ایران در ایران




۶ اثر از استان مرکزی در فهرست آثار ملی ثبت شد

اراک - معاون میراث‌ فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: ۶ اثر منقول فرهنگی و تاریخی استان با هدف حفظ و نگهداری بهینه، در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
«محسن رحمتی» در جمع خبرنگاران افزود: صندوق‌های چوبی بقعه شرقی امامزادگان هفتادودو تن ساروق مشهور به صندوق چوبی علی صالح و عبیدالله‌بن علی صالح، صندوق چوبی بقعه سهل‌بن علی آستانه، صندوق چوبی بقعه بی‌بی فاطمه صفری سیوشان آشتیان، در چوبی امامزاده آمنه خاتون استوه خنداب، سنگ وقف مکشوفه از آستانه شازند این آثار را شامل می‌شوند.
وی اظهار داشت: در چوبی امامزاده آمنه خاتون و سنگ وقفه مکشوفه از آستانه هم‌اکنون در موزه چهارفصل اراک نگهداری می‌شود و صندوق‌های چوبی در محل بقعه امامزاده نگهداری می‌شوند.
وی اظهار داشت: این آثار بر اساس ماده تاریخ و نیز برخورداری از تزئینات قابل توجه چون خطوط نسخ و ثلث شامل ادعیه، آیات قرآنی و شعائر شیعی، منبت‌کاری، گره‌کاری و لایه چینی روی چوب آثار قابل توجهی در هنر دوره اسلامی به حساب می‌آیند.بیش از ۲ هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که ۸۷۳ اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

دود نیروگاه مفتح در چشم استان‌های مرکزی و زنجان

همدان - معاون محیط انسانی اداره‌ کل حفاظت محیط ‌زیست استان همدان گفت: در نیروگاه شهید مفتح همدان مازوت‌سوزی انجام می‌شود اما به علت فاصله زیاد بر هوای شهر همدان اثر ندارد و آلایندگی آن به سمت استان‌های مرکزی و زنجان است.
به گزارش ایسنا، سیدعادل عربی اظهار کرد: همدانی‌ها در دی‌ماه دو روز را در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس پشت سر گذاشتند.
وی با اشاره به اینکه آلودگی هوای شهرهای بزرگ در شرایط پایداری هوا طبیعی است و وارونگی دما نیز وجود دارد و غلظت آلاینده‌ها زیاد است و بر ناسالم بودن هوا تأثیر می‌گذارد، مطرح کرد: در نیروگاه شهید مفتح همدان مازوت‌سوزی انجام می‌شود اما به علت فاصله زیاد بر هوای شهر همدان اثر ندارد و آلایندگی آن به سمت استان‌های مرکزی و زنجان است.عربی درباره منابع آلاینده ثابت هم توضیح داد: در شهر همدان منبع آلاینده ثابت هوا مانند کارخانجات وجود ندارد و کارخانه‌ها خارج از شهر هستند و عمدتاً گازسوزند اما بعضی از واحدهای صنعتی مثل دانه‌بندی‌ها و سنگ‌کوبی‌ها در حومه شهر قرار دارند که باعث انتشار گردوغبار می‌شوند و بیشتر در فصل‌های بهار، تابستان و پاییز نمود پیدا می‌کند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7543/6/566454/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها