روند استیضاح ترامپ برای حذف کامل او از سیاست امریکا آغاز شد

ترامپ‌زدایی


گروه جهان/ مجلس نمایندگان امریکا دیروز بررسی استیضاح دونالد ترامپ چهل و پنجمین رئیس جمهوری امریکا را آغاز کرد.
این برای دومین بار است که ترامپ استیضاح می‌شود؛ یک هفته مانده به پایان دوره ریاست جمهوری‌اش. تلاشی که اگر به نتیجه برسد، راه را برای بازگشت دوباره او به رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۴ مسدود می‌کند. در صورتی که استیضاح به نتیجه برسد، ترامپ از نامزدی مجدد برای پست‌های فدرال محروم خواهد شد و حقوق مادام‌العمر و تأمین محافظان شخصی او نیز لغو می‌شود. این همان چیزی است که دموکرات‌ها به دنبال آن هستند و جمهوریخواهان نیز با آنها همراهی می‌کنند.
یکی از اعضای حزب جمهوریخواه، «آدام کینزینگر» (نماینده ایالت ایلینوی) در نشست مجلس نمایندگان امریکا کنار ۲۲۲ نماینده حزب دموکرات قرار گرفت و مصوبه‌ای را به امضا رساند که در آن از «مایک پنس»، معاون ترامپ خواسته شده با اجرای متمم ۲۵ قانون اساسی، رئیس جمهوری امریکا را برکنار و خود به جای او تا ۲۰ ژانویه (اول بهمن ماه) بر کرسی ریاست جمهوری بنشیند. در رأی‌گیری برای تصویب این قطعنامه، نکته‌ای که قابل توجه بود، این بود که هر چند تنها یک نفر از نمایندگان حزب جمهوریخواه به آن رأی مثبت داد، اما بقیه نمایندگان این حزب نیز از «ترامپ» دفاع نکردند و تنها دلیلی که برای رأی ندادن به این قطعنامه داشتند، این بود که کنگره نباید به معاون رئیس جمهوری بگوید چه باید بکند.
با مخالفت مایک پنس، معاون رئیس جمهوری امریکا با این خواسته که در نامه‌ای به نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان گفته بنا ندارد از متمم ۲۵ قانون اساسی استفاده کند، استیضاح به جریان افتاد. به گزارش بی‌بی‌سی، نامه پنس عصر سه‌شنبه در حالی به رئیس مجلس نمایندگان داده شد که این مجلس از صبح دیروز مشغول بحث و گفت‌وگو درباره قطعنامه‌‌ای مرتبط با متمم ۲۵ بود که در صورت تصویب پنس را بدون اینکه الزامی داشته باشد به استفاده از این متمم فرا می‌خواند.
این متمم تاکنون در تاریخ امریکا مورد استفاده قرار نگرفته است اما آن طور که کارشناسان حقوقی می‌گویند بیشتر برای مواقعی که رئیس جمهور به علت بیماری شدید یا ناتوانی کامل عاجز از انجام امور کشور باشد درنظر گرفته شده است. به گزارش رویترز، پنس خطاب به پلوسی نوشته که تمرکز دولت ترامپ بر انتقال قانونمند قدرت خواهد بود. او از پلوسی و دیگر اعضای کنگره خواسته از اقداماتی که به شکاف بیشتر در جامعه دامن می‌زند، خودداری کنند.
ترامپ پیش از این از پنس خواسته بود از اختیار قانونی خود برای مخالفت با برگزاری جلسه تأیید نتیجه رأی کالج الکترال استفاده کند، اما معاون رئیس‌ جمهوری امریکا با این خواسته ترامپ مخالفت کرد.
پنس در بخشی از نامه خود به همین مخالفت اشاره کرده و خطاب به پلوسی می‌نویسد: «هفته گذشته در برابر فشارها برای استفاده از اختیارات فراتر از قانون اساسی مقاومت کردم و اکنون نیز تسلیم فشارهای سیاسی در چنین زمان حساسی نمی‌شوم.» او در این نامه هشدار داده که استفاده از متمم ۲۵ قانون اساسی امریکا به عنوان «مجازات» سابقه بدی بر جای می‌گذارد.
با «نه» پنس اولتیماتوم دوم محقق شد؛ با برکناری توسط معاون یا رفتن تا نهایت استیضاح دوم. شرایط اما این بار برای رأی به استیضاح ترامپ هموارتر از دفعه قبلی است. به گزارش «نیویورک تایمز»، در حالی که در پروسه استیضاح «ترامپ» در سال ۲۰۱۹ حتی یک نماینده حزب جمهوریخواه حاضر نشده بود رأی به این استیضاح دهد، از آغاز صبح دیروز ۵ نماینده برجسته حزب جمهوریخواه پیشاپیش اعلام کردند که به این استیضاح رأی مثبت خواهند داد.
«جان کاتکو» نماینده حزب از ایالت نیویورک، اولین جمهوریخواهی بود که به طور رسمی و علنی اعلام کرد از روند استیضاح حمایت می‌کند. پس از او «لیز چنی»، دختر «دیک چنی» و نماینده ایالت وایومینگ که نفر سوم حزب در مجلس نمایندگان امریکا هم هست، گفت به استیضاح رئیس جمهوری شورشی رأی می‌دهد. طبیعتاً «آدام کینزینگر» هم که سه‌شنبه شب قطعنامه را امضا کرد، نفر بعدی بود که موافقت خود را با استیضاح اعلام کرد. دو نفر دیگر نیز «فرد آپتون» نماینده حزب جمهوریخواه از ایالت میشیگان و «جیمی هررا بوتلر» از واشنگتن بودند. «میچ مک کانل»، رهبر جمهوریخواهان در سنای امریکا تأکید کرد: «از استیضاح ترامپ حمایت می‌کنم زیرا معتقدم این بهترین راه است تا حزب بتواند برائت خود را از «ترامپ» اعلام و خود را تطهیر کند.» او گفت: «مشخص است که ترامپ مرتکب جرایمی شده که شایسته استیضاح است.» اقدام غیرمنتظره «مک کانل» که اولین بار «نیویورک تایمز» آن را منتشر کرد، بسیار تعیین کننده تلقی شد. زیرا با این اظهارنظر ممکن بود شمار بیشتری از نمایندگان حزب جمهوریخواه در مجلس نمایندگان امریکا در نشست دیشب این مجلس رأی به استیضاح دهند.
 اتهام: «تحریک برای شورش»
روند رسمی استیضاح دیروز چهارشنبه رسماً در مجلس نمایندگان آغاز شد. از آنجا که اکثریت این مجلس در دست دموکرات‌هاست، استیضاح در این مرحله احتمالاً بدون مشکل پیش می‌رود اما در مجلس سنا باید با آرای دوسوم سناتورها، برکناری ترامپ تصویب شود. با همراهی همین چند سناتور جمهوریخواه هم اینکه دوسوم نمایندگان سنا به استیضاح ترامپ رأی دهند دور از انتظار نیست.
ترامپ بار اول به دلیل ماجرای اوکراین و تلاش او برای وادار کردن این کشور به اقدام قضایی علیه پسر جو بایدن استیضاح شد و این بار با حمله به کنگره امریکا در ششم ژانویه (۱۷ دی) به اتهام «تحریک به شورش» استیضاح می‌شود.
نانسی پلوسی ۹ دموکرات را به عنوان مسئولان روند استیضاح معرفی کرد. ایسنا به نقل از پایگاه خبری هیل نوشته جمی راسکین، استاد سابق حقوق قانون اساسی به عنوان مدیر اصلی استیضاح تعیین شد.
نشست دیشب کنگره امریکا در حالی برگزار شد که در راهروها و محوطه کنگره امریکا شمار زیادی از گارد امنیتی امریکا مستقر شده بودند تا روند استیضاح تاریخی «دونالد ترامپ» در امنیت کامل برگزار شده و حوادث ششم ژانویه (17 دی ماه) تکرار نشود. به گزارش «گاردین» در آغاز این نشست، «جیم مک گاورن»، رئیس کمیته قوانین مجلس نمایندگان امریکا، با بازخوانی وقایع روز ششم ژانویه و حملات هواداران «ترامپ» به کنگره امریکا، این وقایع را«یک صحنه جنایت» خواند و تأکید کرد: «استیضاح ترامپ به جهانیان اثبات خواهد کرد که دموکراسی هنوز در ایالات متحده جریان دارد.» طرح استیضاح ترامپ هرچند حامیانی در بین جمهوریخواهان دارد اما شماری از جمهوریخواهان نیز با این طرح مخالف بودند. یکی از آنها «تام کول»، از اعضای برجسته حزب جمهوریخواه بود که در پی سخنان «جیم مک گاورن» آغاز به صحبت کرد و گفت: «پروسه ای که برای استیضاح آغاز شده یک پروسه قوی و درست نیست.» او با فرا خواندن نمایندگان هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات به احیای کشور بعد از حمله اوباش به کنگره، تأکید کرد که یک استیضاح دیگر می تواند کشور را به سمت یک شکاف دیگر ببرد. «استنی هویر» رهبر اقلیت مجلس نمایندگان امریکا نفر بعدی بود که سخن گفت و تأکید کرد: «اقداماتی که انجام شده و اعمال رئیس جمهوری امریکا، اقدام و واکنش فوری و روشن کنگره را می طلبد.»
او همچنین گفت که هرچند
5 نماینده جمهوریخواه اعلام کرده اند، به استیضاح رأی خواهند داد اما انتظار می رود برتعداد این نمایندگان موافق استیضاح افزوده شود. «نانسی مک»، نماینده حزب جمهوریخواه از ایالت کارولینای جنوبی مخالفت خود را با استیضاح اعلام کرد و گفت: «در خشونت های مورد بحث هردو طرف (حامیان جمهوریخواهان و دموکرات ها) مقصر بودند.»
اما «ایلهان عمر»، نماینده حزب دموکرات، نمایندگان حزب رقیب را تشویق به رأی دادن به استیضاح کرد و گفت: «اوباش کاملاً  آشکار از طرف رئیس جمهوری تحریک شده بودند تا به کنگره حمله کنند. بنابراین ما باید بتوانیم به عنوان بخشی از فرآیند دموکراسی به وضعیت موجود پاسخ مناسب دهیم. زیرا این تلاش های خشونت آمیز دموکراسی را هدف گرفته بود.» «شیلا جکسون لی»، دیگر نماینده حزب دموکرات نیز با شورشی خواندن رئیس جمهوری امریکا، خواهان استیضاح وی شد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7543/4/566440/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها