به نام تاریخ




27 شهریور
امروز به‌دلیل سالروز درگذشت شهریار، شاعر تبریزی و مشهور، روز شعر و ادب فارسی نامگذاری شده است. به این بهانه زندگی و آثار او را مرور می‌کنیم. البته در کنار چهره‌های دیگری که نام‌شان امروز ثبت شده است.
تولدها
فرهاد آئیش: بازیگر تئاتر و سینما و تلویزیون امروز 68 ساله می‌شود فرهاد آئیش در انگلستان و امریکا در رشته‌های فیلمسازی و عکاسی تحصیل کرد و بعد از مدتی جذب تئاتر شد. در سال‌هایی که در شهرهای سانفرانسیسکو، واشنگتن، بوستون و برلین زندگی می‌کرد در بیش از 30 نمایشنامه به زبان‌های فارسی و انگلیسی بازی یا آنها را کارگردانی کرد. او سال 76 به ایران بازگشت و در نمایش‌های «شب روی سنگفرش خیس»، «گزارش به آکادمی»، «دختر گلفروش»، «هنر» و «سقراط» بازی و نمایش‌های «یک رابطه ساده»، «تقصیر و 32 دقیقه از ماجرا»، «شام اول»، «شام آخر»، «کرگدن» و«چمدان» را کارگردانی کرد. او در این سال‌ها در تلویزیون و سینما هم فعال بود و بازی اش را در سریال‌های «بدون شرح»، «کتاب فروشی هدهد»، «شمس العماره»، «همه خانواده من»، «پرده نشین» و «دیوار به دیوار» و فیلم‌های «شب‌های تهران»، «نورا»، «زندگی با چشمان بسته»، «پریناز»، «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند»و «غلامرضا تختی» دیده اید.
 سالروز تولد الهام پاوه‌نژاد بازیگر، رامین پرچمی بازیگر، جک کاریف بازیگر انگلیسی، گرتا گاربو بازیگر سوئدی، محمد مهدی خاتمی کارگردان تئاتر، رضا شیبانی اصل شاعر و مصطفی غضنفری شاعر هم امروز است.
درگذشت ها
محمدحسین شهریار: شاعر مشهوری که حتماً شعر «علی ای همای رحمت» او را خوانده اید، سال 1367 در چنین روزی درگذشت. سید محمدحسین بهجت تبریزی که با تخلص شهریار شعر می‌گفت سال 1285 به دنیا آمد. او در مدرسه دارالفنون تهران درس خواند و پس از آن تحصیل در رشته پزشکی را انتخاب کرد اما عشقی نافرجام باعث شد این رشته را رها کند و به شعر و شاعری روی بیاورد. اولین کتاب شعرش سال 1310 با مقدمه ملک الشعرای بهار، سعید نفیسی و پیمان بختیاری منتشر شد و پس از آن، این راه را ادامه داد. «حیدربابایه سلام» یکی از مشهورترین اشعار اوست که در سال‌های 1329 تا 1330 سروده شد و اکنون به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آثار ادبی ترکی آذربایجانی شناخته می‌شود که به 80 زبان زنده دنیا ترجمه شده است. شهریار با غزلیاتش شناخته می‌شود و «آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا» یکی از غزلیات مشهور اوست که ورد زبان مردم است.
28 شهریور
روز صد و هشتاد و سوم از سال با نام‌های مطرح موسیقی ایران و جهان همراه است. چهره‌هایی اثرگذار که اهالی موسیقی آثارشان را بخوبی می‌شناسند. البته باید از یکی از مهم‌ترین چهره‌های تئاتر ایران هم به بهانه سالروز تولدش یاد کنیم.
تولدها
 بهروز غریب پور: نویسنده و کارگردان تئاتر و استاد نمایش عروسکی سال 1329 در چنین روزی به دنیا آمد. بهروز غریب‌پور در رشته هنرهای نمایشی تحصیل کرد و پس از آن نمایش‌هایی مانند «آرش کمانگیر» و«زاویه» را کارگردانی و در نمایش‌های «پهلوان اکبر نمی‌میرد» و «شنل هزار قصه» بازی کرد. هنگامی که در آکادمی هنرهای دراماتیک رم تحصیل می‌کرد انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و او به ایران بازگشت. در این سال‌ها غریب‌پور به تدریس، تألیف و ترجمه و کارگردانی آثار زیادی مشغول بود. در سینما فیلمنامه «دونده» را همراه امیر نادری نوشت و فیلم‌هایی چون «کارآگاه 2» و «تنبل قهرمان» را کارگردانی کرد. در تئاتر آثار زیادی از او مانند «سفر سبز در سبز»، «جنگ کور»، «بینوایان» و «هفت خان رستم» دیده‌ایم اما غریب‌پور بواسطه اپراهای عروسکی که کارگردانی کرده بیشتر شناخته می‌شود. آثار شاخصی مانند «اپرای عروسکی رستم و سهراب»، «اپرای مکبث»، «اپرای عروسکی مولوی»، «اپرای عروسکی حافظ» و «اپرای عروسکی سعدی». بهروز غریب‌پور در فعالیت‌های فرهنگی کشور هم نقش زیادی داشته و تاکنون رئیس مرکز آموزش تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مدیر کانون نمایش‌های عروسکی مرکز هنرهای نمایشی بوده و خانه هنرمندان ایران را تأسیس کرده است.
مصطفی کمال پورتراب: آهنگساز ایرانی و از استادان تئوری موسیقی سال 1303 به دنیا آمد. مصطفی کمال پورتراب از کودکی با فلوتی که پدرش برایش خریده بود برای دوستانش آهنگ‌هایی را که شنیده بود می‌نواخت. با همین علاقه در هنرستان عالی موسیقی تحصیل کرد و نواختن سازهای فاگوت، ویلن و تار را یاد گرفت و از روح‌الله خالقی هم تئوری موسیقی ایرانی را آموخت. او از سال 1324 تدریس موسیقی را آغاز کرد و از سال 1340 سرپرست یکی از ارکسترهای وزارت فرهنگ و هنر آن زمان شد. ضمن اینکه از سال 50 تا 52 مدیر هنرستان موسیقی ایران هم بود. تدریس موسیقی را پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم ادامه داد و کتابی به‌نام «تئوری موسیقی» نوشت که یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های آموزش موسیقی است. او سال 1387 به‌عنوان چهره ماندگار موسیقی ایران انتخاب شد و سال 1395 درگذشت.
اردشیر روحانی: نوازنده پیانو و آهنگساز ایرانی سال 1325 در چنین روزی به دنیا آمد. او تحت نظر پدرش رضا روحانی، با سازهای مختلف آشنا شد و در هنرستان موسیقی ملی تحصیل کرد و آنجا شاگرد استادانی مانند جواد معروفی، حسین دهلوی و حسین تهرانی بود. پس از گرفتن دیپلم با بورسیه به وین رفت تا رشته آهنگسازی را بخواند اما با راه‌اندازی رشته موسیقی در دانشگاه تهران به ایران بازگشت و تحصیلش را ادامه داد. اردشیر روحانی در این سال‌ها علاوه بر تدریس موسیقی در هنرستان و دانشگاه، قطعاتی براساس موسیقی کلاسیک ایرانی و موسیقی فولکلور ایرانی ساخت و اتودهای او برای پیانو توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد. راپسودی شلیل، اتود ماهور، راپسودی اصفهان، نغمه‌های روستایی برای پیانو و ارکستر، آلبوم با عاشقان و آلبوم کوی دوست از آثار اردشیر روحانی هستند.
مسعود شناسا نوازنده سنتور، محمدرضا صمیمی بازیگر، ساسان شکوریان کارگردان، قاسم آهنین جان شاعر، تورج بخشایشی شاعر، محمد سلمانی شاعر، بهناز علی‌پور داستان نویس، احمد مردانی بروجنی شاعر و آرتور راکهام تصویرگر انگلیسی هم متولد امروز هستند.
درگذشت
جیمی هندریکس: گیتاریست مشهور امریکایی سال 1970 در چنین روزی درگذشت. جیمی هندریکس متولد 1942 بود و به تنهایی نواختن گیتار را یاد گرفت. ویژگی اش هم این بود که به علت چپ دست بودن این ساز را وارونه می‌نواخت. او سال 1966 با ترانه‌های «آهای جو» و «گرد ارغوانی» به‌عنوان یک ستاره موسیقی راک شناخته شد اما مدت شهرتش زیاد طولانی نبود چون در 27 سالگی به‌دلیل نامشخص درگذشت. او همراه جیم موریسون، جنیس چاپلین، برایان جونز و کرت کوبین دیگر چهره‌های برجسته موسیقی راک، گروهی به‌نام «کلوب 27» تشکیل دادند و سال 2003 مجله رولینگ استون جیمی هندریکس را در ردیف اول 100 گیتاریست برتر عصر قرار داد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7446/20/554895/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها