دیگه چه خبر




ادعای گفت‌و‌گوی مقامات ایران و عربستان در عراق

   خبر اول اینکه، روزنامه «فایننشال تایمز» گزارش داد، مقام‌های ارشد ایران و عربستان سعودی برای بهبود روابط دو کشور در بغداد پایتخت عراق مذاکرات مستقیم برگزار کردند.به گزارش فارس این رسانه انگلیسی از ایفای نقش نخست‌وزیر عراق برای آغاز مذاکرات مستقیم بین مقام‌های ارشد ایران و عربستان سعودی در بغداد خبر داد. منابع استنادی فایننشال تایمز مدعی شدند، اولین دور مذاکرات مستقیم عربستان سعودی و ایران در تاریخ نهم آوریل (۲۰ فروردین) انجام شد و به‌گفته یکی از مقام‌ها، این گفت‌و‌گوها، «مثبت» بودند.بنا بر این گزارش ادعایی، ریاست هیأت سعودی در مذاکرات بیستم فروردین ماه را «خالد بن علی الحمیدان» مدیرکل اداره اطلاعات عمومی برعهده داشت و دور بعدی مذاکرات مستقیم بین ریاض و تهران هم برای هفته آینده برنامه‌ریزی شده است.فایننشال تایمز گزارش داد: «مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق فرایند (مذاکرات مستقیم ادعایی بین عربستان سعودی و ایران) را تسهیل کرده است و الکاظمی ماه گذشته در ریاض با شاهزاده محمد (ولیعهد عربستان سعودی) در این باره گفت‌و‌گوهایی داشت». یک «مقام مطلع» که نام و هویتش فاش نشده، به این رسانه انگلیسی گفت: «مذاکرات با سرعت به جلو حرکت می‌کند چرا که مذاکرات ایالات متحده در رابطه با توافق هسته‌ای ایران با سرعت در حال حرکت به جلو است و همچنین به خاطر حملات حوثی‌ها به مواضع عربستان سعودی.»فایننشال تایمز در ادامه این گزارش ادعایی خبر داد که «یک مقام ارشد سعودی انجام شدن هرگونه مذاکرات با ایران را تکذیب کرد و دولت‌های ایران و عراق اظهارنظری در این باره نکرده‌اند».به گزارش ادعایی این روزنامه، یک مقام ارشد عراقی و یک دیپلمات خارجی اما تأیید کردند که میان نمایندگان عربستان سعودی و ایران در بغداد مذاکرات مستقیم انجام شده است.

 شناسایی اطلاعات ۲۵۰ حساب جعلی منافقین در توئیتر

  خبر دیگر اینکه، به همت بنیاد هابیلیان فهرست بیش از ۲۵۰ حساب کاربری جعلی گروهک تروریستی منافقین در شبکه اجتماعی توئیتر شناسایی و افشا شد. به گزارش ایسنا، واحد رصد سایبری بنیاد هابیلیان که اقدامات گروهک‌های تروریستی ضد ایرانی را رصد و تحلیل می‌کند، دیروز فهرستی شامل ۲۵۶ حساب کاربری گروهک منافقین را با منشأ کشور آلبانی کشف و شناسایی کرد. به گفته هابیلیان صدها صفحه جعلی دیگر وابسته به این گروه در توئیتر فعالیت می‌کنند. سازمان مجاهدین خلق (منافقین) یکی از گروه‌های خشن و تروریستی ضد ایرانی است که برای پیش برد اهداف خود و تبلیغ آنها در میان مخاطبان، از یک ارتش سایبری جعلی گسترده در فضای مجازی بهره می‌برد. آذر ماه سال گذشته، توئیتر حساب کاربری فارسی مریم رجوی سرکرده این گروه را به‌دلیل انتشار مطالب خشونت‌آمیز به مدت سه هفته به حالت تعلیق درآورد و پس از آن نیز دسترسی کاربران به دیگر صفحات این گروه در زبان انگلیسی با محدودیت و هشدار روبه‌رو گردید. فیس‌بوک نیز دو هفته قبل ۳۰۰ حساب کاربری منافقین را به‌دلیل اینکه پس از بررسی آن را مروج خشونت و تروریسم و هدایت شده از یک مزرعه ترول – اردوگاه منافقین – در آلبانی معرفی کرده بود تعطیل کرد.

 پشت پرده سیاسی کاری اوکراین
در حادثه سقوط هواپیما

  دست آخر اینکه،  یک مقام مطلع نزدیک به شورای عالی امنیت ملی گفت: پس از حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران، مقامات رسمی این کشور به ایران پیشنهاد دادند که علت حادثه، وجود اشکال فنی در سامانه پدافند هوایی
تور‌ ام -1 روسی اعلام شود و چون ایران این درخواست را به‌دلیل عدم انطباق با واقعیت رخ‌داده، نپذیرفت، اوکراین، مسیر سیاسی کردن پرونده و خارج نمودن آن از روال فنی را در پیش گرفته است. وی در گفت‌وگو با نور نیوز با اشاره به قصد اوکراین برای بهره‌برداری سیاسی از این حادثه تلخ برای تأثیرگذاری هم زمان بر دو رخداد افزود: با توجه به ابهامات رفع نشده در خصوص نقش کیف در هدف قراردادن هواپیمای بوئینگ 777 خطوط هوایی مالزی در سال 2014 میلادی و در میانه درگیری‌های شرق این کشور که به کشته شدن همه 298 مسافر این پرواز منجر شد، اوکراین در تلاش بود که با جا انداختن وجود نقص در سامانه پدافندی تور ام-1 روسی هر دو حادثه را به یک منشأ مرتبط کند و از خود رفع اتهام نماید. این مقام مطلع گفت: دلیل دوم اوکراین برای در پیش گرفتن رفتار سیاسی در قبال این پرونده، درگیری شدید این کشور با مسکو بر سر مالکیت جزیره کریمه است و کیف قصد داشت با انتساب غیر مستقیم حادثه سقوط هواپیما به روس ها به نوعی فشار سیاسی بر مسکو را افزایش دهد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7607/3/574755/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها