جهانگیری:

برنامه بی‌اثر کردن تحریم‌ها ادامه دارد



معاون اول رئیس جمهوری روز گذشته به استان کردستان سفر کرد و در جریان این سفر با حضور وی تعدادی طرح اقتصادی و عمرانی در سطح استان کردستان به صورت همزمان به بهره‌برداری رسید. آغاز عملیات اجرایی طرح ساماندهی و توسعه مرز رسمی باشماق مریوان، افتتاح همزمان ۳۶۴ واحد مسکن مهر شهرستان سنندج، افتتاح منطقه ویژه اقتصادی بانه، آغاز بهره‌برداری از ۹۲۳ هکتار آبیاری تحت فشار اراضی کشاورزی و ۴.۲ هکتار گلخانه از جمله طرح‌هایی بودند که به صورت همزمان مورد بهره‌برداری قرار گرفتند.
اسحاق جهانگیری در این سفر گفت: تهدید، تحریم و فشار حداکثری امریکا برای به زانو در آوردن ملت ایران به بن‌بست خورده و نتوانستند اقتصاد ما را شکست دهند.
وی اظهار داشت: با اعمال تحریم‌های ظالمانه کشور در شرایط بسیار حساس و دشواری قرار گرفت.
جهانگیری با اذعان به اینکه قبول داریم زندگی مردم بسیار سخت و گرانی کالا و اجناس افزایش یافته است، افزود: با وجود این اقتصاد کشور تعطیل و یا کشور درگیر قحطی و ناامنی حاصل از این شرایط نشد.
وی افزود: امروز دیگر از ترامپ و تیم وی در دنیا خبری نیست و جمهوری اسلامی برنامه‌های خود را برای افق‌های آینده ترسیم می‌کند.
معاون اول رئیس جمهوری ‌پیش‌بینی روزهای خوشی برای کشور داشت و تأکید کرد: امریکایی‌ها مجبور به تسلیم در برابر اراده ملت ایران هستند و بزودی به جایی می‌رسیم که همه نیازهای اصلی و توسعه‌ای کشور برآورده می‌شود.
وی گفت: همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، ادامه حتی یک ساعت تحریم جایز نیست و برای لغو آن باید تلاش شود، منتها برنامه بی‌اثر کردن تحریم‌ها ادامه دارد و برای همین سیاست ما این است تا اگر بتوانیم حتی به اندازه ذره‌ای از بار سختی‌های زندگی مردم کم کنیم.
جهانگیری سال ۱۳۹۹ را سخت‌ترین سال از نظر منابع درآمدی در طول دوران انقلاب اسلامی برای مردم دانست و افزود: در سال‌هایی با کسری ۵۰ درصدی بودجه مواجه بودیم ولی به فضل الهی بودجه سال آینده به‌صورت مناسب بسته شده که امیدواریم این بار تصویب شود.
اقتصاد مقاومتی شاه بیت تاب‌‌آوری
معاون اول رئیس جمهوری در ادامه سخنان خود، شاه بیت تاب‌آوری در مسائل اقتصادی را سیاست اقتصاد مقاومتی اعلام و تأکید کرد: این مسأله هدیه بزرگی بود که در اختیار دولت قرار گرفت و دولت هم با تمام توان آن را اجرایی کرد.
جهانگیری اضافه کرد: در قالب این اصل، گلوگاه‌های اصلی اقتصادی کشور مانند بنزین و امنیت غذایی و دیگر نقاط آسیب‌پذیر کشور توسط فرماندهی ستاد اقتصاد مقاومتی شناسایی و براساس دانش و تجربه و خودکفایی در بخش‌های مختلف آغاز شد.
وی یکی از ثمرات اقتصاد مقاومتی را پیش‌بینی خرید بیش از ۹۰ میلیون تن گندم در سال زراعی جاری اعلام کرد و افزود: گندم به قیمت بیش از ۴۰ هزار ریال از کشاورز خریداری و به قیمت ۶ هزار ریال در‌اختیار نانوا قرار می‌گیرد تا نان مردم با کمترین قیمت تأمین شود.
باز کردن گره‌های توسعه کردستان
معاون اول رئیس جمهوری تأکید کرد: دولت تلاش کرده تا در حد توان گره‌هایی از مسیر توسعه استان مهم و راهبردی و استراتژیک کردستان بردارد تا مردم استان احساس آرامش و راحتی و شرایط بهتری برای زندگی و توسعه استان خود داشته باشند.
وی به دغدغه نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی مبنی بر انتصاب معاون وزیر اهل سنت، افزود: این دغدغه برای ما هم قابل قبول است و بررسی می‌شود البته تاکنون این مساله از نظر دور نبوده و در حال حاضر سفیر زن اهل سنت در خارج از کشور داریم.
معاون اول رئیس جمهوری تأکید کرد: راهبرد ما در انتصاب افراد، همان راهبرد رهبر معظم انقلاب است که فرمودند مذهب و قومیت مبنای تبعیض در دادن پست‌ها نیست و تنها بر اساس شایستگی‌ها و کارآمدی است.
وی اضافه کرد: همه اقوام بر اساس قانون اساسی برابر هستند و دولت هم در این زمینه تابع قانون اساسی و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب است و غیر از این چارچوب، نمی‌شود در اداره کشور عمل کرد هرچند اشکالاتی مطرح است که باید رفع شود.
راهبرد جدی برای توسعه کردستان
معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه اصل توسعه کردستان کشاورزی است، گفت: کشت گلخانه‌ای و آبیاری مدرن باید در استان تقویت شود و از آنجا که ۸۵ درصد منابع آبیاری مدرن را دولت به‌صورت بلاعوض به کشاورز کمک می‌کند، کردستان باید تلاش بیشتری کند تا در دریف استان‌های اول کشور از این لحاظ قرار گیرد.
وی تأکید کرد: آبیاری مدرن نقش ویژه‌ای در صرفه‌جویی دارد و کردستان باید در ردیف استان‌های اول کشور باشد و در این مسیر هیچ مانع ملی وجود ندارد.
جهانگیری تکمیل صنایع تبدیلی متناسب با کشاورزی استان را هم مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: کشاورزی تا به صنعت تبدیل نشود نمی‌تواند به رشد و شکوفایی برسد و برای همین باید به بخش خصوصی اعتماد شود تا سرمایه‌گذاری در این زمینه توسعه یابد و صندوق توسعه ملی هم حامی این طرح‌هاست.
صنعت، بخش مغفول معدن
معاون اول رئیس جمهوری به راه‌اندازی زنجیره فولاد در کردستان اشاره کرد و افزود: این طرح اگرچه طرحی زمانبر است ولی تاکنون باید به نقطه حساسی می‌رسید و مشخص است که گیرهایی دارد و آن هم در ترکیب سهامداری است.
وی گفت: کردستان ظرفیت معادن مهمی دارد و توسعه و رشد آن نیازمند قرار گرفتن در کنار صنعت است چرا که معادن بدون فرآوری هیچ خاصیتی ندارند و اقتصادی نیست.
معاون اول رئیس جمهوری به نگرانی‌های دولت از وضعیت آب آشامیدنی سنندج هم اشاره کرد و اختصاص هزار میلیارد ریال برای رفع آن در بودجه را گامی مهم برای رفع آن دانست.
وی در زمینه واکسن کرونا هم گفت: تمام تلاشمان را می‌کنیم تا زمان تولید انبوه واکسن داخلی، به هر روشی از هرجای دنیا واکسن تأمین کنیم که مدتی به‌خاطر مشکلات جابه‌جایی پول با وقفه مواجه شدیم ولی از واکسن مهم‌تر، رعایت مداوم دستورالعمل‌های بهداشتی است.
معاون اول رئیس جمهوری از راه‌اندازی راه‌آهن سنندج - همدان - تهران تا چند ماه آینده خبرداد و تأکید کرد: این مسأله وقتی خیر اقتصادی دارد که به شبکه راه‌آهن جهانی وصل شود و باید تا اقلیم کردستان عراق ادامه یابد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7572/1/570186/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها