندگی روستایی و کار کشاورزی دورکاری ندارد و این مسأله رعایت دوچندان پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری را در روستاهای ما می‌طلبد. به گفته وی، در حال حاضر یک شهر استان اصفهان در وضعیت زرد کرونایی، 6 شهر نارنجی و مابقی شهرها در وضعیت قرمز کرونایی هستند.

نیم نگاه
دهیار روستای کچو مثقال: روستای ما دارای حسینیه و مسجد بزرگی است که قدمت تاریخی دارند و همه ساله عاشقان حسین در روستای ما در قالب دو هیأت در این محل به عزاداری می پرداختند اما امسال برای دومین سال پیاپی با همکاری خوب دهیاری شورای روستا  بویژه  این دو هیأت ، مردم ترغیب شدند عزاداری‌ها را در خارج مسجد و حسینیه و در فضای باز برگزار کنند




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7725/1/586945/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها