سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد

آمریکا در حال گره زدن مسائل انسانی به یک هدف سیاسی است


سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه زمان انجام دور بعدی مذاکرات احیای برجام در وین را در دوره رئیس جمهوری جدید ایران اعلام کرد. به گزارش ایرنا، خطیب‌زاده روز گذشته در نشست هفتگی با خبرنگاران که به صورت آنلاین برگزار شد، درباره اظهارات «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین مبنی بر اینکه برای مذاکرات احیای برجام در وین باید منتظر دولت بعدی ماند نیز اظهار داشت: مذاکرات در ۶ دور در وین با قوت و جدیت جلو رفت و طبیعی است مردمسالاری دینی در ایران حاکم است و این گفت‌وگوها به دلیل عدم اجرای آن توسط امریکا به تأخیرهایی خورد و انتخابات در ایران برگزار شد و طبیعی است به دلیل اقتضائات مردمسالاری و دموکراسی اجازه دهیم دولت مستقر شود و کار را جلو ببرد. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: البته سیاست‌های کلان نظام همان‌هایی است که مقام معظم رهبری و نهادهای بالادستی تعیین می‌کنند، دولت مجری و وزارت امور خارجه اجرا کننده تصمیمات است. این در مسیر عادی ادامه خواهد یافت. مهم این است که منافع مردم  و تصمیمات عالیه نظام عیناً اجرا شود.
 موضوعات اختلافی در وین
خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا خود دولت تصمیم گرفت که مذاکرات وین در دولت جدید برگزار شود یا این تصمیم کمیته تطبیق بود، اظهار کرد: بر اساس ارزیابی ما متأسفانه طرف امریکایی در شش دوره قبلی توافق نکرد که به تمامی تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل برگردد. البته بخش عمده‌ای از آنچه که باید توافق می‌شد انجام شده بود. یکسری اختلاف نظرها در برخی لیست‌ها و عناوین باقی مانده بود که طرف امریکایی در دور ششم مذاکرات وین آنها را بلوکه کرد و توافق جدیدی صورت نگرفت. لذا ما اجازه دادیم که طرف امریکایی برود و تصمیم سیاسی خودش را در واشنگتن بگیرد. در ایران هم با توجه به انتخابات و انتقال آرام قدرت باید یکسری موضوعات مورد بحث و بررسی قرار می‌گرفت که در کمیته تطبیق مباحث مطرح شد.
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: وزارت خارجه به عنوان یک نهاد حاکمیتی دستورات حاکمیت را منتقل و برای اجرایی شدن آنها اقدام می‌کند. هیچ شکاف عمده‌ای در تداوم آنچه که در دولت دوازدهم انجام می‌شد وجود ندارد و در دولت سیزدهم کار ادامه خواهد یافت و وزارت خارجه در چارچوب دستورات حاکمیتی عمل می‌کند. دولت به عنوان بدنه اجرایی دارای صلاحیت جدی است و باید اجازه بدهیم که دولت آقای رئیسی نقش خود را در این فرایند داشته باشد و فرایند انتقال قدرت صورت بگیرد.
 گفت‌وگوی جداگانه درباره تبادل زندانیان
خطیب‌زاده درباره بحث تبادل زندانیان بین ایران و امریکا گفت: اظهار نظری که از سوی مقامات امریکایی شنیده شده، جای حیرت دارد. ما در کنار گفت‌وگوهای برجامی در وین به صورت کاملاً جداگانه گفت‌وگوهایی را درخصوص این موضوع انسانی و بشردوستانه با امریکایی‌ها به صورت واسطه و همچنین انگلیسی‌ها داشتیم. ما از روز اول همواره اعلام کرده‌ایم که رهایی ایرانیانی که به بهانه‌های واهی و به صورت ناعادلانه و ظالمانه در ایالات متحده و برخی از کشورهای اروپایی زندانی هستند به عنوان موضوعی بشردوستانه در اولویت جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. وی ادامه داد: آنچه که امریکا انجام می‌دهد گره زدن یک موضوع انسانی و بشردوستانه با یک هدف سیاسی است که هیچ گاه قابل قبول نبوده است. این رویکرد غلطی است و این موضوع باعث می‌شود که همه مسیرها دچار سختی شوند.
وی افزود: گفت‌وگوها در مورد این موضوع (تبادل زندانیان) در کنار گفت‌وگوهای برجامی در وین به صورت کاملاً جداگانه انجام شد. به نتیجه رسید و یکسری مقدمات لازم داشت و همه طرف‌ها رفتند که مقدمات آن را انجام دهند. وقتی که مربوط به تعهدات امریکا بود تا دیروز انجام نشده است و وقتی که ایران به طرف‌های مقابل مذاکرات وین اعلام کرد که دور هفتم مذاکرات وین در دولت جدید برگزار خواهد شد به ناگاه امریکایی‌ها تصمیم گرفتند که این موضوع بشردوستانه را به گفت وگوهای احیای برجام گره بزنند و همان طور که گفتم، این رویکرد غلطی است و باعث می‌شود همه مسیرها دچار سختی شوند. سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: همین امروز هم اگر ایالات متحده تعهدات خود را در آن توافق انجام دهد این توافق برای آزادی ۱۰ زندانی از همه طرف‌ها (ایران، انگلیس و امریکا) قابل انجام است. ما به مقامات امریکایی توصیه می‌کنیم که از سوءاستفاده از یک امر انسانی دست بردارند و به جای بیانیه‌های توخالی اقدام کنند.
ناآرامی در افغانستان برای ایران قابل تحمل نخواهد بود
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره موج جدید مهاجران افغانستان به ایران نیز گفت: به دقت در مرزها اوضاع را کنترل و زیر نظر داریم. شرایط را سنجیده و بررسی می‌کنیم و باز هم ادامه خواهیم داد. خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: امنیت افغانستان امنیت ماست و ناآرامی در افغانستان برای ایران قابل تحمل نخواهد بود. براساس شرایط روز در حال بررسی موضوع و اقدام هستیم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7682/1/582618/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها