گزارش «ایران» از آغاز تزریق واکسن به سالمندان 80 ساله و بالاتر در کشور

واکسیناسیون کرونا در فاز سالمندان


ادامه از صفحه اول : با این حال دولت همچنان 60 میلیون دوز با روسیه برای واکسن اسپوتنیک قرارداد دارد و از طریق کوواکس هم 16.8 میلیون دوز واکسن خریداری کرده که به‌تدریج وارد کشور می‌شوند.اگرچه واکسیناسیون سالمندان بالای 80 سال از روز گذشته در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور آغاز شده است اما شرایط در پایتخت به دلیل فراوانی جمعیت سالمند در آن به گونه دیگری است. نیمی از سالمندان در تهران زندگی می‌کنند و با توجه به اینکه هنوز مقدار دوز واکسن برای این گروه سنی کامل در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی در تهران قرار نگرفته برای همین هم کار واکسیناسیون افراد بالای 80 سال در تهران نسبت به استان‌های دیگر کمی کند پیش می‌رود.
117 هزار سالمند بالای 75 سال در نوبت واکسن
عشرتی درباره شیوه کار واکسیناسیون سالمندان بالای 80 سال این‌گونه توضیح می‌دهد: سالمندان تحت پوشش هر دانشگاه دو دسته‌اند، کسانی که پرونده الکترونکی سلامت دارند و مشخصات و شماره تماس‌های‌شان در پایگاه‌های محل زندگی‌شان ثبت شده است. کارشناسان بهداشت در پایگاه‌ها با این گروه از سالمندان تماس می‌گیرند و بر‌اساس ظرفیت مراکز یعنی تعداد پرسنل واکسیناتور و مقدار واکسن در دسترس به محل‌های تزریق واکسن دعوت می‌شوند.
او در پاسخ به اینکه تاکنون چقدر سهمیه برای واکسن سالمندان بالای 80 سال تخصیص داده شده است؛ می‌افزاید: فاز اول واکسیناسیون برای گروه‌های بهداشتی و درمانی، جانبازان، سالمندان سرای سالمندان، بیماران خاص و پاکبان‌ها تا حدود زیادی تمام شده است ما همان مراکز را برای تزریق واکسن سالمندان نیز اختصاص دادیم که کل منطقه تحت پوشش ما 12 مرکز است با توجه به اینکه سهمیه واکسن سالمندان را به‌طور کامل تحویل نگرفته‌ایم به محض اینکه تعداد ورودی واکسن‌ها زیاد شود مراکز تزریق هم افزایش خواهد یافت.وی در ادامه می‌گوید: دسته دوم سالمندانی هستند که پرونده الکترونیک سلامت از قبل ندارند این گروه از افراد باید در سامانه salamat.gon.ir
ثبت‌نام کنند و نشانی منزل، کد ملی و شماره تلفن‌شان را وارد سامانه کنند با این گروه نیز بعد از ثبت‌نام در سایت تماس گرفته می‌شود.عشرتی با بیان اینکه جمعیت تحت پوشش سالمندان بالای75 سال در دانشگاه علوم پزشکی ایران 117 هزار نفر است، می‌گوید: ما هم‌اکنون به این مقدار دوز واکسن دسترسی نداریم وزارت بهداشت نیز قسمت به قسمت واکسن را تحویل می‌دهد ما بر اساس تعداد دوز واکسن در دسترس با سالمندان تماس می‌گیریم. سالمندان نگران نباشند هیچ تماسی با هیچ جایی نگیرند، هیچ جای نگرانی نیست نیروهای بهداشت بعد از تخصیص سهمیه واکسن با این افراد تماس می‌گیرند. وی با بیان اینکه تزریق واکسن در تهران به شکل بسیار محدود شروع شده است، می‌گوید: ما از واکسن‌های باقی مانده از فاز اول برای فاز دوم استفاده می‌کنیم حدود 30 هزار دوز واکسن داریم که البته بخشی از آن را برای اعضای سازمان نظام پزشکی، پرسنل درمانگاه‌های سرپایی، داروخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها استفاده کردیم و مقدار اضافه 6 هزار دوز است که این دوز را برای سالمندان اختصاص داده‌ایم. البته به نظر می‌رسد همین مقدار دوز هم در دسترس شبکه‌های بهداشت باشد تزریق را شروع می‌کنیم و منتظر هستیم تا وزارت بهداشت باز به ما واکسن بدهد. در واقع واکسیناسیون سالمندان بالای 80 سال را بر‌اساس مقدار واکسن و ظرفیت‌ها گسترش می‌دهیم. از امروز چرخه تزریق واکسن راه می‌افتد البته این‌گونه نیست که در سطح شهر قابل لمس باشد و کم کم تزریق این گروه افزایش پیدا می‌کند.
به گفته عشرتی؛ نوع واکسن استفاده شده برای سالمندان بالای 80 سال سینوفارم چین است و به‌تدریج واکسن‌های تولید داخل نیز به چرخه تأمین واکسن اضافه می‌شوند. ما به سالمندان توصیه می‌کنیم بعد از دریافت هر دو دوز واکسن به هیچ‌وجه بدون ماسک تردد نکنند و از دورهمی‌ها کماکان بپرهیزند.
63 هزار 80 ساله تبریزی واکسن می‌زنند
سیمین خیاط‌زاده مدیر گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز که دیروز میزبان سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا برای آغاز تزریق واکسیناسیون سالمندان بالای 80 بود به «ایران» می‌گوید: جمعیت سالمند بالای 80 سال دانشگاه علوم پزشکی تبریز 63 هزار و 500 نفر است. قرار است بعد از اتمام سریع واکسیناسیون این گروه به سراغ سالمندان با فاصله سنی 5 سال به 5 سال برویم. او با بیان اینکه در فاز یک تقریباً 90 درصد افراد دارای شماره نظام پزشکی و کارکنان بهداشت و درمان مراکز درمانی واکسینه شده‌اند، می‌افزاید: طبق سند ملی در فاز دوم بیماران زمینه‌ای دارای بیماری‌های پر فشاری خون، دیابت، قلبی و چاقی مفرط 16 تا 64 سال نیز باید واکسینه شوند اما هنوز مشخص نیست چه زمانی واکسن این گروه آغاز می‌شود اولویت‌بندی‌ها را تهران برای استان‌ها اعلام می‌کند. خیاط‌زاده در پاسخ به اینکه چه مقدار دوز واکسن برای سالمندان بالای 80 سال تخصیص داده شده است، می‌گوید: ما الان آنچه در انبار‌های‌مان داریم 10 هزار دوز است ولی اعلام کرده‌اند در چند روز آینده ادامه پارت واکسن را تحویل خواهیم گرفت.
به گفته وی؛ روز گذشته در بیمارستان کودکان مردانی آذر؛ به 25 سالمند بالای 80 سال شامل مادر یا پدر شهید، بازنشسته فرهیخته دانشگاهی و برخی خیرین واکسن کرونا تزریق شد.

شناسایی ۳ مورد ویروس آفریقایی  و 5 مورد کرونای هندی
وزیر بهداشت از شناسایی سه مورد ویروس آفریقای جنوبی کرونا در یکی از استان‌های جنوبی کشور خبر داد.سعید نمکی اظهار کرد: با توجه به اینکه علم به حضور و شیوع ویروس آفریقای جنوبی و برزیلی در کشورهای همسایه داشتم، مکاتباتی برای منع ورود و خروج موارد از برخی کشورهای همسایه کرده بودم که متأسفانه دوشنبه شب اطلاع پیدا کردیم که در یکی از استان‌های جنوبی برای اولین بار سه مورد ویروس آفریقای جنوبی را در یک مجموعه پیدا کردیم. لذا داریم دنبال و رصد می‌کنیم تا با شیوه‌های مجدد آزمایش  بتوانیم در چک مجدد اگر قطعی شد به مردم اطلاع می‌دهیم.
اوگفت: در زمینه ویروس هندی هم صدای پایش را نزدیک‌تر و کنار خودمان می‌شنویم. تمام اتباع هندی و پاکستانی که وارد شدند را بررسی می‌کنیم. دیروز در یکی از شهرستان‌هایمان مواردی را از هندی‌هایی که مبتلا به کرونا بودند داشتیم که باید ارزیابی ‌کنیم و امیدواریم از نوع موتاسیون یافته هندی نباشند.
همچنین بنابر گزارش خبرگزاری صدا و سیما معاون سیاسی استاندار بوشهر گفت: ۵ تبعه هندی با کرونای مثبت در یکی از مراکز اقامتی استان شناسایی شدند که ابتلای آنها به نوع جدید کرونا در دست بررسی است.

 تعداد فوتی‌های کرونا به ۷۰۰ نفر در روز می‌رسد؟

معاون کل وزیر بهداشت نیز در گفت‌وگوی تلویزیونی  گفت حداقل تا ٢ هفته آینده روند مرگ‌های کرونایی صعودی خواهد بود و روند کاهشی در بستری و ابتلا به کرونا بسیار شکننده است. ایرج حریرچی افزود: بر اساس پیش‌بینی دانشگاه واشنگتن، تعداد مرگ و میر در کشورمان تا ۲۵ اردیبهشت به حدود ۷۸۰ نفر می‌رسد و کاهش آن در اوایل خرداد با حدود ۲۰۰ فوتی در روز است. ظرف امروز یا فردا تعدادی شهرها از قرمز به نارنجی تبدیل خواهد شد که اینها خبرهای خوبی است.وی افزود: دلیل کاهش تعداد مرگ و میر در پیک آبان گذشته؛ اعمال دقیق طرح کنترل هوشمند تردد‌ها و مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و اجرای طرح شهید سلیمانی در همه ابعاد بود.معاون کل وزیر بهداشت  در ادامه گفت اکنون ویروس آفریقایی، هندی و برزیلی عامل خطر هستند؛ دیر یا زود انواع جهش یافته ویروس وارد همه کشورها خواهد شد. برای جلوگیری از ورود ویروس هندی به کشور از سپاه پاسداران برای کنترل مرز‌های شرقی کمک گرفته‌ایم و در مرز‌های جنوبی نیز اقدام‌های بسیار جدی انجام می‌دهیم.
حریرچی افزود: همه باید دست به دست هم دهیم و به وزارت بهداشت اعتماد کنیم و انتقاد‌ها از مسئولان کنونی بهداشت و درمان کشور را به پایان این دولت موکول کنیم.
وی با بیان اینکه دولت آینده نیز با ویروس کرونا درگیر خواهد بود، گفت: اثرات سیاسی- اجتماعی- اقتصادی کرونا دو تا سه سال آینده باقی خواهد ماند.او افزود: امیدواریم تا پایان پاییز با واکسیناسیون مناسب کشور؛ وضع را به حالت قابل کنترل برسانیم.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7615/5/575627/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها