سید عباس صالحی در بازدید از یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک مطرح کرد

همزیستی هنر با کرونا غیرممکن نیست



گروه فرهنگی/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر روز جمعه از یازدهمین نمایشگاه دوسالانه ملی سرامیک که در فرهنگسرای نیاوران برپاست، بازدید کرد.
سید عباس صالحی در حاشیه این بازدید درباره کمیت و کیفیت نمایشگاه این دوره از دوسالانه گفت:«خیلی خوشحالم بعد از ۹ سال شاهد برگزاری یازدهمین دوسالانه سرامیک هستیم و طبیعتاً این فاصله زمانی انتظاراتی را ایجاد کرده است؛ البته فراخوان این نمایشگاه در شرایط خاصی ارائه شد و بعد ادامه پیدا کرد. بحث‌های کرونا و… مطرح بود اما هنرمندان سرامیک با جدیتی که داشتند نمایشگاه خوبی را ارائه دادند و بیش از ۸۵۰ اثری که به این نمایشگاه رسید و الان حدود ۱۰۰ اثری که ارائه می‌شود، نشان داد هنرمندان این عرصه در چه جایگاهی قرار دارند.»
او بیان کرد: «به‌نظر می‌رسد در این نمایشگاه دغدغه‌هایی را می‌توان مشاهده کرد که دغدغه‌های امروزی است.
هنر سرامیک از هنر تزئینی و کاربردی فاصله گرفته و هنرمندان به این سمت حرکت کرده‌اند که چطور می‌توانیم مفاهیم انسانی عام مانند محیط زیست و ده‌ها دغدغه مشابه را با هنر سرامیک بیان کنیم و از طریق خلاقیت‌ها ارائه داد.
همچنین این نمایشگاه این را مطرح می‌کند که چطور می‌توان بین تکنیک‌های گذشته سرامیک در کشورمان و دیگر تکنیک‌های سنتی ملل دیگر و تکنیک‌های مدرن اتصال برقرار کرد و تجربه‌های شخصی و وجودی را در قالب هنرهای تجسمی و سرامیک عرضه کنیم و از طریق بسط تجربه‌های فردی ارتباطی با مخاطب ایجاد کند تا با بسط دریافت‌های مخاطب این گستره وسیع شود.»
او در خصوص فعالیت‌های هنری در دوران کرونا نیز گفت:«ما در میانه یک بیماری عالم گیر هستیم که در کشور ما در حدود ۹ ماه و در جهان یکسال است که ادامه دارد و امکان دارد این تجربه تلخ ماه‌ها و سالی دیگر ادامه پیدا کند. بشر یاد گرفته است که می‌تواند در شرایط سخت نیز همزیستی‌های ویژه‌ای را ایجاد کند. در ۸ سال دوران دفاع مقدس نیز هنر ما تعطیل نبود و یاد گرفتیم در ۸ سال هم بجنگیم و از میهنمان دفاع کنیم و هم هنر ۸ساله ما در حرکت بود.»
او در پایان اظهار کرد:«شرایط کرونا شرایط سختی است اما همزیستی هنر و این دوران با یکدیگر غیرممکن نیست. اینکه بتوانیم از طریق دستورالعمل‌ها و حفاظت از آن‌ها، خلاقیت‌ها را حفظ کنیم و امکان عرضه را فراهم کنیم امری محال نیست.
خصوصاً هنرمندان تجسمی فرصت‌های بیشتری دارند چرا که نوع خلاقیت آنها عموماً فردی یا در گروه‌های کوچک است و عرضه این هنر هم با هنرهایی چون تئاتر و سینما متفاوت است و شرایط بهتری برای عرضه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارد.»
در پایان این بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور معاون هنری و مدیرکل هنرهای تجسمی و دبیر دوسالانه و در جمع حمید سوری، بهزاد اژدری و مجید ضیایی داوران یازدهمین دوسالانه سرامیک نشستی را برگزار کردند و درباره راهکارهای توسعه هنر سرامیک و امکان حمایت آن از طریق قانونگذاری در شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین توسعه بازار هنر سرامیک و ایجاد رشته‌های دانشگاهی گفت‌و‌گو کردند و به تبادل نظر پرداختند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7497/15/561042/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها