حسن روحانی در آخرین گفت‌و‌گوی تلویزیونی:

توافق وین بر‌اساس دیدگاه رهبری میسر اما با مصوبه مجلس بعید است


حسن روحانی رئیس دولت دوازدهم، در آخرین گفت‌و‌گوی تلویزیونی خود با مردم که دوشنبه شب انجام شد، با اشاره به اینکه در دولت نخست خود، براساس قولی که داده بود، گره مذاکرات هسته‌ای را به جای جنگ، با دیپلماسی بازکرد، گفت که امروز هم توافق دور از دسترس نیست و چشم‌انداز آن وجود دارد.
به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی، با بیان اینکه مانع اصلی ما برای گفت‌و‌گو با ۴+۱ این است که باید تمام تحریم‌ها شامل مسائل موشکی و حقوق بشر برداشته شود، رفع این تحریم‌ها را نیازمند مذاکرات دیگری دانست و افزود: امروز توافق ما دور از دسترس نیست، می‌توان توافق کرد و از نظر من چشم‌انداز توافق وجود دارد.
رئیس دولت دوازدهم گفت: معیار ما فرمایشات رهبر انقلاب است و ما تنها به دلیل مصوبه مجلس نتوانستیم به سرانجام برسیم. اگر معیار را فرمایشات رهبر انقلاب قرار دهیم توافق حاصل می‌شود، اما با مصوبه مجلس توافق بعید یا سخت است.
او با اشاره به اینکه در سال 92 این گونه در ذهن من بود که یا وارد جنگ با دنیا می‌شویم یا صلح، راه صلح را دیپلماسی دانست و تصریح کرد: قبول ندارم به رفع تحریم‌ها نرسیدیم. در ۹۰ روز اول، به توافق موقت رسیدیم، همچنین اصل فناوری هسته‌ای از سوی دنیا پذیرفته شد.
روحانی با بیان اینکه دنیا به ۷۰ تا ۸۰ درصد توافقات عمل کرد، اظهارکرد: در دولت دوازدهم کسی در امریکا سر کار آمد و ما حقیقتاً با امریکا حرف می‌زدیم، امروز نیز ما با ۴+۱ حرف می‌زدیم، اما طرف اصلی ما امریکا است. کسی روی کار آمد که برجام را بدترین توافق می‌دانست و شرایطی را در سال ۹۶ دیدیم که ناشی از روی کار آمدن وی بود.
رئیس دولت دوازدهم با اشاره به اینکه امریکا می‌خواست به توافق امنیتی و دفاعی برسد که ما ایستادگی کردیم و فقط با دنیا درباره مسائل هسته‌ای حرف زدیم، تصریح کرد: اگر به ۹۲ برگردیم همین مسیر را می‌رفتیم. شما یا باید میدان را هسته‌ای قرار دهید یا باید میدان را باز کنید و این مجوز نظام را می‌خواهد. اگر میدان فقط هسته‌ای شد پس به تحریم‌های این بخش می‌رسیم.
روحانی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم هیچ تحریمی نباشد، این امر نیازمند میدان وسیع‌تری برای گفت‌و‌گو است، اضافه کرد: امروز با چارچوب مورد نگاه رهبر انقلاب می‌توان به توافق رسید. در ۲۳ تیر وزارت خارجه گزارشی به مجلس فرستاد که در آن آمده ۵+۱ چه می‌کند و ما چه می‌کنیم. اگر این چارچوب باشد براساس آن می‌توان دیدگاه آینده را ترسیم کرد.
او همچنین مهم‌ترین پرونده در دست دولت سیزدهم را مذاکره و تعامل با دنیا دانست و گفت: هیچ‌راهی در کوتاه مدت جز مذاکره نداریم. مسائل اقتصادی که براساس آن می‌بایست مردم آینده را روشن‌تر ببینند دومین پرونده‌ای است که به دولت سیزدهم می‌رسد.
روحانی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو، درباره کارنامه دو دولت خود نیز با اشاره به اینکه ما کار را با تورم 34 درصد آغاز کردیم، اظهارکرد: در سال ۹۳، تورم ۱۵ و در ماه‌های آخر ۹۴، تورم تک رقمی شد و در سال‌های ۹۵ و ۹۶ نیز تورم تک‌رقمی بود.
رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه رشد اقتصادی ما در چهار سال اول به‌طور متوسط ۴.۵ درصد بود و در دولت یازدهم رشد ما دو رقمی و در دنیا اول بود، اضافه کرد: آمارها نشان می‌دهد به قول‌ها عمل کردیم.
روحانی درباره انتقادها نسبت به واردات دیرهنگام واکسن نیز گفت: در واردات واکسن خارجی دو مسأله پیش آمد، اول اینکه برخی واکسن‌ها مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی نبود، برخی کشورها حاضر بودند واکسن‌های تولیدی را در مرحله بالینی به ما بدهند، اما معنایش این بود که مردم ما مورد آزمایش قرار بگیرند، در این صورت اگر واکسن ناموفق بود ببینید چه بلوایی می‌شد!
او با اشاره به اینکه از هند، کواکس و چین واکسن خریداری کردیم اما یا نتوانستند بدهند یا به تأخیر افتاد، اظهارکرد: امروز می‌توانیم ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر را در روز واکسینه کنیم.
رئیس دولت دوازدهم در ادامه با بیان اینکه حل برخی مسائل کلان در کشور نیازمند هماهنگی کل نظام است، اضافه کرد: طرح این مسائل برای مردم به وحدت کلی ما کمک نمی‌کند و شکاف‌های ملی را بیشتر می‌کند.
او همچنین درباره برخی تنش‌های اجتماعی نیز با اشاره به اینکه ما هیچ تنش اجتماعی نداشتیم که زمان آن به دو هفته برسد و توانستیم مدیریت کنیم، ادامه داد: در خوزستان به دلیل کم آبی تنش ایجاد شد که به مسأله تبدیل شد. دولت از لحاظ امنیت منطقه‌ای و داخلی کارهای بزرگی کرد اما بسیاری از مسائل هست که به دولت مربوط نمی‌شود و دولت می‌تواند یکی از عوامل باشد.
روحانی درباره برنامه‌های آینده خود نیز با بیان اینکه از سال ۴۱ به عنوان یک سرباز کنار انقلاب بودم، گفت: اما کار من عمدتاً فرهنگی بوده است. سابقه امنیتی من بیشتر چربید اما من دنبال کار علمی و فرهنگی هستم و دیگر سمت خاصی از فردا ندارم.
رئیس دولت دوازدهم در پایان با اشاره به اینکه در مواردی تحریم، جنگ اقتصادی و کرونا باعث شد نتواند انتظارات مردم را برآورده کند، اظهارکرد: در عین حال افتخار داریم طرح‌های بزرگی چون احیای دریاچه ارومیه و صادرات نفت از دریای عمان و افزایش پتروشیمی و فولاد را داشتیم و هر پنجشنبه افتتاح داشتیم و ۸۸ افتتاح ملی داشتیم. از مردم بابت ضعف‌ها عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم دولت سیزدهم به مردم خدمت کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7692/3/583601/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها