واکنش به نگرانی‌ها درباره ردصلاحیت نامزدهای شوراها


گروه سیاسی/ آخرین روزهای فرصت هیأت‌های اجرایی برای بررسی پرونده داوطلبان نام‌نویسی کرده برای حضور در ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر با بالاگرفتن نگرانی‌هایی درباره وضعیت بررسی صلاحیت همراه شده است. پس از علی ربیعی سخنگوی دولت که در نشست خبری روز سه‌شنبه‌اش با بیان اینکه «شواهد حاکی است ردصلاحیت‌ها برخی شهرها را از گردونه رقابت خارج می‌کند» ابراز امیدواری کرده بود «هیأت‌های نظارت شرایطی را به‌وجود بیاورند تا همه سلایق و جناح‌ها و حتی افراد مستقل با دیدگاه‌های مختلف بتوانند در رقابت‌های شورای شهر حضور یابند»، برخی نمایندگان مجلس و اعضای شوراهای شهر در این‌باره موضع گرفتند و خواستار مبنا قرار گرفتن مُر قانون از سوی هیأت‌های اجرایی و نظارت در احراز صلاحیت داوطلبان شدند. تا اینجای کار خبرها حکایت از آن دارد که از 12 عضو اصلاح‌طلب شورای شهر دوره پنجم تهران که برای انتخابات پیش رو نیز ثبت‌نام کرده‌اند دست‌کم صلاحیت سه نفر در هیأت اجرایی رد شده است. با این حال موضع حمیدرضا کاظمی رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها در واکنش به نگرانی‌ها این است که هنوز کار به دست هیأت‌های نظارت نرسیده و این هیأت در موقع خود به اعتراض رد‌صلاحیت‌شدگان رسیدگی خواهد کرد. به گزارش ایرنا، کاظمی برخی اظهارات درباره عملکرد هیأت نظارت در بررسی صلاحیت نامزدهای شوراها را قضاوت عجولانه خواند و گفت: «ما به نظر مراجع قانونی پایبند هستیم، افراد کمی صبر داشته باشند و بعد از رسیدگی هیأت نظارت بر انتخابات، قضاوت و ارزیابی خود را بیان کنند».
به هر ترتیب در حالی که اصلاح‌طلبان به نسبت رقبای اصولگرایشان به تعداد کمتری برای انتخابات شورای شهر ثبت‌نام کرده‌اند طبیعی است که نگرانی بیشتری درباره رویکرد حاکم بر بررسی صلاحیت‌ها داشته باشند. در مقابل تنها از طرف شورای وحدت اصولگرایان 300 نفر برای انتخابات شورای شهر ثبت‌نام کرده‌اند. پیچیدگی کار انتخاب فهرست نهایی برای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب هم تا به آنجا رسیده که روز گذشته مهدی چمران عضو شورای ائتلاف از تأسیس سامانه اینترنتی نظرسنجی مردمی برای انتخاب افراد از میان کاندیداهای متعدد خبر داد. او درباره انتخاب از میان بیش از ۷۰ نفر از مدیران و معاونین قالیباف در دوره ریاستش در شهرداری تهران، حضور آنها در تیم قالیباف را «یک پوئن مثبت» برای آنها دانست اما مدعی شد که لیست در نهایت با رأی مردم بسته می‌شود.
روز گذشته خبرگزاری برنا به نقل از حسن رسولی نوشت که دیدار اخیر اصلاح‌طلبان با خاتمی در حد دید و بازدید عید بوده و مسائل انتخاباتی در آن مطرح نشده است. این فعال اصلاح‌طلب و عضو جبهه اصلاحات ایران در خصوص کاندیداتوری علی لاریجانی در ۱۴۰۰ و احتمال حضور او در اردوگاه اصلاح‌طلبی گفت: من احتمال کاندیداتوری لاریجانی را دور از انتظار نمی‌دانم اما اینکه او کاندیدای مورد حمایت جبهه اصلاحات ایران باشد را به استناد آیین‌نامه این جبهه که به تأیید اکثریت اعضای جبهه اعم از حقیقی و حقوقی رسیده است، منتفی می‌دانم.  ‌‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7598/2/573752/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها