با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت

تقدیر از برگزیدگان جشنواره موسیقی فجر


گروه فرهنگی / بعدازظهر دوشنبه 4 اسفند ماه تالار وحدت میزبان اهالی موسیقی بود تا آیین پایانی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجردرسالی سخت و در کنارهمدلی دوباره هنرمندان برگزار شود.
در ابتدای مراسم اختتامیه که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، پس از اجرای سرود ملی ایران و قرائت قرآن کریم پیام تصویری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر هنری جشنواره پخش شد.
سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سال سخت و میهمان ناخوانده کرونا، آفات و محدودیت‌های ایجاد شده اشاره کرد . البته از نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیزسخن گفت: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بضاعت مزجات کوشید تا رویدادها و اجراها و کنسرت‌هایی را برای پاسداشت هنر موسیقی بخصوص موسیقی اصیل ایرانی تمهید کند و آنها را از فرصت فضای مجازی به سمع و نظر مخاطبان برساند. امیدوارم بر اثر این صبر نوبت ظفری در پیش‌رو باشد و سال آینده با محدود شدن و رفع این بیماری دوباره فضای هنر و فعالیت هنرمندان رونق و شکوه پیشین خود را باز بیابد و اعتلای بیشتر و بهتری شاهد باشیم.»
در بخشی از پیام تصویری محمد اللهیاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شکل اجرایی جدید جشنواره اشاره شد: «در این دوره بخش رقابتی به جشنواره بازگشت و شاهد رقابت آلبوم‌های فراوانی بودیم، اقبال خوبی از سوی هنرمندان برای حضور و شرکت در بخش اجراهای صحنه‌ای جشنواره شاهد بودیم و جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه و بخش پژوهش جشنواره نیز برگزار شد.»
حسن ریاحی دبیر سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر هم در پیام تصویری به برگشت جایزه باربد اشاره کرد: امسال مسأله مهمی که اتفاق افتاد اعلام مجدد جایزه باربد بود که خیلی استقبال شد، هنرمندان جوان مخصوصاً در بخش آهنگسازی و نوازندگی استقبال کردند و امیدوارم این جایزه ادامه پیدا کند و اگر امکان داشته باشد بخش رقابتی از سال آینده بین‌المللی برگزار شود یعنی هنرمندان خارج از کشور که روی موسیقی ایران کار می‌کنند، آثار خود را ارسال کنند. امیدوارم سال آینده با حل شدن مسأله کرونا بتوانیم جشنواره را وسیع‌تر برگزار کنیم.
بخش دیگر پیام تصویری دکتر نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی بود که از شیوه برگزاری جشنواره سی و ششم قدردانی کرد: «فضای مجازی به عنوان یک ظرفیت بی‌بدیل کمک کرد مردم کمتر از هم دور شوند اما لذت گردهمایی‌ها و هم نفسی‌ها را نداشت و این جز اجبار راهی نبود.»

معرفی برگزیدگان بخش ترانه
اما در بخش برگزیدگان بخش جایزه ترانه که با حضور احمد صدری، محمدعلی بهمنی، امیری اسفندقه و ناصر فیض جوایز اهدا شد. اهورا ایمان، کامران رسول‌زاده، علیرضا بدیع و زمان نورانی چهار برگزیده بخش ترانه در این دوره از جشنواره بودند.
معرفی برگزیدگان بخش «موسیقی و رسانه»
قالب گفت‌و‌گو
در بخش «خبرگزاری‌ها» نیز علیرضا سعیدی از خبرگزاری مهر برای گفت‌و‌گویی با عنوان «شغل هنرمند در وزارت کار ثبت می‌شود / حاشیه‌های یک انتخابات صنفی» برگزیده شد. امیرحسین دولتشاهی از خبرگزاری ایرنا برای گفت‌و‌گویی با عنوان «استاد مصطفی محبی‌زاده و یک سینه خاطره از موسیقی ایرانی» در این بخش شایسته تقدیر شناخته شد.
قالب گزارش
در بخش «خبرگزاری‌ها» امیرحسین دولتشاهی از خبرگزاری ایرنا برای گزارشی با عنوان «درباره فضل‌الله توکل» برگزیده شد. در بخش مطبوعات نیز صابرمحمدی از روزنامه «همشهری» برای گزارشی با عنوان: «تذکره دلتنگی» برگزیده شد.
مهدی فیضی‌صفت از روزنامه «همدلی» برای گزارشی با عنوان «پرونده نافرجام» در این بخش تقدیر شد.
بخش مقاله تخصصی
سپهر سراجی از مجله «هنرهای زیبا» برای مقاله‌ای با عنوان «بازشناسی ویژگی‌های مرکز موسیقی ایرانی به عنوان عناصر هویت ساز در این سنت» برگزیده و محمد خلیلیان از مجله «هنر موسیقی» برای مقاله‌ای با عنوان «جامعه‌شناسی موسیقی» تقدیر شد.
قالب یادداشت
در بخش «روزنامه» محمود توسلیان از روزنامه «اعتماد» برای یادداشتی با عنوان: «شجریان، گوی بیان» شایسته تقدیر شناخته شد.
بخش نگاه ویژه / چهل نوا
در بخش نگاه ویژه نیره خادمی از روزنامه «شهروند» برای گفت‌و‌گویی با عنوان «اندوه دل نگفتم الا یک از هزاران» شایسته تقدیر شناخته شد.
در این بخش محمدرضا مقدم از روزنامه «ولایت» قزوین هم برای گفت‌و‌گویی با عنوان: «اجرای سرود در محضر امام(ره) را نقطه عطفی در زندگی می‌دانم» تقدیر شد.
برنامه‌های رادیویی و برنامه‌های مستند ترکیبی
بهرام نوری از رادیو گیلان برای برنامه‌ای با عنوان: «گیله بوخا، درباره موسیقی طالش» برگزیده شد. هانیه پیرامی از رادیو خراسان جنوبی برای برنامه‌ای با عنوان: «سرکوه بلند» برگزیده و مسعود خسروی از رادیو خراسان جنوبی برای برنامه‌ای با عنوان: «چکه» تقدیر شد.
گزارش خبری
مریم تکافی از خبرگزاری صدا و سیمای مشهد برای گزارشی با عنوان: «سرزمین نواها» شایسته تقدیر شناخته شد.
مستند گزارشی
خانم مرضیه رحیمی از رادیو مشهد برای گزارشی با عنوان: «دست‌ها می‌بینند» شایسته تقدیر شناخته شد.
در بخش نگاه ویژه هیأت داوران هم زهرا صادق‌زاده از رادیو خراسان رضوی برای گزارشی با عنوان: «صدایی از دل تاریخ» درباره استاد ابراهیم شریف‌زاده و وحید خانه‌ساز از خبرگزاری ایلنا برای گفت‌و‌گویی با عنوان: «بانوی بلوچی که بدون دندان هنوز قادر به خواندن است» برگزیده شدند. هیأت داوران در بخش تیتر هیچ برگزیده‌ای معرفی نکرد.
برگزیدگان جایزه باربد
در بخش رقابتی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر آلبوم‌هایی که از مهر ماه سال ۱۳۹۸-۱۳۹۶ به دبیرخانه جشنواره رسید، توسط هیأت انتخاب گروه‌ها و آثار جشنواره ارزیابی شد و کاندیداهای جایزه باربد معرفی شدند.
آهنگسازی موسیقی کلاسیک
در این بخش دیپلم افتخار به مهران بدخشان برای آلبوم «انگاره‌ها» رسید و جایزه باربد را کاوه میرحسینی برای آلبوم «اشراق» از آن خود کرد.
اجرای موسیقی نواحی
در این بخش محمد سلم آبادی برای آلبوم «آوای صحرا» دیپلم افتخار گرفت. جایزه باربد در این بخش به حمزه مقدم برای آلبوم «حمزه سیاه» اهدا شد.
خوانندگی موسیقی نواحی
نامزدهای دریافت جایزه: ابوالحسن خوشرو (طالبا و موسیقی حماسی مازندران)، نورمحمد درپور (دردانه)، محی‌الدین شعبانی (دریاب و دریاب)، پرویز نزاکتی (ونوشه)
دیپلم افتخار این بخش به زنده یاد نورمحمد درپور برای «دردانه» اهدا شد و جایزه باربد به زنده‌یاد ابوالحسن خوشرو برای آلبوم موسیقی مازندران اهدا شد.
اجرای موسیقی دستگاهی بی‌کلام
در این بخش بهاره فیاضی برای آلبوم افرا دیپلم افتخار گرفت و جایزه باربد به هوشمند عبادی برای آلبوم «نایی» اهدا شد.
آهنگسازی دستگاهی باکلام
در این بخش سیامک جهانگیری برای آلبوم «من همان نای‌ام» دیپلم افتخار گرفت و جایزه باربد را بهمن فریادرس برای آلبوم «پرواز و آواز» دریافت کرد.
خوانندگی موسیقی دستگاهی
در این بخش مهدی امامی برای آلبوم «من همان نای‌ام» موفق به دریافت دیپلم افتخار شد و مجتبی عسگری برای آلبوم «عشیران» جایزه باربد را از آن خود کرد.
آهنگسازی و اجرای بخش پاپ و تلفیقی بی‌کلام
در این بخش دیپلم افتخار به هومن شیر علی برای آلبوم «تنیده در صدا» اهدا شد و جایزه باربد را مصطفی قناعت برای آلبوم «کبوترخانه» از آن خود کرد.
آهنگسازی بخش پاپ و تلفیقی باکلام
در این بخش از گروه بمرانی برای آلبوم «۱۳۴۰» تقدیر شد. دیپلم افتخار به پویا کلاهی برای آلبوم «طاووس پربسته» رسید و جایزه باربد را گروه داماهی با آلبوم «در من برو شکار» از آن خود کرد.
خوانندگی بخش پاپ و تلفیقی
در این بخش دیپلم افتخار به رضا کولغانی برای آلبوم «در من برو شکار» تعلق گرفت و جایزه باربد را پویا کلاهی برای آلبوم «طاووس پربسته» از آن خود کرد.
آهنگسازی بخش معاصر و ارکسترال ایرانی بی‌کلام
در این بخش دیپلم افتخار به پویا باباعلی برای آلبوم «دوردست‌ها» اهدا شد و جایزه باربد را رضا والی برای آلبوم «سرنا» دریافت کرد.
آهنگسازی بخش معاصر و ارکسترال باکلام
دیپلم افتخار این بخش به سیاوش ولی‌پور برای آلبوم «سرود مرد سرگردان» اهدا شد و جایزه باربد را امیر پورخلجی برای آلبوم «عاشق کیست» از آن خود کرد.
خوانندگی بخش معاصر و ارکسترال ایرانی
در این بخش دیپلم افتخار به پوریا اخواص برای آلبوم «سرود مرد سرگردان» اهدا شد و جایزه باربد به وحید تاج برای آلبوم «از برگ‌ها» رسید.
ناشر
در این بخش علی صمدپور از نشر «خانه هنر خرد» دیپلم افتخار و محمد موسوی از نشر «ماهور» جایزه باربد را از ستاد جشنواره دریافت کردند.
آیین نکوداشت برای چهار هنرمند
در پایان مراسم آیین نکوداشت مرحوم احمد علی راغب آهنگساز پیشگام موسیقی انقلاب، محمدرضا اسحاقی نوازنده برجسته موسیقی نواحی مازندران، ملیحه سعیدی نوازنده پیشکسوت ساز قانون و حسن ناهید نوازنده پیشکسوت ساز نی به‌عنوان چهار هنرمند پیشکسوت موسیقی کشورمان برگزار شد.

گفت‌و‌گوی «ایران»، «مرا معلم عشق تو شاعری آموخت» شایسته تقدیر شد
بخش موسیقی و رسانه دومین سالی است که در جشنواره موسیقی فجر برگزار می‌شود. در بخش «گفت‌و‌گوی مطبوعات» نگار حسین‌خانی از روزنامه «همشهری» برای گفت‌و‌گویی با عنوان «که از باد و باران نیابد گزند» برگزیده شد و ندا سیجانی از روزنامه ایران برای گفت‌و‌گویی با عنوان «مرا معلم عشق تو شاعری آموخت» شایسته تقدیر شناخته شد.

برش

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه عنوان کرد
ایران همزاد نوا و صداست

سید عباس صالحی در مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی فجر گفت:«موسیقی بخشی ازهویت ایرانی است و ایران همزاد نوا و صداست. اگر ما ردپایی در محیط پیرامونی و جهان داریم، هم در ایران فرهنگی و هم در فراایران فرهنگی، بخشی از این دفاع از موسیقی است که ما را به جهان و منطقه وصل کرده و می‌کند. همچنین اگر شعر و ادبیات، فخر و افتخار ایران است، موسیقی حافظه شعر است و شعر همپای موسیقی جاری در زمان و زمانه ایران.» صالحی ادامه داد: «اگر ما به ایران می‌بالیم که ایران یک رنگین‌کمان است. اقلیم‌های گوناگون و زیبایی‌های فراوان بخشی از تنوع اقالیم ایران به رسم و رسوم و فرهنگ و هنر این اقالیم است و موسیقی اقالیم ایران، بخش نمایان این رنگ شاداب ایران است. موسیقی‌های مختلفی که در جای‌جای ایران وجود دارد، به نحوی نما و نمایه ایران عزیز و زیباست. بدین گونه نوا، صدا و موسیقی با پیکره ایران تنیده شده است؛ هم با گذشته تاریخی و هم در اکنون. بنابراین نمی‌توان از ایران این نوا و صدا را جدا و ایران را بدون آن تصویر کرد، حتی در دوره کرونا. اینکه در شرایط سخت کرونایی امروز کنار هم قرار گرفته‌ایم و جشن و جشنواره موسیقی را برگزار می‌کنیم، بدان معناست که حتی در سخت‌ترین احوال هم موسیقی از ایران جدا نیست.»
او عنوان کرد: «از همه عزیزانی که این فرصت را فراهم کردند تشکر می‌کنم. هنرمندان عزیزی که در فراخوان این جشنواره حضور پیدا کردند و بیش از ۵۰۰ هنرمندی که در اجراها حاضر شدند و فضای مجازی که یک بستر جدیدی از حضور را در فرادید فرهنگ و هنر ایران گذاشت. اینکه می‌توان سختی‌ها را فرصت ساخت و مجال‌های جدید را برای نواختن و شنیدن پیدا کرد. در همین جشنواره تاکنون حدود دو هزار دقیقه بیش از ۵۰ هزار مخاطب داشته است نمایانگر این است که می‌توان این بستر را جدی‌تر از گذشته داشت و به آن فکر کرد.»
صالحی در پایان گفت: «از دبیر محترم جشنواره، شورای سیاستگذاری، هیأت داوران و همکاران خودم در معاونت امور هنری و دفتر موسیقی نیز سپاسگزارم.»




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7574/1/570415/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها