سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از نشست وین استقبال کردند

«وضعیت نهایی» به جمعه موکول شد



گروه سیاسی/ «وضعیت نهایی» عنوان چارچوبی است که ایران در مذاکرات روزهای گذشته در وین در دستور کار گفت‌و‌گوهای حساس با کشورهای 1+4 قرار داده و مقرر شده کارگروه‌های فنی و هسته‌ای با بررسی‌های کارشناسی در زمینه هسته‌ای و تحریمی تا روز جمعه نتایج حاصل از این بررسی‌ها را در اختیار هیأت‌های دیپلماتیک بگذارند. ماحصل این رایزنی‌های کارشناسی روشن‌کننده این خواهد بود که آیا در چند روز آینده امکان نجات توافق هسته‌ای وجود دارد یا خیر. روز سه‌شنبه بود که اعضای کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت ایرانی به ریاست سیدعباس عراقچی، انریکه مورا معاون دبیرکل‌ سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و نمایندگان چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و آلمان در وین گرد هم آمدند و پس از طی مذاکراتی مفصل اعلام کردند تا روز جمعه جهت ادامه رایزنی‌ها در سطح کارشناسی در وین خواهند ماند. این مذاکرات در دو هتل «امپریال» و «گراند هتل» پایتخت اتریش برگزار می‌شود. معاون سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که ریاست جلسه نخست وین را عهده‌دار بود این مذاکرات را سازنده توصیف و تأکید کرد که عزم و اتحاد جدی برای یک روند مشترک دیپلماتیک با تشکیل دو گروه تخصصی در زمینه اجرای تعهدات هسته‌ای و لغو تحریم‌ها شکل گرفته و امیدها برای رسیدن به نتیجه پررنگ شده است.
سید عباس عراقچی، رئیس هیأت دیپلماتیک ایران که در وین به سر می‌برد، بعد از پایان نشست روز سه‌شنبه در گفت‌و‌گویی با «نورنیوز»، تصریح کرد که ما «از این فرصت استفاده کردیم تا شاید یک گشایشی در خصوص مشکلاتی که درباره برجام پیش آمده حاصل شود، از جمله بازگشت امریکا به برجام و رفع همه تحریم‌ها که متعاقباً بعد از راستی‌آزمایی ایران هم به تعهدات برجامی خودش برخواهد گشت.»
عراقچی تحولات جاری دیپلماتیک پیرامون برجام در وین را رو به جلو توصیف کرد و یادآور شد که مذاکرات جاری در وین تنها بین ایران و کشورهای 1+4 صورت می‌گیرد و ایران حتی به صورت غیر‌مستقیم هیچ مذاکره‌ای با امریکا ندارد. عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در ادامه گفت: «ما دو کارگروه درست کرده‌ایم. یکی کارگروه تحریم و دیگری کارگروه هسته‌ای که اینها قرار است مجموعه اقداماتی را که امریکا باید انجام دهد در حوزه رفع تحریم‌ها مشخص کنند و کارگروه هسته‌ای هم مجموعه اقداماتی را که ایران باید انجام دهد تا به برجام برگردد، تنظیم خواهد کرد و مجدد این مسائل در کمیسیون مشترک به بحث گذاشته خواهد شد.» او تصریح کرد که گفت‌و‌گوهای فعلی فنی و حقوقی است و موضوع آن نحوه اجرای برجام توسط امریکا و بعد ایران است و این مذاکرات حتی درباره خود برجام هم نیست چه برسد به فرابرجام. عراقچی یادآور شد که ایران سوای برجام هیچ موضوع گفت‌و‌گویی با طرف‌های مقابل ندارد و مذاکرات جاری هم فقط درباره نحوه اجرای تعهدات برجام است.
به گفته او کارگروه‌ها تا روز جمعه فعالیت خود را ادامه خواهند داد و بعد نتیجه را به کمیسیون مشترک اعلام خواهند کرد.
عراقچی با این هشدار که اگر ما ببینیم طرف‌های مذاکره‌کننده به دنبال اتلاف وقت هستند و یا به دنبال اهداف دیگری هستند مذاکرات را در همین سطح نیز متوقف خواهیم کرد، افزود: «ما در اجرای تعهدات هم اصلاً بحث گام به گام نخواهیم داشت. همه مجموعه اقداماتی که باید صورت بگیرد در یک گام که نام آن را «وضعیت نهایی» گذاشته‌ایم انجام خواهد گرفت.» او ازسرگیری تعهدات برجامی ایران را به بعد از راستی‌آزمایی درباره اقدامات امریکا در زمینه لغو تحریم‌ها مربوط دانست و گفت اگر نتوانستند که همین وضعیت فعلی باقی خواهد ماند.»
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم در گفت‌و‌گو با «پرس تی‌وی» گفت که «تمرکز بر این خواهد بود که ۱+۴ و ایران اطمینان یابند که ایالات متحده به پایبندی کامل بازگردد و به نحوی مؤثر تمامی تحریم‌های اعمال شده، باز اعمال شده و تغییر برچسب داده شده پس از توقف مشارکت امریکا در برجام را رفع کند.» این دیپلمات ارشد ایرانی اضافه کرد: «قطعاً ایران آمادگی دارد در صورت بازگشت کامل امریکا به انطباق و پس از آن‌که ما این امر را مورد راستی‌آزمایی قرار دادیم، تدابیر جبرانی را متوقف کرده و برجام را به صورت کامل اجرا کند.»
صالحی: تا امروز نشانه‌های خوبی هست
علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم که پیش از مذاکرات وین از بن‌بست‌شکنی اولیه پیرامون برجام خبر داده بود، با تأکید بر اینکه طرح گام به گام در دستور کار نیست، گفت: «موضع اصولی ما این است که تحریم‌ها را بردارند ما هم به تعهدات خود برمی‌گردیم.» او دیروز در حاشیه جلسه هیأت دولت، نشست روز سه‌شنبه وین را مثبت ارزیابی کرد و با بیان اینکه راه برای ایجاد تفاهم هموار است، گفت: «ممکن است سؤال شود این دو گروه فنی و تحریم می‌خواهد چکار کنند. شما می‌دانید در زمان ترامپ تحریم‌های دیگری اضافه شده است و در این نشست‌ها می‌خواهند مرور کنند و لیست این تحریم‌ها را دقیق در بیاورند. از طرف دیگر اقداماتی را که ما کردیم می‌خواهند بار دیگر مرور کنند و ببینند وقتی آنها تحریم‌ها را برداشتند ما چه اقداماتی باید انجام بدهیم.»
وی در ادامه به اقداماتی که ممکن است ایران و امریکا در روند همکاری متقابل در دستور کار قرار دهند، افزود: «ما یک سری از اقدامات را به طور لحظه‌ای می‌توانیم متوقف کنیم. مثلاً تولید ۲۰ درصد را می‌توانیم لحظه‌ای متوقف کنیم اما اگر سانتریفیوژهای اضافه بر تعهدمان نصب کردیم جمع کردن آن زمان می‌خواهد و همان‌طور که نصب آن زمان می‌برد برچیدن آن هم زمان می‌برد. اینها بحث خواهد شد.» معاون رئیس جمهوری اضافه کرد: «برای اینکه بدانیم این موارد عملیاتی می‌شود باید تا جمعه منتظر ماند تا این گروها به نتیجه مطلوب برسند و باید صبر کنیم. تا امروز نشانه‌های خوبی هست. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده به تمامی تعهداتش پایبند خواهد بود به شرط اینکه آنها هم به تعهداتشان پایبند باشند.»
استقبال سازمان ملل و آژانس از نشست وین
«رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توئیتی از دیدار با نماینده امریکا در امور ایران که هم‌اکنون برای مذاکره با طرف‌های دیگر برجام در وین به سر می‌برد، خبر داد و افزود که آژانس از رایزنی‌های جاری در خصوص برجام حمایت می‌کند. او در این رابطه نوشت: «تبادل نظری بموقع با رابرت مالی، نماینده امریکا در امور ایران داشتم. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کار خود ادامه می‌دهد و آمادگی دارد از جایگاه فنی بی‌طرفانه خود، از رایزنی‌های جاری وین حمایت کند.»
«استفان دوجاریک»، سخنگوی سازمان ملل هم درباره واکنش دبیرکل این سازمان به دیدارهای کمیسیون مشترک برجام گفت: ما از تمام تلاش‌های طرف‌های برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای انجام یک گفت‌و‌گوی سازنده حمایت می‌کنیم. امیدواریم که برگزاری این نشست‌ها اولین گامی باشد که در مسیری درست برداشته می‌شود. سازمان ملل از برجام حمایت می‌کند. برجام یک توافق چند جانبه مهم است که امیدواریم به مسیر خود بازگردد.
روسیه: ایران و امریکا از طریق واسطه‌ها ارتباط برقرار می‌کنند
«میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در وین هم در گفت‌و‌گو با یک شبکه تلویزیونی روس اعلام کرد که دستور کار مذاکرات کاملاً مشخص است؛ بازگرداندن کامل توافق هسته‌ای که امریکایی‌ها و ایرانی‌ها هر دو می‌گویند که آماده این کار هستند. «اولیانوف» با اشاره به انتقاد ایران از امریکا تأکید کرد که با وجود این هیچ تقابل آشکاری میان آنها وجود ندارد، دست‌کم به این دلیل که آنها با یکدیگر صحبت نمی‌کنند.او تصریح کرد: «ایالات متحده و ایران هیچ ارتباط مستقیمی ندارند و از طریق واسطه‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. در واقع نماینده اتحادیه اروپا نقش اصلی رابطه میان ایرانی‌ها و امریکایی‌ها را ایفا خواهد کرد اما روسیه نیز ممکن است مشارکت کند، همانند هر شرکت‌کننده دیگری در این توافق.» او با اشاره به اینکه همه طرف‌ها سرانجام از حرف زدن صرف درباره برجام عبور کردند، تصریح کرد: «مشخص است که کار آسانی نخواهد بود. اما من فکر می‌کنم دلایل واقعی برای انتظار نتیجه مثبت وجود دارد.»

برش
امریکا: مذاکرات وین را سازنده می‌دانیم

یک روز پس از برگزاری نخستین دور مذاکرات وین، «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه امریکا هم موضوع برطرف کردن تحریم‌ها را یکی از محورهای اصلی مذاکرات وین دانست و گفت:«می‌پذیریم که تحریم‌های ناسازگار با برجام برداشته شوند.» «پرایس» در نشست خبری روز سه‌شنبه هم با بیان اینکه ما مذاکرات وین را با اینکه مذاکره مستقیمی با ایران نداریم، یک گام سازنده می‌دانیم و از آن استقبال می‌کنیم، اعلام کرد که اینک دو گروه در وین در حال کار هستند، یکی از آنها به چگونگی بازگشت ایران به تعهدات خود می‌پردازد و گروه دیگر روی گام‌هایی که امریکا باید برای کاهش تحریم‌ها بردارد تا به انطباق با تعهدات خود تحت برجام بازگردد. «پرایس» با ابراز تمایل به انجام مذاکره مستقیم میان ایران و امریکا تأکید کرد: «پیش‌بینی مذاکرات مستقیم بین ایران و امریکا را در وین نداریم هرچند که برای انجام آن کار حاضر هستیم. ما می‌دانیم که با چشمانی روشن با دیپلماسی اصولی درگیر شویم حتی اگر با کشوری همچون ایران تفاوتی عمیق داشته باشیم.»
سخنگوی وزارت خارجه امریکا نشست وین را یک زمان واقعی هرچند غیرمستقیم برای تعامل میان ایران و امریکا دانست که پیام‌های آن توسط متحدان و شرکای آنها رد و بدل می‌شوند. او افزود: «البته که این گامی سازنده و مورد استقبال است. امیدواریم وقتی که از وین خارج می‌شویم درک بهتری از نقشه راه بازگشت متقابل به برجام داشته باشیم.» «پرایس» در نهایت تصریح کرد که یک مذاکرات دشوار و گفت‌وگوهای سختی است اما یک گام درست رو به جلو است.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7598/2/573750/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها