نمایندگان در مصوبه‌ای اینترنت را گران‌ کرده و عایدی آن را به صدا‌وسیما دادند

هدیه ویژه مجلس به صدا‌وسیما


هشدار صبحگاهی وزیر ارتباطات فایده‌ای نداشت و مجلس امروز افزایش 3 هزار میلیارد تومانی اخذ منابع از اپراتورها و اختصاص آن به صدا و سیما و ارگان‌های دیگر را تصویب کرد؛ مصوبه‌ای که به گفته محمدجواد آذری جهرمی به افزایش چشمگیر قیمت بسته‌های اینترنتی می‌انجامد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز از افزایش چشمگیر قیمت بسته‌های اپراتورها درصورت تصویب مصوبه کمیسیون تلفیق، مبنی بر افزایش ۳۰۰۰ میلیارد تومانی مالیات اپراتورها و اختصاص آن به برخی دستگاه‌ها از جمله صداوسیما خبر داد. آذری جهرمی امروز در توئیتی نوشت: «امیدوارم امروز نمایندگان محترم مجلس با مصوبه کمیسیون تلفیق، مبنی بر افزایش ۳۰۰۰ میلیارد تومانی مالیات اپراتورها و اختصاص آن به برخی دستگاه‌ها از جمله صداوسیما برای امورات نظارتی، مخالفت کنند. تصویب این بند در تبصره ۶ بودجه باعث افزایش چشمگیر قیمت بسته‌های اپراتورها خواهد شد.»
اشاره جهرمی به تبصره کمیسیون تلفیق بودجه است که بر اساس آن، 3 هزار میلیارد تومان از منابع حاصله باید صرف تولید محتوا و فعالیت‌های فرهنگی در فضای مجازی شود، مسئولیت صدور و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر منحصرا به ساترا داده شده است.
آذری جهرمی تصویری از این مصوبه منتشر کرد که در آن عنوان شده است: «حق‌الامتیاز و حق‌السهم دولت از اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی به میزان ۱۰ درصد افزایش یافته و به حساب درآمد عمومی ردیف ۱۳۰۴۰۴ نزد خزانه‌داری کل واریز می‌شود. منابع حاصل به میزان ۳۰ هزار میلیارد ریال با هدف حمایت از تولید محتوا و فعالیت‌های فرهنگی و نظارت در فضای مجازی هزینه می‌شود. مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و نظارت بر آن منحصراً به عهده سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) سازمان صداوسیما است.» در جریان بررسی این بند پیشنهادات متعددی برای افزایش قیمت پیامک مطرح شد که در واکنش به آنها پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه توضیح داد که این مصوبه بدان معناست که مشترکین باید علاوه بر پول اپراتور، مبلغ دیگری را پرداخت کنند که این افزایش هزینه‌ها باعث نارضایتی مردم می‌شود. او از نمایندگان خواست که به گران شدن هیچ موضوعی از جمله هزینه پیامک رأی مثبت ندهند و دولت مخالف است.
اما هشدار او افاقه نکرد و علی نیکزاد نایب رئیس مجلس نیز با این استدلال که «مجلس طرفدار مردم و ارزانی است اما اگر دولت امور را به درستی رسیدگی می‌کرد، این وضعیت رخ نمی‌داد» به زعم خود جواب انتقادها را داد و درنهایت نمایندگان مجلس تصویب کردند که در سال آینده اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی، علاوه بر قیمت هر پیامک، مبلغ ۱۰ ریال نیز از استفاده‌کنندگان خدمات مزبور دریافت کنند.  حسین فلاح جوشقانی -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- در واکنش به این موضوع در توئیتر نوشت: «با مصوبه امروز مجلس، قیمت اینترنت گران خواهد شد و توسعه اینترنت در مناطق محروم نیز متوقف خواهد شد. درآمد اپراتورها مستقیماً به تعرفه وابسته است و افزایش درآمد خزانه و پرداخت به صداوسیما حتماً با رشد قیمت اینترنت مواجه خواهد شد.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7574/6/570527/2
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها