در جلسه معرفی برگزیدگان مرحله نخست جایزه شعر شاملو عنوان شد

سعی کردیم اسیر نام‌ها نشویم



گروه فرهنگی/ به‌رغم محدودیت‌هایی که این روزها گریبان فعالیت‌های فرهنگی در همه حوزه‌ها را گرفته، برگزارکنندگان جایزه شعر شاملو طی مراسمی غیرحضوری اسامی برگزیدگان مرحله نخست این رویداد ادبی را اعلام کردند. سخنرانی داورها و شعرخوانی برگزیدگان در قالب ویدیوهای از پیش ضبط ‌شده روی سایت رسمی این جایزه
به نمایش درآمد.
بعد از خواندن بیانیه جایزه شعر شاملو و اعلام اسامی برگزیدگان مرحله نخست، هوشنگ چالنگی از داوران مرحله اول جایزه در ویدیویی ضمن ارائه برخی آمارها تأکید کرد که تمام تلاش خود را به خرج داده تا حق کسی از میان نرود؛ او درباره کیفیت کارهای رسیده نیز گفت: «در میان مردم، هم مخاطبان شعر بسیارند و هم شاعران. افراد زیادی در این زمینه مطالعه کرده‌اند. از همین بابت هم با تعداد بالایی از آثار باکیفیت برخوردار هستیم. حدود هشت، نه سطح بین خودمان مطرح کرده‌ بودیم، ازجمله پرداختن به مسائل انسانی، مسائل اجتماعی و تاریخی که به نظر من همه اینها در کار غنایی می‌تواند انعکاس پیدا کند.»
چالنگی ادامه داد: «معتقدم که شعر باید هستی‌نگری کلی بشری داشته باشد و این شامل متر و معیارهای اجتماعی هم می‌شود؛ به همین دلیل است که شعر شاملو در ذهن‌ها و یادها می‌ماند چراکه گویی کل رنج بشری را شامل می‌شود یا موضوعش می‌تواند در طول تاریخ تکرار شود. شعر خواه‌ناخواه به سمت جامعه‌نگری می‌رود اما این زمینه شعر است و یک شاعر آگاه می‌داند که باید از این بستر به شکلی استفاده کند که جنبه غنا و شاعرانگی آن‌هم حفظ شود.»
علی ثباتی از دیگر داوران این جایزه ضمن اشاره به برخی مشکلات روند داوری گفت:«تعداد مجموعه‌ها زیاد و زمان ما کم بود. یا باید با سرعت کل مجموعه را می‌خواندیم یا شعرهایی را به‌صورت رندوم انتخاب می‌کردیم که هر دو مشکلاتی دارند. یکسری معیار هم‌ نهاد جایزه مشخص کرده بود که باید مدنظر قرار می‌گرفت که آنها هم به‌نوبه خود کار را سخت می‌کردند. حساسیت دیگر اسم خود احمد شاملوست به‌عنوان کسی که اعتبار جایزه به اوست، کسی که یک‌تنه زبان و ادبیات فارسی را به‌اندازه یک نسل جلو برد.»
به گفته علی ثباتی هم‌اکنون در دوره‌ای هستیم که شاعران تااندازه‌ای از معیارهای شعر احمد شاملو دور هستند. او تأکید کرد: «خیلی سعی کردم اسیر نام‌ها نشوم. ضمن لحاظ کردن اعتبار اسمی افراد، سعی کردیم نام افراد تأثیری در داوری نداشته باشد. برای من شاملو آگاهی تاریخی است. نه این‌که صرفاً از یکسری اصطلاحات استفاده کنیم، بلکه شعری که تجلی پدیدارشناسانه یک دوران مشخص که با ادوار دیگر فرق دارد باشد و این شناسنامه اصلی شعر شاملوست.»
احمد پوری هم از دیگر داوران این جایزه نیز گفت:«در این شش سال دست‌اندرکاران جایزه نشیب و فرازهای زیادی داشتند. انتقاداتی شد که به نظر ما بسیار طبیعی است. از بعضی آموختیم و سعی کردیم به کار ببندیم. برخی ازنظرها هم از سر هیجان و بی‌صبری و یک مقدار از سر بی‌مهری بود. ولی ما تا به امروز از مجموعه کار خود راضی هستیم.»
به گفته پوری، امسال نزدیک به ۱۷۰ اثر به جایزه رسید و در نهایت نزدیک به ۱۶ کتاب انتخاب شدند. او ادامه داد:‌ «امسال به نظر می‌رسید شعرها جهش قابل‌توجهی نسبت به سال‌های پیش داشتند و این، کار داوران را سخت کرده بود.»
او با اشاره به یکی از ویژگی‌هایی که داوری این دوره را با داوری‌های قبلی متفاوت کرده، گفت: «ما در جلسه داوران با همفکری دبیر جایزه دو بخش و زمینه تازه برای جایزه در نظر گرفتیم، بخش «مدایح بی‌صله» که ویژه شاعرانی‌ است که فکر می‌کنیم شعرشان قدر لازم را ندیده است و دیگری بخش «هوای تازه» ویژه شاعران جوانی که به‌رغم تجربه حضور کمتر در این حوزه، کار درخشانی انجام داده‌اند و امیدواریم در سال‌های آینده بیشتر بدرخشند.»
گفتنی است که علاقه‌مندان برای اطلاع از اسامی آثار برگزیده مرحله نخست داوری‌ها می‌توانند به سایت رسمی جایزه شعر شاملو مراجعه کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7497/15/561040/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها