ایران در ایران




۷۰ درصد تالاب‌های کشور احیا شده است

ارومیه- معاون دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط ‌زیست گفت: بارندگی‌های مطلوبی در ۲ سال آبی گذشته رخ داد که به احیای تالاب‌ها کمک کرد به‌گونه‌ای که بیش از ۷۰درصد تالاب‌های کشور احیا شده است.
به‌گزارش ایرنا، احمد لاهیجان‌زاده افزود: از مساحت سه میلیون هکتاری تالاب‌های کشور ۱.۴ میلیون هکتار در کنوانسیون رامسر ثبت شده است که ۲۵ مجموعه تالابی را شامل می‌شود.
وی بیان کرد: تعدادی از این تالاب‌ها منشأ گرد و غبار هستند و اگر آب خود را از دست دهند بسرعت می‌توانند تبدیل به کانون گرد و غبار شوند.
معاون سازمان حفاظت محیط‌ زیست با بیان اینکه اقداماتی که دولت برای حفاظت از تالاب‌ها آغاز کرده برگرفته از قانون مصوب مجلس بود، اظهار کرد: تکلیفی برعهده دولت در برنامه ششم گذاشته شده بود که باید ۲۰ درصد تالاب ها احیا می‌شد و مشکلات ناشی از گرد و غبارهم گریبان بسیاری از استان‌ها را در برگرفته بود.
وی با اشاره به اینکه دولت عزم بسیاری به خرج داد تا بتواند با این قضایا مقابله کند، افزود: طرح احیای دریاچه ارومیه یکی از کارهای جمعی بود که در مقیاس ملی در حال اجراست و همزمان کار مقابله با گردو غبار با محوریت احیای تالاب‌ها را شروع کرد که بسیار تأثیر‌گذار بود.
وی افزود: تمام انهار و رودخانه‌های منتهی به تالاب‌ها در این راستا لایروبی شده و هر ساله اعتباری برای استمرار لایروبی‌ها در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: کار دومی که صورت گرفت تعیین حقابه تالاب‌ها بود که نزدیک به ۳۰ تالاب و رودخانه منتهی به تالاب به وزارت نیرو معرفی شد.

کاهش بارندگی در گلستان

گرگان - میزان بارندگی از اول مهر تا پایان دی ماه امسال در گلستان ۲۵درصد نسبت به سالیان گذشته کاهش داشته است.
به‌ گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سیدمحسن حسینی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: از اول مهر امسال تا ۳۰دی در استان گلستان مقدار بارندگی تجمعی متوسط در استان ۱۳۵میلیمتر بوده که نسبت به آمار بلند مدت که ۱۷۹میلیمتر است، ۲۵درصد کاهش را نشان می‌دهد.
او با اشاره به مقدار افزایش و کاهش بارش در هر حوضه آبریز گفت: در گرگانرود ۲۵درصد کاهش، در اترک سفلی ۱۹درصد کاهش، قره سو ۳۳درصد کاهش، نکارود علیا ۱۶درصد کاهش و خلیج گرگان ۲۸درصد کاهش نسبت به آمار بلند مدت به ثبت رسیده است.
حسینی ادامه داد: رواناب اندازه‌گیری شده در ایستگاه‌های شاخص رودخانه‌های اصلی استان، بین ۸۳درصد کاهش تا ۴درصد افزایش را نسبت به آمار دوره بلند مدت نشان می‌دهد.
او گفت: ذخیره آبخوان‌های استان حدود ۸۲میلیون مترمکعب است و حدود ۷درصد کاهش را نسبت به آمار دوره بلند مدت نشان می‌دهد.

راه‌اندازی سامانه الکترونیکی چایکاران

رشت -  رئیس سازمان چای کشور گفت: در راستای حذف حضور فیزیکی در شرایط کرونایی و اهمیت حفظ سلامت همگانی، سامانه صدور دفترچه الکترونیکی چایکاران برای ارائه خدمات مجازی به کشاورزان و همچنین کارخانه ها راه‌اندازی شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حبیب جهانساز با بیان اینکه تاکنون4000 کشاورز چایکار از طریق این سامانه دفترچه خود را به صورت الکترونیکی دریافت کردند، افزود: تمامی چایکارانی که در سال جاری یا سال‌های اخیر دارای دفترچه چایکاری با شماره ملی خود بوده یا در سامانه چایکاران شماره چایکاری دارند، می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان چای کشور به نشانی الکترونیکی
 irantea.org در بخش «سامانه چایکاران» دفترچه چایکاری خود را دریافت کنند.
وی با اشاره به اینکه هر کشاورز یک حساب دیجیتال در این سامانه دارد، تصریح کرد: سامانه چایکاران، سامانه کارخانه ها و صدور دفترچه‌های الکترونیکی چایکاران سه اقدام در راستای خدمات‌رسانی از طریق دولت الکترونیک است تا در شرایط ویروس کرونا و اهمیت بهداشت و سلامت همگانی، نیازی به مراجعه حضوری جهت دریافت خدمات مورد نیاز نباشد.

حال «هیرمان»، شیر ایرانی باغ وحش ارم خوب نیست

تهران - رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران ضمن اشاره به اینکه حال شیر نر ایرانی باغ وحش ارم خوب نیست، گفت: هنوز علت بیماری و بی حالی این شیر مشخص نیست اما اقدامات درمانی آغاز شده است.
به گزارش ایسنا، محمد کرمی  ضمن اشاره به اینکه «هیرمان» شیر نر ایرانی باغ وحش ارم  از روز سه‌شنبه ۷ بهمن بدحال شده است، گفت: باغ وحش ارم این موضوع را سریعاً به ما و دامپزشک باغ وحش اطلاع داد و از همان زمان اقدامات درمانی آغاز شد.وی ادامه داد: علائم بالینی شیر نر ایرانی باغ وحش ارم بی حالی و آبریزش بینی است. همچنین این شیر دچار اختلال در قسمت فوقانی سیستم تنفسی شده است. به گفته کرمی، تاکنون آزمایش‌ها و تست‌های مختلفی از این شیر گرفته شده اما هنوز مورد حائزاهمیتی که علت بیماری یا بی حالی آن باشد، مشخص نشده است.  این شیر نر ایرانی که اکنون حدود ۹ سال سن دارد، سال ۹۸ از باغ وحش بریستول انگلستان به باغ‌ وحش تهران منتقل شد و «هیرمان» نامگذاری شد.

برف و باران در ۲۷ استان کشور

ایران زمین - سامانه بارشی که از دیروز فعالیت خود را در استان‌های غربی و مرکزی کشور آغاز کرده است تا فردا 27 استان کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد و تا روز یکشنبه در برخی مناطق کشور وزش باد شدید خواهیم داشت.
صادق ضیاییان، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: با ادامه فعالیت سامانه بارشی امروز در مناطقی از استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان، شمال و شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری، نیمه شمالی فارس، بوشهر، زنجان، قزوین، البرز، تهران، یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، گیلان، مازندران، گلستان، سمنان و خراسان شمالی ادامه دارد.
ضیاییان با اشاره به اینکه انتظار می‌رود از بعد ازظهر امروز از میزان بارش‌ها در نیمه غربی کشور کاسته شود، تصریح کرد: عمده فعالیت سامانه بارشی طی روز یکشنبه (۱۲ بهمن) در شمال شرق خواهد بود و بتدریج از اواخر وقت این روز از کشور خارج می‌شود. طی روز دوشنبه (۱۳ بهمن) نیز در بیشتر مناطق کشور جوی پایدار خواهیم داشت.
وی گفت: طی امروز (۱۱ بهمن) سرعت وزش باد در سطح کشور افزایش می‌یابد و در استان‌های البرز، تهران، قم، مرکزی، اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان شدید خواهد بود همچنین طی روز یکشنبه (۱۲ بهمن) نیز در استان‌های تهران بویژه جنوب استان، البرز، سمنان و خراسان رضوی وزش باد شدید دور از انتظار نیست.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7554/6/567819/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها