طرح لغو اصل هشتاد و پنجی شدن طرح فضای مجازی اعلام وصول شد

تجدید‌نظر در طرح صیانت کلید خورد


گروه سیاسی/ زمزمه‌های روزهای اخیر برای تجدید نظر مجلس درباره طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی، رنگ واقعیت به خود گرفت و طرح  لغو اصل هشتاد و پنجی شدن این طرح اعلام وصول شد. این طرح در صورتی که تصویب شود، به معنای آن خواهد بود که طرح صیانت به صورت عادی در دستور کار نمایندگان قرار خواهد گرفت. نکته قابل توجه اینکه برخی از موافقان لغو اصل 85 شدن طرح صیانت تأکید دارند که بهتر است دولت در این باره لایحه بدهد. 
به گفته یکی از نمایندگان، در جلسه‌ای که طرح صیانت به تصویب رسیده بود موافقان ۱۲۱ نفر و مخالفان ۷۵ نفر بودند و نزدیک به ۸۰ نماینده هم در جلسه حضور نداشتند. معین‌الدین سعیدی نماینده چابهار با بیان اینکه بسیاری از نمایندگان انتظار مطرح شدن هشتاد و پنجی شدن این طرح را نداشتند، گفت: طبق قانون اگر ۲۵ نماینده مجلس خواستار مسکوت گذاشتن طرح شوند، این موضوع به رأی گذاشته خواهد شد. او با بیان اینکه بررسی وضعیت فضای مجازی اولویت کشور نیست، گفت: ما ترجیح می‌دهیم که این طرح مسکوت گذاشته شود و دولت سیزدهم در صورت صلاحدید، مسأله فضای مجازی را در قالب لایحه به مجلس ارائه کند. امیدوارم نگرانی مردم درخصوص طرح صیانت از حقوق کابران برطرف شود. او این را هم گفت که هشتاد و پنجی کردن یک طرح برای مجلسی که شعار شفافیت داده است، نکته مثبتی تلقی نمی‌شود. سیدکریم حسینی نماینده اهواز هم که از موافقان لغو این طرح بود گفت: طرح صیانت از فضای مجازی به اندازه کافی مطالعه نشده است و متأسفانه بدون زمینه‌سازی در جامعه و اذهان عمومی، در صحن مجلس مطرح شده است. او این را هم گفت که با طرح کردن مسأله صیانت از فضای مجازی در مجلس، دغدغه‌ای به افکار عمومی تزریق شده است که به صلاح جامعه نیست. این در حالی است که باید در یک فضای کارشناسی و با در نظر گرفتن همه نظرات متخصصان و فعالان حوزه فضای مجازی، به این طرح رسیدگی و در قبال آن تصمیم‌گیری شود.
مجتبی توانگر، نماینده تهران هم توضیح داده به دلیل حضور نداشتن تعدادی از نمایندگان در جلسه علنی مجلس و نیز با توجه به اینکه اصل هشتاد و پنجی شدن آن فقط ۱۲۱ رأی آورده است که به نظر می‌رسد نظر اکثریت مجلس نیست، تعدادی از نمایندگان درخواست لغو این مسأله و بررسی آن به صورت عادی را دارند. این عضو کمیسیون اقتصادی تأکید کرد: این درخواست که به امضای بیش از ۲۰ نفر از نمایندگان رسیده است و امیدواریم با رأی آوردن آن، بررسی طرح فضای مجازی ذیل اصل ۸۵ لغو و این طرح به صورت عادی بررسی شود. رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس افزود: با عادی شدن روال این طرح، امیدواریم با شروع کار دولت جدید، دولت نیز در زمان مقتضی لایحه‌ای تدوین کند تا ان شاء‌الله این مسأله با رعایت همه جوانب آن مورد بررسی و قانونگذاری قرار گیرد.
از همین رو در جلسه دیروز طرح لغو اصل هشتاد و پنجی شدن طرح فضای مجازی اعلام وصول شد تا در هفته‌های آینده مورد بررسی قرار بگیرد.
مجلس در انتظار لیست کابینه
در حالی که مجلسی‌ها دیروز منتظر ارائه لیست کابینه بودند، اما این مهم اتفاق نیفتاد. سخنگوی هیأت رئیسه مجلس در همین‌باره با بیان اینکه لیست وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم به مجلس واصل نشده است، به ایسنا گفت: اگر این لیست بعد از ظهر یکشنبه یا روز دوشنبه به مجلس برسد اعلام وصول آن به جلسه بعدی موکول خواهد شد. وی با بیان اینکه کمیسیون‌های تخصصی مجلس یک هفته برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی فرصت دارند، گفت: پس از اتمام مهلت بررسی صلاحیت وزرا در کمیسیون‌ها نوبت به بررسی صلاحیت و رأی اعتماد وزرا در صحن می‌رسد. حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس هم، با اشاره به زمان بررسی صلاحیت وزرای کابینه در مجلس گفت: ما در روز یکشنبه منتظر بودیم تا رئیس جمهوری لیست وزرای خود را به مجلس ارائه کند و ما آن را در جلسه علنی اعلام وصول کنیم حتی جلسات هفته آتی مجلس را براین اساس تنظیم کرده بودیم ولی لیستی به دست مجلس نرسید. وی در ادامه گفت: بر این اساس مجدداً پیش‌بینی کردیم تا در روز سه‌شنبه جلسه علنی برگزار کنیم و در صورت ارائه لیست در جلسه علنی اعلام وصول شود. در صورتی که در روز سه‌شنبه لیست وزرا به دست مجلس برسد کمیسیون‌های تخصصی یک هفته صلاحیت وزرا را بررسی خواهند کرد و سپس بعد از تعطیلات عاشورا و تاسوعا در صحن مورد بررسی قرار خواهد گرفت. 
قالیباف: بهانه‌ای برای کار نکردن وجود ندارد
محمد باقر قالیباف رئیس مجلس در حاشیه جلسه علنی صبح دیروز با حضور در جایگاه خبرنگاران ضمن تبریک روز خبرنگار درباره نقش خبرنگاران در انعکاس تعامل بین مجلس و دولت جدید گفت: براساس قانون اساسی هر یک از قوا وظایف مشخصی را برعهده دارند و هر سه قوه باید به صورت مستقل وظایف خود را انجام دهند، ولی با توجه به مشکلات کشور برای پیشرفت جامعه و حل مشکلات مردم همدلی، همکاری، انسجام و سهم مشترک در اولویت‌ها و حتی بعضاً روش‌های اجرایی و رویکردها بین هر سه قوه ضروری است. بار دولت نیز طبیعتاً سنگین‌تر است و مجلس در مسیر حل مشکلات در عین عمل به وظایف نظارتی خود دولت را همکاری خواهد کرد. وی در ادامه در پاسخ به سؤالی در خصوص بیانیه هفت کشور اقتصادی در خصوص حمله به نفتکش رژیم صهیونیستی گفت: اگر تروریستی وجود داشته باشد رژیم صهیونیستی در رأس آن است. ما همواره قانون و مقررات را دنبال می‌کنیم و همیشه به دنبال امنیت راه‌های بین‌المللی و انتقال انرژی هستیم. آنان که نگاه تروریستی دارند این مواضع را به خود می‌گیرند. در آتش‌سوزی اخیری که نیز اتفاق افتاد در ساعات اولیه دیدیم که چه حرف‌هایی زدند، اما بعد متوجه شدند که حادثه طبیعی بوده است.
رئیس مجلس همچنین در آیین گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی با بیان اینکه امروز در تأمین رفاه و آسایش مردم کارنامه قابل قبولی نداریم در حالی که امکانات قابل توجهی داریم، مشکل اصلی کشور را ناترازی در عرصه‌های مختلف از جمله ناترازی مدیریتی و سوء مدیریت‌ها دانست. قالیباف تأکید کرد: شرایط امروز کشور به گونه‌ای است که بهانه‌ای برای کار نکردن وجود ندارد.






آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7696/1/584034/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها