عقب‌نشینی بایدن مقابل مهاجران


بنفشه غلامی/ عقب‌نشینی «جو بایدن» از طرحش برای مسأله مهاجران، تردیدها را در مورد توان تصمیم‌گیری او بالا برد. او در چرخشی 48 ساعته ابتدا مسیر «ترامپ» در مسأله مهاجران را پیمود و سپس آن را کنار گذاشت و اعلام کرد، اجرای طرح «ترامپ» برای مهاجران، موقتی است.
به گزارش سایت شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، پس از انتشار آماری که نشان می‌داد تنها در ماه مارس بیش از 170 هزار مهاجر راهی امریکا شده و در مرزهای این کشور در انتظار ورود به آن هستند، روز جمعه «جو بایدن»، رئیس جمهوری امریکا در سخنانی اعلام کرد، سقف پذیرش مهاجران در امریکا همان 15 هزار پذیرش که دولت «دونالد ترامپ» تصویب کرده بود، باقی می‌ماند. تصمیمی که کاملاً در تناقض با شعارهای انتخاباتی او بود که از یک سال قبل از انتخابات 2020 بارها تأکید کرده بود، در صورت پیروزی طرح‌های مهاجرتی «ترامپ» را لغو می‌کند. همین تناقض نه تنها مهاجرانی را که امیدوارانه به دوره بایدن نگاه می‌کردند، که بسیاری از دموکرات‌ها را هم که همواره داعیه حمایت از مهاجران را دارند، شگفت‌زده کرد و اعتراض آنها را برانگیخت. «ایلهان عمر»، نماینده حزب دموکرات در مجلس نمایندگان امریکا که خود از جمله مهاجرانی است که دهه 1990 از جنگ داخلی سومالی گریختند و به امریکا پناهنده شدند، در توئیتی تصمیم بایدن را «تصمیمی ننگین» خواند. «الکساندریا اوکاسیو کورتز»، نماینده حزب دموکرات در نیویورک هم در توئیتی به «بایدن» هشدار داد، به خاطر داشته باشد که حامیان او بسیار شکننده هستند و اگر توانست در انتخابات به پیروزی برسد، به‌خاطر وعده‌هایی بوده که در مورد وضعیت زندگی مهاجران داده بوده است.
طوفان این اعتراض‌ها در نهایت «بایدن» را بر آن داشت، پس از بازی گلف در «دلاور» (که یادآور گلف‌بازی‌های ترامپ هم بود) تصمیم خود را پس گرفته و اعلام کند، طرح پذیرش 15 هزار مهاجر، طرحی موقتی است و تغییر خواهد کرد و احتمالاً به 62 هزار و 500 نفری که قبلاً وعده داده بود، می‌رسد. کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای رسانه‌ها را مقصر سردرگمی مخاطبان در مسأله مهاجران و وعده‌های «بایدن» در‌خصوص آنها دانست و اعلام کرد تصمیم نهایی در مورد بودجه مهاجران و افزایش شمار پذیرش‌های مهاجرتی، تا اواسط ماه آینده انجام خواهد شد، اما تا آن زمان کاخ سفید مجبور خواهد بود به طرح «ترامپ» که شامل پذیرش 15 هزار مهاجر بود، ادامه دهد.
عقب‌نشینی «بایدن» از تداوم طرح مهاجرتی دولت قبل، یک پیروزی بزرگ برای گروه‌های حقوق بشری و حامیان بهبود شرایط زندگی مهاجران بود. اما باعث شد کسانی که در حال رصد دقیق 100 روز نخست ریاست جمهوری «بایدن» هستند، این سؤال را مطرح کنند که آیا رئیس جمهوری جدید امریکا در تصمیم‌گیری‌های خود از ثبات لازم برخوردار است یا نه. بویژه که همزمان انتشار خبری دیگر صداقت «بایدن» در دوران مبارزات انتخاباتی‌اش را زیر سؤال برد. به گزارش سایت شبکه خبری «بی‌بی‌سی»، سال گذشته «جو بایدن» پس از انتشار گزارشی در روزنامه
«نیویورک تایمز» مبنی بر اینکه روسیه به طالبان برای کشتن نظامیان امریکایی هدیه می‌دهد، بارها در کمپین‌های انتخاباتی‌اش «ترامپ» را متهم کرده بود که با سیاست‌هایش و نداشتن ایستادگی لازم مقابل روسیه، جان نظامیان امریکا را به خطر انداخته و متوجه توافق‌های پنهان روسیه با طالبان نشده است. در آن زمان «ترامپ» انتشار این گزارش را خبر جعلی خواند، اما «بایدن» بارها و بارها از این ابزار علیه «ترامپ» استفاده کرد. با این حال روز پنجشنبه کاخ سفید اذعان داشت، شواهد اندکی وجود دارد که نشان دهد روسیه به طالبان بابت کشتار سربازان امریکایی هدیه داده باشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7607/4/574758/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها