راه ورود گردشگران به باغ‌های خلج آباد باز می‌شود

احیای کوچه باغ‌های شرق کرج برای رونق بومگردی


زهره توکلی
خبرنگار
شورای اسلامی شهر کرج «طرح بومگردی شرق کرج» را مصوب کرد. در این طرح کوچه باغ‌های محصور محله خلج آباد با درختانی 200 تا 250 ساله در میان دیوارهای کاهگلی، مکانی برای حضور گردشگران و اهالی شهر می‌شود.
این طرح هنوز به تصویب نهایی نرسیده، اما بخش‌هایی از آن، که با طرح تفصیلی قبلی مغایرتی ندارد در حال اجراست. در حال حاضر مسیرهای ورودی گردشگران و بومگردان به کوچه باغ‌ها مشخص شده است. بخشی از جوهای آب منطقه که توسط مالکان شخصی بسته شده بود نیز در گام‌های نخست طرح باز شد.
رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و بافت‌های فرسوده شورای اسلامی شهر کرج در این باره به «ایران» می‌گوید: طرح بومگردی شرق کرج با بررسی شهرداری و شورای شهر اسلامی کرج در این شورا تصویب شده اما اجرایی شدن آن نیازمند رأی موافق کمیسیون ماده 5 شهرداری است. البته اجرای بخشی از این طرح که با طرح تفصیلی قبلی مغایرتی نداشته و قابلیت اجرایی دارد از 2سال قبل آغاز شده است.
احد رسولی در خصوص موقعیت این طرح می‌افزاید: محله خلج آباد جزو محلاتی بوده که قبلاً به‌صورت باغ شهر بوده اما امروز این محله به‌دلیل ساخت و سازها و... از کنار جاده، قابل مشاهده نیست ولی وارد این محله که می‌شوید بیش از 80 تا 90 درصد این منطقه وضعیت گذشته خود را حفظ کرده است. بنابراین می‌خواستیم این محله، باغ‌ها، فضای سبز و کوچه باغ‌های قدیمی آن و نیز آبراه‌هایی که دراین مسیر بود و زیبایی صدچندانی به این محله داده بود، تحت تأثیر توسعه‌های جدید قرار نگیرد و از بین نرود.
وی ادامه می‌دهد: این طرح در محدوده ورودی شهر کرج و مسیرمنتهی به ابتدای جاده چالوس، قرار دارد. از یک سو به رودخانه کرج و از سوی دیگر در قسمت شمالی به پل تاریخی و قدیمی کرج یا پل صفوی منتهی می‌شود.
رسولی با بیان اینکه رودخانه کرج، محله خلج آباد و پارک شهید چمران را از هم جدا کرده است، تصریح می‌کند: متأسفانه مسیر رودها در شهرها مغفول واقع شده و این امر موجب شده فضاهای طبیعی به فضاهای ناامنی تبدیل شوند، در حالی که این فضاها زیباترین مکان‌های شهر محسوب می‌شوند.
عضو شورای اسلامی شهر کرج می‌گوید: این طرح با هدف ارتقای بهره‌وری و زیست محیطی، ارتقای کیفیت کالبدی و فضایی، حفظ هویت و فرهنگ بومی، ایجاد گردشگری محلی و بومی در بستر طبیعی محله، ساماندهی بافت ناکارآمد با تأکید بر الگوی مسکن سنتی و متناسب با اقلیم منطقه و ایجاد روابط اجتماعی گسترده بین جامعه میزبان و میهمان، اجرا می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه می‌خواستیم پیوند محله با حوزه پیرامونی خود تقویت شود، می‌افزاید: این محله می‌توانست ارتباط فضایی کامل با پارک شهید چمران و بناهای تاریخی داشته باشد. لذا ارتباط بین خلج آباد، بافت و بناهای تاریخی را برقرار کردیم در حالی که قبلاً این ارتباط وجود نداشت.
رسولی اضافه می‌کند: برخی از کاربری‌های موجود در این سایت 110هکتاری نظیر ایستگاه پسماند و صنایع کارگاهی با اهداف این طرح همخوانی نداشت که می‌خواهیم آنها را حذف و به مکان دیگر انتقال بدهیم. البته در حال حاضر هم زمان نگهداری پسماند در این ایستگاه به حداقل رسیده است و به جای آن پارک، فضای سبز و حوزه تفریحی- توریستی را گسترش دادیم.
 راه‌اندازی تله کابین در محله قدیمی خلج آباد
وی درباره امکانات آینده این محله قدیمی می‌گوید: طبق طرح، برای این مکان زمین اسکیت روباز، پارک کودکان، جاده سلامت، کافه دوچرخه، کافه اسکیت، باغ مشاهیر و تم پارک حرکت پیش‌بینی شده است. همچنین در محور رودخانه و جریان آب، مسیر حرکت پیاده و دوچرخه را طراحی کردیم که بخشی از مسیر پیاده به راه چوبی اختصاص داده شده است. تم پارک مینیاتوری، کمپ پارک و مجتمع گردشگری اکوتوریسم نیز از دیگر امکانات منطقه خواهد بود.
رسولی با بیان اینکه در این منطقه چند مجتمع وجود دارد که یکی از آنها با عنوان «مجتمع عقیق» در قالب بومگردی توسعه می‌یابد، اظهار می‌دارد: اگر این طرح اجرایی شود، ظرفیت جدید دیگری هم ایجاد خواهد شد. در این محدوده پارک طبیعت داریم، باغ وحش شهر کرج هم به این پارک منتقل می‌شود. لذا با توجه به اینکه ارتباط فضایی در دستور کار است، مقرر شده پس از ارتباط محله خلج آباد با پارک شهید چمران، ارتباط این پارک با پارک طبیعت و همچنین کوه خلج آباد از طریق تله کابین برقرار شود. البته احتمال دارد همین فضا از طریق کوه خلج آباد به محدوده 72 هکتاری در اسلام آباد _ منطقه‌ای با شیب تند و ناپایداری فوق‌العاده بالا که طی 30سال گذشته آزادسازی شد_ متصل شود.
وی درباره زمان افتتاح این طرح می‌گوید: امیدواریم طرح تفصیلی تا آخر امسال مصوب شود تا پس از آن با مشارکت شهرداری، مردم و سرمایه‌گذاران خصوصی اجرایی شود. پس از تصویب نهایی این طرح، سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی باید با مالکان خصوصی باغ‌های محله خلج آباد صحبت کند که این خود زمانبر است. اگر سرمایه‌گذارانی هم امکان مشارکت با شهرداری را در اجرای این طرح داشته باشند از آنها استقبال می‌شود ولی شهرداری در خصوص ساماندهی کوچه باغ‌ها و همچنین طراحی مسیرهای پیاده و دوچرخه به طور مستقل عمل می‌کند که بخشی از این کار را در دوره پنجم شورای شهر شروع کرده‌ایم.
رسولی با تأکید بر اینکه باید به سمت مدیریت هماهنگ و واحد شهری حرکت کنیم و تا زمانی که مدیریت واحد شهری شکل نگیرد پروژه‌ها زمانبر خواهد بود، می‌افزاید: در بسیاری از کشورها مدیریت زیرساخت‌هایی مانند آب، برق، گاز و تلفن بر عهده شهرداری است تا کارها با سرعت بیشتری انجام شود اما در کشور ما هنوز اینگونه نیست و همین امر موجب شده به طور مثال اختلافی که در خصوص این طرح با شرکت آب داشتیم پس از 3 سال هنوز حل نشده، باقی بماند.
 اجرای طرح‌های باز زنده‌سازی 10 محله قدیمی کرج
وی می‌افزاید: شهر کرج ظرفیت‌های زیادی در زمینه گردشگری و بومگردی دارد اما این ظرفیت‌ها فراموش شده‌اند. ما مدیریت محله محوری را در دور پنجم در دستور کار قرار داده‌ایم. به همین خاطر دفاتر خدمات نوسازی بافت فرسوده نه تنها در این محله بلکه در 10 محله دیگر نیز که جزو بافت‌های فرسوده شهر کرج محسوب می‌شوند، مستقر شده‌اند تا براساس طرح و برنامه‌ها، نقاط مختلف شهر احیا و باز زنده‌سازی و بافت‌های ناکارآمد به بافت‌های کارآمد و قابل زندگی تبدیل شود.
رسولی در خصوص اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح می‌گوید: بخشی از اینها با مشارکت مردم انجام و بخشی از آن نیز مربوط به شهرداری می‌شود. بخش دیگر نیز زمین‌هایی است که با مشارکت شهرداری و سرمایه‌گذاران اتفاق خواهد افتاد. به طور مثال در خصوص راه‌اندازی تله کابین آماده مشارکت با سرمایه‌گذاران خصوصی هستیم.
وی می‌افزاید: اجرای چنین طرح‌هایی نیازمند هزینه‌های بسیار است. به‌عنوان نمونه اگر بخواهیم فقط این طرح‌ها را اجرا کنیم بیش از 500 میلیارد تا یکهزار میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت. فقط طرح ایجاد تله‌کابین به بودجه‌ای بیش از 100میلیارد تومانی نیاز دارد، البته طی 3 سال اخیر نیز بیش از 30میلیارد تومان در این محدوده هزینه کرده‌ایم.
رسولی می‌گوید: با صاحبان باغ‌ها صحبت کردیم تا ضمن حفظ آرامش مالکان، فضای باغ‌ها را برای حضور مردم به‌عنوان میهمانان این منطقه آماده کنند. همچنین طبق این طرح دیوارهای کاهگلی این منطقه تخریب نمی‌شود بلکه فقط کیفی‌سازی شده تا از شکل مخروبه خارج شوند. این محله، مکانی برای تجمع نخاله‌های ساختمانی شده بود و اصلاً نظافت نمی‌شد. به فضای آلوده و نامناسبی برای زندگی اهالی آن منطقه، تبدیل شده بود اما هم اکنون این فضاها تمیز شده و آماده اجرای بخش‌های دیگر طرح شده است.
وی می‌افزاید: اجرای این طرح علاوه بر رونق اقتصادی منطقه، موجب می‌شود فضاهای طبیعی و تاریخی منطقه از ساخت و سازهای غیرمجاز و تخریب‌های ناشی از آن، در امان بماند. همچنین دیگر مجوزی برای قطع درختانی که برخی از آنها کهنسال هستند هم صادر نخواهد شد.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7554/6/567817/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها