گزارش ارزی رئیس کل بانک مرکزی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی

روحانی: عده‌ای کماکان به‌دنبال ممانعت از کاهش قیمت ارز هستند


گروه اقتصادی /  دیروز رئیس کل بانک مرکزی در گزارشی از افق مثبت بازار ارز و تعادل آن خبر داد. افقی که از اوایل اردیبهشت ماه در بازار کشور شاهد آن بودیم.
بنا بر گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که دیروز برگزار شد، رئیس کل بانک مرکزی از وضعیت بازار ارز و افق مثبت با توجه به تحولات مورد انتظار پیش رو، گزارشی به جلسه داد. همچنین در این جلسه استفاده از شرایط مساعد برای تعادل در بازار و واقعی شدن نرخ ارز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در این جلسه رئیس جمهوری با تأکید بر شکست دشمن در جنگ اقتصادی و اذعان آنان به بی‌نتیجه بودن سیاست فشار حداکثری گفت: با شکست دشمن در جنگ اقتصادی و نزدیک شدن به آستانه رفع تحریم‌ها با توجه به مذاکرات اخیر، می‌توان امیدوار بود که اقتصاد کشور به مسیر تعادل و شکوفایی سال‌های 93 تا 96 بازگردد.
روحانی با اشاره به سوءاستفاده عده‌ای در داخل و خارج از تحریم‌ها، اظهار داشت: این عده برای ممانعت از کاهش احتمالی نرخ ارز، کماکان به‌دنبال ایجاد مانع در برابر گشایش‌های احتمالی و ایجاد هراس و ناامیدی در میان جامعه و مردم بویژه فعالان اقتصادی هستند ولی یکی از اهداف مهم دولت و بانک مرکزی، تعادل قیمت ارز، بالابردن ارزش پول ملی و شرایط مناسب قیمت کالا است.
رئیس جمهوری تصریح کرد: بدون تردید با حفظ انسجام و هماهنگی در کشور می‌توانیم در هفته‌های آتی شاهد گشایش‌های امیدبخش باشیم.
به‌گزارش «ایران» کاهش قیمت ارز که از ابتدای سال شروع شد دیروز هم ادامه داشت و قیمت هردلار امریکا در بازار آزاد به 21 هزار و 900 تومان رسید. این قیمت نسبت به پایان سال گذشته حدود 4 هزار تومان کاهش داشته است. روند کاهشی قیمت دلار نیز بر بازار طلا و سکه هم اثر گذاشت به طوری که قیمت هر سکه طلا در بازار تهران در روز گذشته به 9 میلیون و 500 هزار تومان رسید که نسبت به هفته گذشته حدود 600 هزار تومان و ماه گذشته یک میلیون و 500 هزار تومان کاهش داشته است. همچنین قیمت نیم سکه در بازار به 5 میلیون و 250 هزار تومان و ربع سکه به 3 میلیون و 300 هزار تومان رسید. احتمال بازگشت امریکا به برجام و نیز توافقی که در وین حاصل شده و نیز آزادی منابع ارزی از عمده‌ترین دلایل کاهش قیمت ارز و طلا در کشور است. در همین حال بنا به گفته کارشناسان پیش‌بینی می‌شود که روند کاهشی قیمت دلار در روزهای آتی هم ادامه داشته باشد.
«هیچ یک از دستگاه‌های ذیربط نباید اجازه دهند تأمین فوری واکسن در پیچ و خم اداری معطل شود.» این جمله را دیروز رئیس جمهوری در دویست و بیست و دومین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مطرح کرد. در ابتدای این جلسه اقدامات انجام شده برای تأمین اعتبار ریالی و ارزی تأمین و خرید واکسن مورد بحث و بررسی قرار گرفت. سرعت بخشیدن در تولید و واردات واکسن، تسریع در تخصیص اعتبار ارزی و ریالی از سوی بانک مرکزی، هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف در داخل و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور برای تسهیل واردات و استفاده وزارت بهداشت و درمان از ظرفیت بخش خصوصی برای واردات واکسن از جمله موضوعات مورد بحث درخصوص تأمین واکسن بود. به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، رئیس جمهوری با تأکید بر اولویت تهیه و تأمین واکسن در برنامه‌های دولت گفت: مقابله با کرونا در گرو دو اصل رعایت دستورالعمل‌ها و واکسیناسیون است. همان‌طور که رعایت دستورالعمل‌ها وظیفه همه اقشار مردم است، دولت نیز تأمین و ساخت واکسن را به‌عنوان اصل اول همه فعالیت‌های خود تعیین کرده است. روحانی ادامه داد: دولت با اختصاص ارز لازم مشکل تأمین منابع را برای خرید و واردات واکسن، حل کرده است و از این نظر هیچ یک از دستگاه‌های ذیربط نباید اجازه دهند تأمین فوری واکسن در پیچ و خم مراحل اداری معطل شود و واکسن لازم طبق اولویت‌های تعیین شده، در اختیار گروه‌های مختلف جامعه قرار گیرد. به‌دنبال تزریق به کادر درمان، افراد در گروه‌های سنی بیش از 65 سال و افراد با بیماری‌های زمینه‌ای در اولویت ارائه خدمات قرار می‌گیرند.
پرداخت ارز مورد نیاز خرید واکسن از محل مطالبات عراق
در همین حال آزاد‌سازی منابع ارزی را می‌توان در دیدار وزیر نیروی ایران با وزیر برق عراق مشاهده کرد. «رضا اردکانیان» وزیر نیرو نیز دیروز در حاشیه دیدار با «ماجد مهدی حنتوش» وزیر برق جمهوری عراق در محل وزارت نیرو گفت: براساس دستور رئیس جمهوری از یک ماه پیش مقرر شده بود ارز مورد نیاز خرید واکسن از نقاط مختلف جهان تأمین شود. وی با بیان اینکه خرید واکسن طبق نظر وزارت بهداشت، از منابع مختلف انجام خواهد شد، افزود: بر اساس قرارداد بین ایران و روسیه، بخشی از طلب ما از عراق، صرف خرید واکسن‌های روسی می‌شود. وزیر نیرو اضافه کرد: سفر وزیر برق عراق بیشتر برای تنظیم مطالبات ریالی وزارتخانه‌های نفت و نیرو انجام شده است. وزیر نیرو با اشاره به پرداخت پول خرید واکسن از محل مطالبات از عراق، گفت: شرایط این اقدام باید در تهران، بغداد و مسکو انجام می‌شد که همه ترتیبات قراردادی مهیا شده و انتظار ما این است که نخستین پرداخت‌ها در همین روزها انجام شود. به‌گزارش ایرنا، اردکانیان خاطرنشان کرد: قراردادهای جاری شامل دو قرارداد دو میلیون دوز و 60 میلیون دوزی است که تلاش می‌کنیم مسائل مالی‌شان بموقع حل شود.وی خاطرنشان کرد: تلاش می‌شود با اختصاص این پرداخت‌ها هیچ وقفه و اختلالی در روند واردات واکسن‌های مورد تأیید وزارت بهداشت رخ ندهد. اردکانیان ادامه داد: علاوه بر تأمین واکسن از مسکو، مسیرهای دیگری هم در حال انجام است، اما مانند هر کار دیگری، نیاز به زمان دارد تا همه چیز آماده شود.
بزرگ‌ترین محموله واکسن کرونا از محل پرداخت فوری ارز وارد کشور شد
در همین راستا هفته گذشته رئیس کل بانک مرکزی از پرداخت ارز واردات فوری یک میلیون دوز واکسن کرونا خبر داد که بر این اساس دیروز دبیرکل جمعیت هلال‌احمر، ورود بزرگ‌ترین محموله واکسن کرونا به کشور را اعلام کرد. دبیرکل جمعیت هلال‌احمر از ورود بزرگ‌ترین محموله واکسن کرونا از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون در کشور توسط این جمعیت از چین به ایران خبر داد. محمدحسن قوسیان مقدم روز یکشنبه گفت: این محموله واکسن کرونا به میزان یک میلیون دوز از طریق جمعیت صلیب سرخ چین امروز وارد فرودگاه امام خمینی(ره) شد. به گزارش مهر، نهم اردیبهشت ما عبدالناصر همتی در یادداشتی اینستاگرامی اظهار داشت: «هفته گذشته اعلام کردم که بانک مرکزی حداقل ۱۰۰ میلیون دلار ارز، برای واردات واکسن کرونا تخصیص داده است. امروز بنا به درخواست وزارت بهداشت، اولین پرداخت ارزی برای واردات فوری یک میلیون دوز از یک مجموعه چند میلیون دوز واکسن کرونا انجام شد.»
این اخبار در روزهای گذشته امیدواری‌های بیشتری را نسبت به ورود واکسن خارجی به کشور ایجاد کرده است و به‌نظر می‌رسد با طراحی‌های بانک مرکزی برای نقل و انتقال پول واکسن در روزهای پیش رو این روند ادامه داشته باشد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7619/1/576021/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها