دستیابی ایران به تکنولوژی شبیه سازی

رویانا متولد شد


1385 سال ورود و دستیابی ایران به تکنولوژی شبیه‌سازی بود، سالی که دو گوسفند شبیه‌سازی شده در ایران متولد شدند. نخستین گوسفند شبیه‌سازی شده ایران در پژوهشکده رویان ساعت 10 شب 22 مرداد متولد شد اما تنها چند دقیقه زنده بود و به‌نام‌گذاری هم رسید ولی موفقیت بزرگ زمانی به دست آمد که «رویانا» به دنیا آمد. رویانا دومین گوسفند شبیه‌سازی شده در ایران ۸ مهر ۱۳۸۵ متولد شد. این گوسفند از زمان مقرر زودتر و با عمل سزارین به دنیا آمد و نام انتخابی او از پژوهشکده رویان گرفته شد.
روزنامه ایران در گزارشی در روز 11 آبان 1385 نوشت: «محققان پژوهشکده رویان توانستند در یک کار بزرگ با انتقال حدود ۶۷ جنین شبیه‌سازی شده گوسفند تولید شده در آزمایشگاه به رحم ۳۵ گوسفند آماده‌سازی شده جهت انتقال ۳ مورد آبستنی موفقیت حاصل کنند که مطابق با استانداردهای موجود باشد. اما یک مورد آبستنی در ماه سوم سقط شد. مورد دوم آبستنی توانست دوره ۵ ماهه آبستنی را به سلامت طی کند و به مرحله زایمان برسد. اما یکی از مشکلات اصلی موجود در روند شبیه سازی، مربوط به نقایص موجود در بدو تولد نوزاد است. به‌طوری که نقایص مربوط به جفت و نیز نقایص متعدد ریوی، قلبی، کبدی و کلیوی درحدود ۹۰درصد موارد تولد این جنین دیده می‌شود که علت اصلی مرگ زودرس جنین در بدو تولد است. براین اساس نخستین جنین حاصله نیز در اواخر دوران آبستنی دچار مشکلات جفت شد که نهایتاً منجر به انجام سزارین فوری در روز ۱۴۳ آبستنی شد. بره متولد شده گرچه چند دقیقه اول با مرگ نبرد کرد ولی به‌دلیل مشکلاتی قادر به ادامه حیات نبود. براین اساس «رویانا» دومین گوسفند شبیه‌سازی شده بود که به مرحله زایمان رسید و توانست با موفقیت و سلامت متولد شود. خوشبختانه علی‌رغم نارسایی‌های بدو تولد با کمک تیم‌های تخصصی دامپزشکی و اطفال رویانا سلامت کامل حاصل کرد.»
«محمدحسین نصراصفهانی» ناظر و مجری وقت طرح شبیه‌سازی در پایگاه علوم تحقیقات سلولی جهاددانشگاهی (رویان) به روزنامه ایران گفت:«دوم آذر ماه (1385) مراسمی به مناسبت دستیابی ایران به تولید نخستین گوسفند شبیه‌سازی شده در خاورمیانه تحت نام «رویانا» و نیز به منظور قدردانی دست اندرکاران اجرای این پروژه در اصفهان برپامی شود. در اجرای این پروژه ۶ نفر به طور مستمر همکاری داشتند. همچنین در این گروه یک دامپزشک و چهار همکار آزمایشگاهی نیز فعالیت می‌کردند. از شهرداری تقاضا کردیم مکانی را با عنوان پارک فناوری آموزشی دراختیار ما قراردهد و اگر قوانین اجازه دهد جایگاهی هم در این پارک برای «رویانا» درنظر گرفته شود تا مردم بتوانند ضمن بازدید از «رویانا» اطلاعات کافی و مناسب را در مورد او و فرآیند شبیه‌سازی دریافت کنند.» همچنین «سیدمرتضی حسینی» دامپزشک و از اعضای تیم شبیه‌سازی هم گفت:«از شبیه‌سازی برای تولید حیوان «تراریخت» یا به اصطلاح «ترانس ژنتیک» (تغییر ژنتیکی داده شده) در راستای تولید ارزان فرآورده‌های بسیار باارزش پایولوژیک و فارموکلوژیک و دفع ضایعات صعب العلاج (کلونینگ درمانی) استفاده می‌شود. حیوان تراریخت مانند کارخانه‌ای است که می‌توانند انواع پروتئین‌های موردنیاز انسان مانند پروتئین انسولین، فاکتور انعقادی و هورمون رشد تولید کنند.» رویانا، سوم اسفند ۱۳۸۸ (حدود 3 سال و نیم بعد از تولد) بر اثر نارسایی مزمن کبدی جان باخت و جسد او پس از تاکسیدرمی در پژوهشگاه رویان نگهداری می‌شود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7543/16/566499/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها