گزارش سخنگوی دولت از بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات شوراها و پیگیری موضوع در دولت

پیگیری رد‌صلاحیت گسترده داوطلبان شوراها


گروه سیاسی/ همزمان با اخباری که از نشست مشترک هیأت رئیسه مجلس و وزارت کشور برای بررسی وضعیت احراز صلاحیت‌ها در انتخابات شوراها منتشر شده است، علی ربیعی، سخنگوی دولت هم با اشاره به اینکه 90 درصد نامزدهای انتخابات شوراها در هیأت‌های اجرایی تأیید صلاحیت شده‌اند، اعلام کرد که 14‌درصد از این تأییدشدگان، از سوی هیأت‌های نظارت رد صلاحیت شده‌اند. او گفت: نکته جالب این است که 3 هزار و 746 نفر از رد صلاحیت‌شدگان در هیچ یک از مراجع چهارگانه سابقه‌ای نداشته‌اند، با این حال در هیأت نظارت رد صلاحیت شده‌اند. سخنگوی دولت، این رد صلاحیت‌ها را زمینه‌ساز مشارکت کم مردم و پایین آمدن انگیزه انتخاباتی دانست و ابراز امیدواری کرد که نشست مشترک مجلس و وزارت کشور به برگزاری یک انتخابات رقابتی منجر شود.
نبود حد نصاب رقابت انتخاباتی در 21 شهر
به گزارش «ایران»، ربیعی روز گذشته به پرسش‌های چند رسانه به صورت مکتوب پاسخ گفت. روزنامه «کار و کارگر» با اشاره به پایان مرحله تعیین صلاحیت نامزدهای شهر و روستا پرسید:«برخی از جریان‌ها درباره رفتارهای هیأت‌های نظارت مجلس ابراز نگرانی کرده‌اند و معتقدند بیشتر از افرادی رد صلاحیت شدند که از یک جریان خاص هستند و می‌توانستند رأی‌آوری داشته باشند.»
سخنگوی دولت با بیان اینکه فرایندهای مختلف انتخابات 1400 در حال انجام و سپری شدن است، ابتدا به این اشاره کرد که برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری 88 نفر برای حوزه انتخابات تهران، مازندران، قم و خراسان رضوی آزمون علمی داده‌اند و  برای انتخابات میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی نیز حدود 877 نفر برای 6 حوزه انتخابی ثبت نام کرده‌اند.
او با بیان اینکه در انتخابات شورای اسلامی شهرها 51 هزار و 598 نفر ثبت نام کرده‌اند که 12 درصد آن را زنان و 88 درصد آن را مردان تشکیل می‌دهند، افزود: برای انتخابات شورای اسلامی روستاها نیز 247 هزار و 818 نفر ثبت نام کرده که شامل 7 درصد زن و 93 درصد مرد است که نسبت به دوره قبل 13 درصد افزایش ثبت نام را مشاهده می‌کنیم.ربیعی در زمینه بررسی صلاحیت‌ها نیز با بیان اینکه هیأت‌های اجرایی بیش از 90 درصد داوطلبان را تأیید کرده‌اند، اما 14 درصد از تأییدشدگان توسط هیأت‌های نظارت رد صلاحیت شدند، تصریح کرد: هزار نفر از اعضای فعلی شورای اسلامی شهرها از سوی هیأت نظارت رد صلاحیت شده‌اند، به عنوان مثال در کلانشهر تهران بیش از 80 درصد و در شهرهایی مثل رشت، کرج و سمنان نیز بیش از 80 درصد رد صلاحیت داشته‌ایم.دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری افزود: نکته جالب این است که 3 هزار و 746 نفر از رد صلاحیت‌شدگان در هیچ یک از مراجع چهارگانه سابقه‌ای نداشته‌اند.
او گفت: بنا بر گزارش‌های وارده تعداد 21 شهر به دلیل رد صلاحیت گسترده داوطلبان حد نصاب لازم را برای برگزاری انتخابات و تشکیل شورا از دست داده و بیش از 50 شهر دیگر نیز در معرض عدم حد نصاب هستند.سخنگوی دولت با بیان اینکه این موضوع در یکی از جلسات دولت مورد بحث قرار گرفت، ادامه داد: به نظر می‌رسد نتایج این نوع رد صلاحیت‌های گسترده موجب کاهش مشارکت مردم و پایین آمدن انگیزه انتخاباتی شود. استنادات و دلایل رد صلاحیت‌ها در مورد این حجم از افراد چنانچه به عنوان نمونه آماری به کل جامعه تعمیم داده شود نتیجه نگران‌کننده‌ای خواهد داشت.به گفته ربیعی، در این زمینه وزارت کشور در حال رایزنی با مدیران ارشد مجلس است که امیدواریم با توجه به اینکه مقام معظم رهبری همواره بر افزایش مشارکت در انتخابات تأکید فرموده‌اند، ریاست و هیأت رئیسه مجلس درباره عملکرد هیأت نظارت تدبیری بیندیشند تا انتخابات رقابتی که حضور همه دیدگاه‌های سیاسی در آن وجود داشته باشد برگزار شود.
 دیپلماسی و سیاست دفاعی هیچ تعارضی ندارند
خبرگزاری فارس با اشاره به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب از ربیعی پرسید که «واکنش دولت به خطای بزرگ صورت گرفته از سوی برخی کارگزارانش چیست؟» سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه مواضع حکیمانه رهبر معظم انقلاب مثل همیشه فصل‌الخطاب و راهگشای همه است، اظهار کرد: صحبت‌های رهبر معظم انقلاب نشان داد تمام مباحث خروجی سیاست خارجی ما،‌ نتیجه تجمیع دیدگاه‌ها و حتی چالش‌های تضارب آرا بوده و تصمیم نهایی با خرد جمعی صورت می‌گیرد.

ربیعی وجود اختلاف نظر بین مسئولان امر در حوزه‌های سیاستگذاری‌ را کاملاً طبیعی و امری رایج در همه دنیا دانست و تأکید کرد: اما مهم این است که این اختلاف نظرها در مرحله عمل، هرگز به منصه ظهور نرسیده و همه دستگاه‌ها در نهایت تابع تصمیم‌های نهایی‌ای هستند که از سوی مسئولان عالی و طی فرایند خرد جمعی اتخاذ می‌شوند.
سخنگوی دولت، دیپلماسی و سیاست دفاعی را ‌دو بال سیاست خارجی دانست که نه تنها هیچ تعارضی با هم ندارند ‌بلکه با تقویت یکدیگر از ابزارهای اعمال سیاست خارجی هستند.
او با بیان اینکه طبق تأکید مقام معظم رهبری درباره اظهارات پخش شده از نوار مسروقه، همه رسانه‌ها، مسئولان و نخبگان باید مراقب نتایج سخنان ناخواسته خود باشیم، اضافه کرد: آنچه رهبری معظم گفتند، یک خط مشی روشن و عمومی بود و برای همه امور است و همه اعضای دولت خود را موظف به توجه و رعایت این فرمایش می‌دانند. ضمن اینکه پاسخ به این سؤال شما (خبرگزاری فارس) را دکتر ظریف، ‌در متنی که بلافاصله بعد از سخنان رهبری معظم منتشر کردند، داده‌اند.
سخنگوی دولت درباره آخرین جزئیات بررسی عوامل انتشار و درز فایل صوتی وزیر خارجه نیز با بیان اینکه بعد از مشخص شدن سرقت فایل، رئیس جمهوری محترم بلافاصله به وزارت اطلاعات دستور پیگیری و مشخص کردن عوامل انتشار و همچنین روشن شدن ابعاد مسأله را دادند، اظهار کرد: این موضوع در دبیرخانه شورای امنیت ملی بررسی و مجدداً بر مسئولیت وزارت اطلاعات در این زمینه تأکید شد.
به گفته ربیعی، انگیزه‌های مختلفی می‌تواند این جریان را به وجود آورده باشد و سنایورهای مختلفی مطرح هست. به هر حال هنوز گزارشی داده نشده  و موضوع در دست پیگیری است و قطعاً بنابر نظر رئیس جمهوری بموقع اطلاع‌رسانی خواهند کرد.
سخنگوی دولت همچنین «برکناری» حسام‌الدین آشنا، رئیس سابق مرکزی بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری را رد کرد و گفت: آقای دکتر آشنا خودش استعفا داد. درباره این موضوع نیز نهادهای مسئول پس از دستور رئیس جمهوری پیگیر بوده و هنوز گزارشی از این پیگیری‌ها داده نشده است. مسئولان ذیربط بموقع در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهند کرد.
 تشریح مصوبات ستاد هماهنگی اقتصادی درباره بورس
ربیعی در پاسخ به سؤالی درباره چیستی مصوبات ستاد عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا درباره بورس نیز با اشاره به اینکه این بازار در دراز مدت رشد 150 درصدی را نشان می‌دهد و به تعبیر یکی از سران محترم قوا در جلسه،  هیچ بازاری چنین رشدی را تجربه نکرده است، گفت: هفته گذشته در ستاد اقتصادی دولت 10 تصمیم مهم اتخاذ شد که  تصمیم‌گیری در مورد بخشی از آنها از اختیار دولت خارج بوده و نیازمند اصلاح قوانین است. بنابراین به دو علت طولانی بودن فرایند قانونگذاری و نیز زماندار بودن برخی از قوانین، مصوبات و تصمیمات  ستاد اقتصادی دولت درخصوص بازار سرمایه در جلسه ستاد عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا نیز مطرح شد که با نگاه حامیانه رئیس محترم قوه قضائیه و رئیس محترم مجلس شورای اسلامی، با اصلاحات جزئی به تصویب رسید.
او با اشاره به اینکه بر اساس مصوبات این جلسه مقرر شد 80 درصد از مالیات نقل و انتقال سهام در سال 1400 به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شود، اظهار کرد: همچنین با انتشار 20 هزار میلیارد تومان اوراق بدهی توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه و صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه با تضمین دولت جمهوری اسلامی ایران موافقت شد.
ربیعی با بیان اینکه از دیگر مصوبات جلسه حمایت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری از بازار سرمایه در چارچوب بود، گفت: در این جلسه به منظور تشویق حمایت از بازار سرمایه مقرر شد شرکت‌هایی که از سهام  خود یا شرکت‌های زیرمجموعه‌شان حمایت کنند، مالیات بر درآمد آنها در سال جاری امهال  و به سال بعد موکول شود. همچنین شرکت‌هایی که سود تقسیم نشده سال 1400  آنها به حساب سرمایه منتقل می‌شود، مشمول مالیات با نرخ صفر خواهند بود.
سخنگوی دولت با بیان اینکه در مصوبه‌ای دیگر به صندوق توسعه ملی اجازه سرمایه‌گذاری در بازارهای پولی و مالی داخلی از جمله بورس داده شد، تصریح کرد: در این جلسه مقرر شد تا زیان محقق شده آن دسته از خریداران واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق قابل معامله پالایش یکم که واحدهای مذکور را از دولت خریداری کرده‌ و تاکنون به فروش نرسانده‌اند، از طریق اعطای سهام  جبران شود.
این دوره یکی از شفاف‌ترین دوره‌های عملکرد مالی است
ربیعی در پاسخ به این پرسش که واکنش دولت به اقدام نمایندگان برای تحقیق و تفحص از نحوه هزینه‌کرد اعتبارات نهاد ریاست جمهوری چیست، گفت: این ادعای اخیر در مرحله یک ایده در مجلس مطرح شده است و هنوز فرایند تصویب خود را طی نکرده بنابراین هیچ موردی رسمی به دولت ارسال نشده است. مجلس در چارچوب وظایف قانونی خودش می‌تواند این موضوع را مصوب کند و نهاد ریاست جمهوری در چارچوب قانون پاسخگو است و اتفاقاً این دوره یکی از شفاف‌ترین دوره‌های عملکرد مالی است.
او در واکنش به اقدام صدا و سیما که به علت حساسیت در روزهای انتخابات فقط سه برنامه رئیس جمهوری را از آنتن زنده پخش می‌کند،  گفت: به طور کلی بودجه صدا و سیما متعلق به زندگی و معیشت همه کارکنان صدا و سیما است. دولت خود را در قبال کارکنان همه نهادها و دستگاه‌ها مسئول می‌داند. وی افزود: من در جریان پخش زنده برنامه‌های صدا و سیما نیستم، اما اگر چنین چیزی صحت داشته باشد، اتفاق نادر و بی سابقه‌ای است. حتی در سال ۱۳۹۶ که آقای روحانی بنا بود کاندیدا شوند، چنین رویه‌ای در صدا و سیما رخ نداد. سخنگوی دولت تصریح کرد: اتفاقاً آقای روحانی تنها رئیس قوه‌ای است که هیچ شائبه‌ای از کاندیدا شدن‌شان وجود ندارد و امیدوارم این موضوع صحت نداشته باشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7620/1/576229/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها