گفته‌ها و ناگفته‌های جهانگیری در گفت‌وشنود مجازی:

در دولت ماندم تا بابک زنجانی تکرار نشود

- میدان و دیپلماسی همیشه باهم هستند - نباید کاری کنیم که دشمنان فکر کنند کشور شکننده است

گروه سیاسی/ معاون اول رئیس جمهوری با حضور در شبکه مجازی «کلاب‌هاوس» از چالش‌های کشور در دوران تحریم، شرایط اقتصادی کشور، وضعیت دولت، انتخابات آینده و نوار صوتی محرمانه ظریف سخن گفت و اینکه مجلس اجازه کاهش نرخ ارز را نمی‌دهد.
به گزارش ایرنا، معاون اول رئیس جمهوری در پاسخ به این پرسش که آیا قصد کناره‌گیری از دولت داشتید، با اشاره به سوابق انتخابات 96 و شکل‌گیری دولت دوازدهم گفت: وفای به عهد این بود که وقتی مردم تلاش کردند ما هم بمانیم و برای خواست مردم بکوشیم. در ابتدای دولت در یک صحبت جدی با آقای روحانی گفتم که یک معاون اول دیگری منصوب کنید، اما ایشان نپذیرفتند. او ادامه داد: از اوایل سال ۹۷، کشور وارد یک جنگ اقتصادی تمام عیار شد. با این حال خواستم نسبت به همه معاون اول‌های دیگر نقش بیشتری داشته باشم. از عقبه دولت حمایت کنم و از ۲۴ میلیون رأی حفاظت کنم.
وی در پاسخ به چرایی اعلام نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی و افزایش نرخ بنزین هم گفت: نرخ ثابت ۴۲۰۰ تومان، مصوبه سران قوا است. سه گزینه روی میز بود، ادامه وضع موجود، تعیین عدد ثابت، تعیین عدد شناور تا بتوانیم هم تأمین ارز داشته باشیم و هم از شوک ناشی از خروج امریکا از برجام جلوگیری کنیم. جهانگیری گفت: در پایان تصمیم‌گیری به رئیس جمهوری پیشنهاد کردند که برای اینکه در جامعه این خبر مطرح شود، خواستند که آقای جهانگیری اعلام کند و این کار انجام شد.
 لکنت زبان دولت در دفاع از عملکرد
معاون اول رئیس جمهوری به این سؤال که چرا اعضای دولت در دفاع از دولت تعلل می‌کنند، پاسخ داد: قبول دارم یکی از ضعف‌های ما همین لکنت زبان است که اشاره کردید. ما در دور اول درآمدهای افسانه‌ای نداشتیم، تورم کاهش یافت، اشتغال زیادی ایجاد کردیم با همه اینها در سال ۹۶ مردم روحانی و دستاوردهای آن را می‌شناختند.  پدیده ترامپ بسیاری از پیش‌بینی‌های ما را به هم ریخت، همین که چارچوب اقتصاد کشور مانده، قابل توجه است. ضعف سیستم اطلاع‌رسانی دولت جدی است.
معاون اول رئیس جمهوری گفت: قبول دارم باید همان موقع گزارشی از شرایط تحویل گرفتن دولت ارائه می‌کردیم، واقعاً متأسفم وقتی پاسخی داده نمی‌شود برخی گستاخ می‌شوند. خساراتی که در آن هشت سال به کشور وارد شد، اگر دو تا هشت سال هم بگذرد باز هم جبران نخواهد شد. جهانگیری افزود: احمدی نژاد در چندین مورد از من شکایت کرد و من همچون شهروند عادی به دادگاه رفتم و از خود دفاع کردم و تبرئه گرفتم. بزرگترین پرونده فساد همچون بابک زنجانی که نفت به ستاد کل نیروی مسلح و نیروی انتظامی فروخته شد و پول آن برنگشته است. وی ادامه داد: ایشان کاری کرده است که تا ده‌ها سال دیگر سرمایه‌‎ها به کشور باز نگردد. او ۱۵۰ میلیارد دلار را از ترامپ یاد گرفته است. امروز شرکت نفت ما یکی از بزرگترین بدهکاران به بانک مرکزی است که گفته است در صنایع نفتی سرمایه‌گذاری کرده است. جهانگیری ادامه داد: همین الان بیشترین دستاورد را نسبت به دولت‌های سابق داشتیم. برداشت از ذخایر مشترک با قطر در دوره احمدی‌نژاد به نفع قطر شد، غارت اموال کشور فقط گرفتن وام و پرداخت نکردن آن نیست. امروز ما بیش از ۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز برداشت می‌کنیم و قطر ۵۸۰ میلیون مترمکعب. بزرگترین انتقال آب در استان‌های غرب کشور اجرا شد. حجم ذخایر پتروشیمی و فولاد افزوده شد. بزرگترین کمک به حقوق بگیران ثابت، بازنشستگان انجام شد و امیدواریم در این دور مذاکرات تحریم برداشته شود و مشکلات مردم برطرف شود. جهانگیری گفت: به همین دلیل، برخی از دوستان ما در دولت شرم داشتند که در این شرایط سخت معیشتی به اقداماتی که انجام داده‌اند بپردازند.
 برادرم  معاون من نبود
معاون اول رئیس جمهوری درباره پرونده برادرش گفت: من چهار برادر دارم که ۲ نفر از آنها به شهادت رسیده‌اند. دو برادر دیگر یکی از من بزرگ‌تر و یکی کوچک‌تر است. در سال ۹۶ من در انتخابات حضور یافتم و کمی حرف زدم اما پس از آن خیلی هزینه دادم. سه ماه پس از آن، به نحو عجیبی مهدی را بازداشت کردند. همان موقع هم از رسانه‌ها مطلع شدم. در این ایام، بویژه اینکه در ستاد مبارزه با فساد هستم بارها گفته‌ام در مبارزه با فساد نباید هیچ خط قرمزی وجود داشته باشد. اگر قرار باشد این لکه ننگ از کشور پاک شود، نباید هیچ اغماضی وجود داشته باشد. چرا یک پرونده را آنچنان پررنگ می‌کنند در حالی که یک پروند چندین هزار میلیارد دلاری هیچ خبری از آن منتشر نمی‌شود. وی افزود: فسادی که بد است این است که در دستگاه مورد مسئولیت وی فساد شده باشد، برادر من معاون من نبوده است. تمام فعالیت‌های اقتصادی برادرم در دوره احمدی‌نژاد انجام شده است. دو اتهامی که سخنگوی قوه قضائیه گفت و دو قاضی صلواتی و زرگر گفتند دو اتهام متوجه ایشان شده است و مراحل قضایی آن در حال طی شدن است. من هیچ ورودی پیدا نکرده‌ام.
جهانگیری با بیان اینکه روی موضوع حقوق نجومی خیلی مانور داده شد، اضافه کرد: در مورد عیسی شریفی، املاک نجومی هیچ توضیحی به مردم داده نشد. من برخلاف نظر برخی در دولت ماندم تا امثال بابک زنجانی دیگری ایجاد نشود. جهانگیری اظهار کرد: به بابک زنجانی یک میلیارد دلار پول داده شده است. یک و هفت دهم میلیارد دلار نفت داده شده است. نفت را می‌گرفته و پول آن را برنمی‌گردانده، دوباره به او نفت می‌داده‌اند.
معاون اول رئیس جمهوری درباره حضور کمرنگ در مقاطع مختلف همچون تحریم و بنزین گفت: من درباره بنزین پیشنهاد داشتم که به جای تخصیص بنزین به خودرو به افراد اختصاص یابد تا به نفع افراد مرفه نشود. بیش از ۴۸ درصد جمعیت هیچ خودرویی ندارند. جهانگیری با اشاره به اینکه شرایط سخت فقر در کشور حاکم است، افزود: در شرایط سخت جنگ اقتصادی حتی به اتهاماتی که به من شد پاسخ ندادم تا مردم تصور نکنند که آنها را فراموش کرده‌ایم و به خودمان مشغول شده‌ایم. وی ادامه داد: من برای یک‌ بار قهر کردم و جلسه را ترک کردم. طوری با من برخورد کردند که نتوانستم تحمل کنم. به دفتر هم گفتم که وسایلم را جمع کنند اما وزرا آمدند که مگر می‌شود مردم را تنها بگذارید؟ از ساعت ۱۲ شب تا ۹صبح فردا همچون خوره‌ای به جانم افتاده بود که مگر می‌شود در این شرایط مردم را رها کرد.
سردار سلیمانی به مذاکره باور داشت
جهانگیری درباره سردار سلیمانی و فایل مصاحبه ظریف هم گفت: من با سردار سلیمانی همچون دو برادر بودیم، بسیار صمیمی بودیم، من در جهاد بودم و ایشان در سپاه بود. یکی از علایقی که داشت، ایشان سعی می‌کرد، جبران کند و به نیابت من به مادرم سرکشی می‌کرد. مادرم ایشان را از ما بیشتر دوست داشت. رابطه ما در طول این ۴۰ سال هیچ‌وقت مشکل نداشت. جهانگیری تصریح کرد: سردار سلیمانی فرماندهی بود که باور داشت که مذاکره در همه حال تعیین‌کننده‌ است. به همین دلیل در خیلی از مذاکرات حضور داشت و خیلی‌ها را خودش انجام می‌داد. سفری که سردار سلیمانی شهید شد برای مذاکره درباره سعودی و یمن رفته بود تا با نخست‌وزیر عراق گفت‌وگو کند. از هوشمندی و دلسوزی بالایی برخوردار بود، استقلال ایران برایش اهمیت داشت و شخصیت اش همه‌جانبه بود. معاون اول رئیس جمهوری افزود: در آخرین نشستی که با سردار سلیمانی داشتم، درباره آقای خاتمی بود. برای او تفاهم و انسجام داخلی بسیار مهم بود، سعی داشت با دولتمردان هماهنگی و رابطه پایداری داشته باشد که در رأس آنها آقای ظریف بود. معاون اول رئیس جمهوری تأکید کرد: مذاکرات وین و رفع تحریم را بزرگترین موضوع ملی امروز کشور بدانیم، مسئول مذاکره در برابر۶ قدرت دنیا را تضعیف نکنیم. انتخابات را با رقابت شرافتمندانه و مشارکت مؤثر رونق ببخشیم نه با تقدیس‌زدایی از چهره‌های خدمتگزار کشور. یک وقتی کمی شرایط سخت بود فکر می‌کردم که آنها با هم جلسه‌ای ندارند، به هر دوی آنها گفتم که می‌خواهید یک نشست سه‌جانبه‌ای داشته باشیم تا مشکلات را حل کنیم، گفتند که ما هر یکشنبه و بعد هر سه‌شنبه با هم جلسه داریم.

برش
نگفتم نامزد نمی‌شوم

جهانگیری درباره احتمال ورودش به انتخابات ریاست جمهوری هم گفت: نظر شخصی من منفی است اما هیچ‌وقت نگفتم که نامزد نمی‌شوم، تابع جمع هستم اما اگر به نظر قطعی برسند، حتماً با بزرگان کشور مشورت خواهم کرد. کشور در شرایط ویژه‌ای است، نیازمند برنامه تیم و انسجام ملی دقیقی است.
وی درباره بحث انتخابات پیش رو نیز گفت: من فکر می‌کنم که اگر بخواهم به زبان جوانان شرایط را توصیف کنم، باید بگویم که  هیچ راهی جز رأی دادن برای اصلاح امور نداریم؛ اگر راه دیگر داشتیم که از طریق آن بتوانیم اصلاحات کنیم خب کار دیگری می‌کردیم. نباید بگذاریم کسانی که برای رأی مردم ارزش قائل نیستند، به اسم رأی مردم پیروز شوند. جهانگیری درباره بحث تحریم انتخابات هم گفت: باید بگوییم دود تحریم از دل تحریم انتخابات مثل سال 84 ایجاد شد؛ اگر وارد انتخابات می‌شدیم در آن سال، افرادی نمی‌آمدند که...  مردم در هرحال ناراحتند از شرایط زندگی‌شان. به نظرم رئیس دولت می‌تواند تأثیرگذار باشد؛ رئیس دولت ممکن است بگوید تحریم کاغذپاره است؛ یک وقت رئیس دولت با رهبری می‌نشیند و مشورت می‌کند برای رفع تحریم‌ها و توسعه؛ خب پذیرفته می‌شود و از درون آن برجام بیرون می‌آید.







آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7618/1/575964/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها