سخنگوی وزارت خارجه:

ادعای شهادت سربازان ایرانی در سوریه را تأیید نمی‌کنم



سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به چشم اندازه توافق هسته‌ای با حضور جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب امریکا گفت که تا دولتی در امریکا مستقر نشود نمی‌توانیم درباره آن اظهارنظر کنیم.
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته در نشست هفتگی با خبرنگاران که به‌صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت و در پاسخ به سؤالی درباره بازگشت امریکا به برجام بعد از ورود بایدن به کاخ سفید و شروط ایران گفت: آنچه برای ما مهم است رفتار امریکاست، نه اظهاراتشان. با دقت و هوشیاری تمام تحولات و گفته‌ها را پیگیری می‌کنیم و آقای ظریف نیز در مصاحبه اخیر مواضع ایران را بیان کرد.
به گزارش ایرنا، این دیپلمات ارشد ایرانی درباره سفر مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا به منطقه و از جمله سرزمین‌های اشغالی نیز گفت: سفرهایی از این دست که وزیر خارجه‌ای که دوران مسئولیتش در حال تمام شدن است انجام می دهد، بیشتر از اینکه به پیگیری سیاست شکست خورده امریکا مربوط باشد، شاید به برخی ماهیگیری‌های آینده سیاسی مرتبط است.  سخنگوی وزارت خارجه افزود: سفر وزیر خارجه دولت امریکا به سرزمین‌های اشغالی موضوع تلخی است و اگر خیانت برخی حکام و برخی از سران کشورهای عربی نبود، وزیر خارجه امریکا امروز اینقدر بی‌شرمانه به سرزمین‌های اشغالی نمی‌رفت و تمامی قطعنامه‌های سازمان‌ملل را زیر پا نمی‌گذاشت و این چنین سرکشانه هر اقدام ضد بشری اسرائیل را سفیدنمایی نمی‌کرد.
به هیچ طرفی اجازه نمی‌دهیم به انتقال سلاح دست بزنند
خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات الهام علی‌اف و قدردانی از ایران مبنی بر اینکه اجازه ارسال سلاح از طریق مرزاش به ارمنستان را نداده، سیاست ایران را اصولی و تداوم دار خواند و افزود: ما نسبت به هیچ درگیری بی‌تفاوت نیستیم و سعی می‌کنیم از طریق صلح‌آمیز این بحران‌ها حل شود و به‌هیچ طرفی اجازه نداده و نمی‌دهیم به انتقال سلاح دست بزنند و این همه مربوط به یک طرف و جهت نیست و این را به همه جهت‌ها گفتیم، چون منطقه ما بیش از این تحمل جنگ و درگیری را ندارد.
وی افزود: با توجه به آتش بس در منطقه و استقبال به عمل آمده وقت آن رسیده است همه تلاش کنند همه طرف‌ها به یک مذاکره فراگیر وارد شوند که این بحران سه دهه‌ای در چارچوب قواعد بین‌المللی و اصول شناخته‌ شده‌ای که ایران در طرح خود به آن دقت کرده، حل شود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره بدهی کره‌جنوبی به ایران بیان کرد: مشکلات هنوز کاملاً مرتفع نشده است. مذاکرات در جریان است، برخی پیشرفت‌ها در مذاکرات بوده، ولی مذاکرات همچنان باید به نقطه خود برسد. وی گفت: متأسفانه برخی سنگ اندازی‌ها و عدم شناخت‌ها نسبت به تعهدات دولت کره مانع از این کار شده است، البته بانک مرکزی و وزارت بهداشت و نهادها و وزارتخانه‌های مسئول به دقت جلو می‌روند وزارت خارجه از دولت کره دعوت می‌کند که به این روند تسریع بخشد. آنچه به‌صورت جزئی اتفاق افتاده، اصلاً به هیچ وجه رضایت بخش نیست. خطیب‌زاده درباره نظرات جناح‌های مختلف در ایران در خصوص مذاکره با امریکا بیان کرد: سیاست خارجی جناحی نیست و ما سیاست خارجی این جناح و آن جناح را نداریم. ما سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را داریم مثل دیگر کشورها، صداهای متعددی در کشور است و شکوه و زیبایی جامعه ایران همین چندصدایی بودن آن است. در سیاست خارجی تک صدایی و واحد عمل می‌کنیم. وی افزود: سیاست خارجی ایران یک امر حاکمیتی است و براساس منافع و اصول ایران تنظیم و اعلام می‌شود.
سخنگوی وزارت خارجه به احضار سفیر ایتالیا به‌عنوان حافظ منافع کانادا در هفته گذشته به وزارت خارجه اشاره کرد و افزود: انتظار داریم دولت کانادا به تعهداتش پایبند باشد و از استانداردهای دوگانه در رفتار و عمل دست بردارد. زمینه‌های مختلفی وجود دارد که دو طرف همکاری‌های مناسبی داشته باشند. رویکرد دولت کانادا طی این سال‌ها مخرب بوده است. سخنگوی وزارت خارجه درباره ادعای اسرائیل مبنی بر حمله به برخی از پایگاه‌های ایران در سوریه و به شهادت رسیدن تعدادی از رزمندگان سپاهی گفت: خبر شهادت سربازان ایران در سوریه را نشنیده و تأیید نمی‌کنم. رژیم اسرائیل می‌داند زمان بزن و دررویی تمام شده است. به‌همین دلیل محتاطانه عمل می‌کند. حضور ایران در سوریه مستشاری است و اگر کسی در این حضور خللی ایجاد کند پاسخ کوبنده‌ای می‌گیرد، کما اینکه قبلاً هم این پاسخ را دریافت کرده و به لانه‌های خود فرار کرده‌اند.
خطیب‌زاده درباره اعزام رایزنان اقتصادی به نمایندگی‌های مختلف ایران یادآور شد: رایزنان اقتصادی در کشورهای مختلف توسط وزارت صمت انتخاب و اعزام می‌شوند و وزارت خارجه تنها تسهیل‌کننده است. البته ما همواره تلاش کرده‌ایم در کشورهایی که حضور آنها مهم بوده است، این کار انجام شود. وی با بیان اینکه هیچ بخش اقتصادی در هیچ سفارتخانه‌ای کارش کاهش نیافته است، تأکید کرد: آنها در این ایام کارشان را جدی‌تری انجام می‌دهند و این متفاوت از رایزنان بازرگانی است. دیپلمات‌های ایران در این بخش اعزام شده و کارشان را انجام می‌دهند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7498/3/561098/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها