هیأت کره ای با وزیر خارجه و رئیس بانک مرکزی دیدار کرد

مذاکرات تهران - سئول برای آزادی منابع ارزی


گروه سیاسی/ آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی در مذاکرات مقامات دو کشور در تهران پیگیری شد. دارایی بیش از 7 میلیارد دلاری که به بهانه تحریم‌های امریکا علیه ایران در بانک‌های کره جنوبی مسدود شده و حالا همزمان با تلاش مقامات کره جنوبی برای آزادی نفتکش توقیف شده‌شان موضوع مذاکرات قائم مقام وزیر امور خارجه کره‌جنوبی در سفرش به ایران قرار گرفته است تا اعتماد از دست رفته به فضای روابط تهران - سئول بازگردد؛ تلاشی که از زاویه نگاه ایران نتیجه‌بخش بودنش در گرو آزادسازی دارایی‌های مسدود شده است.
فارغ از جزئیاتی که از محتوای مذاکرات «چویی جونگ کان» معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی و هیأت همراهش با محمدجواد ظریف وزیر خارجه، عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی کشورمان منتشر شد، روز گذشته سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در نشست خبری با خبرنگاران به تشریح مواضع ایران در این مذاکرات پرداخت.
سعید خطیب‌زاده با تأکید بر اینکه متولی مذاکرات در‌خصوص آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی، بانک مرکزی است و وزارت خارجه صرفاً هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهد، تأکید کرد: امکان عدم پرداخت این پول‌ها وجود ندارد و ما از همه مجاری قانونی و حقوقی برای آزادسازی این پول‌ها استفاده می‌کنیم.
او با اشاره به اینکه دولت کره جنوبی به تعهدات خود به بهانه‌های مختلف از جمله تحریم‌های امریکا در این زمینه عمل نکرده‌اند، افزود: با این حال آنها هیچ‌وقت نگفته‌اند که این پول‌ها وجود ندارند یا آن را پرداخت نمی‌کنند، بلکه در بازگشت آن بهانه‌آوری کرده‌اند و ما بارها به آنها گفته‌ایم که بهانه‌های آنها مورد قبول ما نیست و باید این بهانه‌ها را کنار بگذارند.
خطیب‌زاده با یادآوری اینکه سفر هیأت کره‌ای پیش از ماجرای توقیف نفتکش این کشور و برای مذاکرات درباره موضوعات مختلف و در رأس آن موضوع پول‌های بلوکه شده برنامه‌ریزی شده بود، ادامه داد: ما به کره‌ای‌ها تأکید کرده‌ایم که اقدام آنها در عدم آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره غیرمتعهدانه است و آنها باید این پول‌ها را هرچه زودتر در اختیار ایران قرار دهند. ما همچنین به آنها می‌گوییم که در انتظار ۲۰ ژانویه ننشینند چرا که بعد از ۲۰ ژانویه اقدامات کشورها جور دیگری ارزیابی می‌شود.
انتقاد تهران از تسلیم شدن سئول در برابر باج‌خواهی امریکا
معاون وزیر خارجه کره جنوبی اما در دیدار با عراقچی تأکید کرد که سفرش به تهران نشان‌دهنده اهمیتی است که کشورش برای توسعه مناسبات با ایران قائل است. او در ادامه تأکید کرد «کره جنوبی درصدد است که در سال جدید میلادی با حل مشکلات در روابط دو کشور، اعتماد را به روابط  دو کشور بازگرداند.»
معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در مقابل در دیدار با همتای خود بر موضوع مسدود شدن منابع مالی ایران در کره جنوبی تمرکز کرد و توسعه روابط دو کشور را در گرو حل این مشکل دانست. او خطاب به جونگ کان گفت: «حدود دو سال و نیم است که بانک‌های کره‌ای به‌طور غیر‌قانونی منابع ارزی ایران را به دلیل آنچه ترس از تحریم‌های امریکا ذکر می‌شود، مسدود کرده‌اند. این اقدام که تنها تسلیم شدن در برابر باج‌خواهی امریکاست قابل‌قبول نمی‌باشد و طبعاً توسعه روابط نیز تنها زمانی معنادار خواهد بود که این مشکل حل شود.»
عراقچی با اشاره به ناموفق ماندن مذاکرات مختلفی که در این مدت با مقامات کره‌ای بویژه توسط بانک مرکزی کشورمان صورت گرفته است، گفت: از نظر ما مسدود ماندن منابع ارزی ایران در کره بیش از آنکه به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه امریکا باشد ناشی از فقدان اراده سیاسی نزد دولت کره جنوبی است. او سپس خطاب به قائم مقام وزارت امور خارجه کره جنوبی خواستار اهتمام جدی سئول برای یافتن سازوکار لازم برای حل این موضوع، به عنوان اولویت اول در روابط دو کشور شد.
موضعی که مقام کره‌ای در پاسخ به آن تأکید کرد فراهم آوردن دسترسی ایران به منابع ارزی خود در کره از جمله اولویت‌های دولت آن کشور بوده و سئول مصمم است که این موضوع را تا حل نهایی پیگیری کند.
همتی: نسبت به ادامه توقف دارایی‌هایمان بی‌تفاوت نخواهیم بود
دومین دیدار هیأت کره‌ای در تهران با عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی کشورمان انجام شد. همتی در این مذاکره با بیان اینکه ۷ میلیارد دلار متعلق به ملت ایران بیش از دو سال است که در بانک‌های کره جنوبی متوقف شده، خواستار استقلال رفتار کره جنوبی در قبال منابع ایران در این کشور شد و گفت: این نکته امری غیرقابل قبول است و قطعاً ایران نسبت به تداوم این مسأله بی‌تفاوت نخواهد بود.
به گزارش ایرنا، وی با بیان اینکه «بانک‌های کره‌ای منابع ایران را متوقف کرده‌اند، موضوع را تعیین تکلیف نمی‌کنند و حتی به این سپرده سود نیز تعلق نگرفته است»، مسدود شدن پول ایران در کره جنوبی را چالش اصلی دو کشور دانست و با اشاره به سفر سال پیش خود به سئول گفت: یک سال و نیم پیش با مقامات کره جنوبی و از جمله معاون نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد آن کشور درباره این موضوع مذاکراتی داشتم و آنها قول مساعدت و همکاری دادند که متأسفانه عملیاتی نشد. حتی نامه‌نگاری‌هایی نیز با مقامات کره‌ای انجام شد که علی‌رغم قول و قرارها نتیجه‌ای در پی نداشت و ما نتوانستیم از منابع مان حتی برای خرید کالا و دارو استفاده کنیم.
او در ادامه خطاب به طرف کره‌ای تأکید کرد: این رفتار کشور کره جنوبی خطای بزرگی است و اساساً این نکته که کره با تبعیت از دستور کشوری ثالث پول ایران را مسدود کند غیرقابل قبول است. همتی در ادامه افزود: شرکای تجاری باید در شرایط حساس و سخت در کنار یکدیگر باشند و الا در شرایط عادی دادن اجازه برداشت از حساب‌ها که هنری نیست، بر همین مبنا ما نیز انتظار داریم دولت کره جنوبی به صورت مستقل و بدون در نظر گرفتن دستورات دولت در حال اخراج امریکا در این باره تصمیم‌گیری کند.
توصیه به کره برای خودداری از سیاسی کردن ماجرای نفتکش
«چویی جونگ کان» که در رأس هیأتی از مقام‌های سیاسی و مالی کره جنوبی به تهران آمده بود و پیش از ترک سئول به مقصد تهران گفته بود «از اینکه می‌دانم خدمه کشتی سالم هستند خیالم کمی راحت است اما اوضاع جدی است» طبیعتاً در کنار مذاکرات مربوط به دارایی مسدود شده ایران مسأله نفتکشی را پیگیری کرد که روز دوشنبه 15 دی به دلیل ایجاد آلودگی محیط زیستی در خلیج فارس، با حکم دادستانی هرمزگان و توسط نیروی دریایی سپاه توقیف شده است. درخواست او از وزارت خارجه کشورمان در دیدار با عراقچی این‌گونه پاسخ گرفت که توقیف این کشتی در خلیج فارس و آب‌های ایران صرفاً اقدامی بر پایه ملاحظات فنی و به دلیل آلودگی زیست محیطی بوده و رسیدگی به این موضوع از سوی مقامات قوه قضائیه آغاز شده است. معاون وزیر امور خارجه کشورمان به طرف کره‌ای توصیه کرد از سیاسی کردن موضوع و تبلیغات بی‌حاصل خودداری کرده و اجازه دهد روال قانونی رسیدگی در دادگاه مربوطه در آرامش طی شود.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تأکید کرد: به دولت سئول و کشورهای دیگر که در مورد توقیف نفتکش کره جنوبی از سوی ایران به دلیل ایجاد آلایندگی زیست محیطی اظهارنظر کرده‌اند توصیه می‌کنیم که از سیاسی کردن این موضوع بپرهیزند، چرا که سیاسی کردن این موضوع کمکی به حل آن نمی‌کند.
سعید خطیب‌زاده روز گذشته در پاسخ به برخی اظهارنظرها و جوسازی‌های رسانه‌ای که تلاش دارند این‌گونه القا کنند که «ایران با توقیف نفتکش کره‌ای به نوعی گروگانگیری کرده است تا از این طریق کره را برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران تحت فشار قرار دهد» گفت: رعایت حقوق بین‌الملل محیط زیست دریایی یکی از تعهدات جدی کشورهاست و طبق مقررات همه کشتی‌ها باید این موضوع را رعایت کنند. کشتی کره‌ای نیز به خاطر آلوده کردن محیط زیست دریا در خلیج فارس توقیف شده است. به این کشتی اخطار داده شده بود و سپس با حکم قضایی به سمت ساحل هدایت شده است. او با بیان اینکه موضوع نفتکش کره‌ای یک موضوع کاملاً فنی است، افزود: کسانی که می‌خواهند این موضوع را سیاسی کنند در مسیر غلطی حرکت می‌کنند و کشورهایی که در این زمینه اظهارنظرهایی کرده و دخالت کرده‌اند، گویی جایگاه خود و مقررات و تعهدات بین‌المللی را فراموش کرده‌اند. خطیب‌زاده با تأکید بر اینکه پرونده این کشتی باید مسیر قضایی خود را طی کند، گفت: دستگاه دیپلماسی ایران تلاش کرده تا کمک‌های کنسولی و غیرکنسولی لازم را به سرنشینان این کشتی ارائه کند تا آنان در سلامت و آرامش باشند. او در پاسخ به این سؤال که آیا این احتمال وجود ندارد که ملوانان و ساکنان این کشتی زودتر آزاد شوند، گفت: هیچ منعی برای این کار از نظر ما وجود ندارد ولی این موضوعی است که باید روند قضایی خود را طی کند و دادگاه در ارتباط با آن تصمیم‌گیری کند.

ظریف: منابع ارزی ایران نزد بانک‌های کره‌ای سریع‌تر آزاد شود

چوی جونگ کن قائم مقام وزیر امور خارجه کره جنوبی که در رأس هیأتی به منظور بررسی حل مشکلات روابط دو کشور و بویژه موضوع منابع مالی ایران در این کشور به تهران سفر کرده است، با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
به گزارش مهر، محمدجواد ظریف در این دیدار بزرگترین مانع توسعه روابط ایران و کره جنوبی را محدودیت ایجاد شده برای منابع ارزی ایران نزد بانک‌های کره‌ای ذکر کرد و از دولت کره خواست هرچه سریع‌تر در جهت رفع این موانع اقدام شود. او تأکید کرد که با توجه به پیامدهای بهداشتی و اقتصادی کرونا، در حال حاضر اولویت اصلی مناسبات دو کشور فراهم شدن دسترسی به این منابع است. ظریف در ادامه اظهار داشت: اقدام غیرقانونی بانک‌های کره، جو عمومی و دیدگاه مردم ایران نسبت به کره را بشدت منفی کرده و به وجهه این کشور آسیب جدی وارد کرده است لذا نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر حق قانونی خود برای ورود به موضوع، تأکید دارند که این مشکل باید هرچه زودتر حل شود. مقام کره‌ای نیز در این دیدار با تأکید بر اراده کشورش برای حل مشکل خاطرنشان کرد: سئول از همه توان خود برای فراهم آوردن شرایط دسترسی به این منابع استفاده خواهد کرد.
قائم مقام وزیر امور خارجه کره با اشاره به توقیف کشتی متعلق به این کشور، خواستار تسریع در حل این موضوع شد.
ظریف در این خصوص تأکید کرد: کشتی کره‌ای به دلیل آلوده‌سازی آب‌های خلیج فارس توقیف شده، لذا صرفاً موضوعی فنی است که رسیدگی به آن در چارچوب مقررات حقوقی و قضایی در حال پیگیری است و طبعاً دولت امکان دخالت در این فرآیند قضایی را ندارد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7541/1/566154/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها