رئیس دفتر رئیس جمهوری:

معاون اول مأمور مقابله با گرانی شده است‌


رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: در حال حاضر هیچ بحثی درباره حذف ارز ۴۲۰۰‌تومانی نداریم، با همه محدودیت‌ها و افزایش نرخ ارز در بازار آزاد و نیمایی، اما ما ارز ۴۲۰۰‌تومانی را حفظ کرده‌ایم تا کالاهای ارزان به دست مردم برسد.
به گزارش ایرنا، محمود واعظی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران درباره نظام توزیع کالا گفت: برخی از اقلام که مربوط به محصولات و تولیدات داخلی مانند چای و برنج است، پیش از این ارز ۴۲۰۰ تومانی به آنها تعلق می‌گرفت؛ در صورتی که بخش قابل توجهی در داخل کشور تولید می‌شد از روز اول خواسته همه تولید کننده چای این بود که این ارز حذف شود، که انجام هم شد. رئیس دفتر رئیس جمهوری افزود: کره را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌کردیم تا مردم استفاده کنند، اما ۶۰ درصد آن در صنعت استفاده می‌شد، ارزی که می‌توانستیم در دارو استفاده شود در صنعت و سایر موارد دیگر استفاده می‌شد؛ از طرف دیگر ارزی که سال‌های گذشته قبل از تحریم با فروش نفت داشتیم، اکنون با وفور گذشته نداریم و محدودیت داریم باید اولویت بندی کنیم تا این ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دارو و کالای اساسی باشد که مردم به صورت روزمره استفاده دارند.
 جهانگیری مأمور ساماندهی گرانی و شبکه توزیع کالا شده است
واعظی گفت: متأسفانه شبکه توزیع و افرادی که کالا وارد می‌کنند با دلال بازی واسطه گری‌های متعدد باعث شده اند قیمت کالا که با ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارزی که ستاد تنظیم بازار مشخص کرده‌است، بالاتر رفته است.
رئیس دفتر رئیس جمهوری ادامه داد: روز چهارشنبه در جلسه دولت رئیس جمهوری دستورات لازم را برای کنترل بازار صادر کرد و معاون اول رئیس جمهوری مأمور شد مسأله گرانی و شبکه توزیع را ساماندهی کنند.
‌هفته آینده وزیر صمت معرفی می‌شود
وی درباره معرفی گزینه جدید برای وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: وزارت صمت در گذشته از چهار وزارتخانه (وزارت سنگین، وزارت صنایع، وزارت معادن و وزارت بازرگانی) تشکیل می‌شد و اکنون یک وزارتخانه شده است، ما از ابتدا بر تفکیک وزارت بازرگانی تأکید داشتیم اگر سه وزارتخانه دیگر ادغام باشند حرفی نیست اما جنس وزارت بازرگانی از یک جنس دیگر است.
رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: در دولت وزیری می‌خواهیم که ارزاق مردم، کالا و بازار را نمایندگی کند بالاخره هر کسی وزیر صمت شود، اینقدر برای مسائل صنعت و معدن گرفتاری دارد که کمتر به این بخش می‌تواند بپردازد مخصوصاً امسال که سال جهش تولید است وزیر باید تمرکز کند تا این شعار و مطالبه رهبر معظم انقلاب تحقق پیدا کند.
واعظی افزود: مجلس دهم پیشنهاد دولت برای تفکیک وزارت بازرگانی از صمت را تصویب کرد و شورای نگهبان نیز با آن موافقت کرد و فقط یک تبصره باقی ماند که به مجلس یازدهم رسید و ما از ابتدا که مجلس تشکیل شد منتظر ماندیم و نشد وزیر صمت معرفی کردیم و وزیری که معرفی شد با همه شایستگی و لیاقتی که داشت رأی نیاورد.
رئیس دفتر رئیس جمهوری گفت: برای انتخاب وزیر جدید به این صورت نیست که ۱۰ گزینه ردیف باشد که بلافاصله فرد دیگری را معرفی کنیم وزارتخانه به این بزرگی و مهمی را بدون مطالعه به کسی بسپاریم، بعد از آنکه مدرس خیابانی رأی نیاورد مطالعه و بررسی را شروع و بررسی کردیم و از ۱۵ تا ۱۶ گزینه به ۵ گزینه رسیده‌ایم  و از میان این سه نفر هفته بعد یک نفر را به مجلس معرفی می‌کنیم.
‌‌خودرو باید فقط به مصرف‌کننده فروخته شود
واعظی درباره نوسان قیمت‌ها دربازار گفت: تولید خودروی داخلی در مقایسه با سال گذشته و ماه‌های گذشته افزایش یافته است اما متأسفانه خودرو به جای آنکه به عنوان یک کالای مصرفی استفاده شود به عنوان یک کالای سرمایه‌گذاری و خرید و فروش تبدیل شده است بر همین اساس یک دستورالعمل ابلاغ کردیم تا تولیدکننده خودرو را به مصرف کننده که پیش از این خودرو نخریده است بفروشد. رئیس دفتر رئیس جمهوری افزود: بنا به گزارش‌ها عده‌ای در قرعه‌کشی‌های خودرو شرکت می‌کنند و خودرو را با قولنامه دستی واگذار می‌کنند که این روند باید اصلاح شود، باید جلوی دلال‌بازی خودرو گرفته شود و خودرو باید فقط به مصرف کننده فروخته شود.
 امریکا در مکانیسم ماشه تنها مانده است
واعظی در پاسخ به سؤالی در مورد اقدام امریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه گفت: در این مدتی که بحث مکانیسم ماشه شروع شده رئیس جمهوری، وزیر خارجه و سفرا این موضوع را مدام پیگیری کردند چرا که این  مسأله بسیار مهم و هم یک پیروزی بزرگ برای کشور است. وی افزود: البته این مکانیزم ماشه به نوعی تیر آخر ترامپ برای شلیک است، عملاً در گذشته هیچ کدام از اقداماتی که انجام دادند موفق نشدند و در ۲۵ روز گذشته ترامپ به موضوعی متوسل شده که به لحاظ حقوقی پایه و اساس ندارد. همه دنیا هم گفتند شما که عضو برجام نیستید از سازوکار برجام نمی‌توانید استفاده کنید حتی دوستان آنها در شورای امنیت همین حرف را زدند. امریکا اکنون در شورای امنیت تنها مانده و هیچ کشوری با او همراهی نکرده است.
واعظی یادآورشد: اخیراً وزرای خارجه سه کشور اروپایی و هماهنگ کننده اتحادیه اروپا بیانیه دادند که امریکا به هیچ وجه نمی‌تواند از مکانیسم ماشه استفاده کند. به همین دلیل دبیرخانه شورای امنیت هم در این زمینه هیچ اقدامی نکرد و جلسه‌ای تشکیل نداد البته این تفسیر خودشان است که می‌گویند یک ماه تمام شود، معنی آن این است که این کار انجام می‌شود آنچه ما باید متوجه آن باشیم، این است که هیچ کشوری در دنیا امریکا را همراهی نمی‌کند و هیچ مبنای حقوقی و سیاسی ندارد اما امریکا می‌خواهد متوسل به زور شود ولی موفق نمی شود چرا که عملاً هرچه زور داشت در این ۲ سال و نیم گذشته استفاده کرده است و آنها همان طور که نتوانستند تحریم تسلیحاتی ما را تمدید کنند باز در مکانیزم ماشه هم شکست می‌خورند و ما روز شنبه منتظر پیروزی بزرگ دیگری هستیم.
وی گفت: البته ممکن است ترامپ مصاحبه‌ای کند و رژیم صهیونیستی در منطقه به همراه دو کشور کوچکی که در منطقه قطعنامه ننگینی را با این رژیم امضا کرده‌اند با او همراهی کنند اما بدانید جامعه جهانی، اعضای شورای امنیت، روسیه و چین و اتحادیه اروپا و دبیرکل و همه آنهایی که حرف آنها در دنیا اعتبار دارد با ایران همراه هستند و می‌گویند این ساز و کار بیرون از برجام است و برجام سازوکاری دارد  که اجازه نمی‌دهد کسی که از برجام رفته بتواند قطعنامه گذشته سازمان ملل را فعال کند که به نظر من پیروزی حقوقی، سیاسی و بین‌المللی بزرگی برای ملت ایران در راه است.
وی درباره اظهارات ترامپ مبنی بر دستیابی به توافق با ایران بعد از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در امریکا گفت: سؤال من این است که این آدم چگونه می‌تواند بعد از ۳ سال و نیم حرف‌های بی ربط بزند و خیال بافی زیاد کند نه فقط در مورد ایران حتی راجع به کرونا درمورد مردم خودشان ،بنابراین نمی‌توان به حرف‌های او اعتماد کرد.
واعظی افزود: براساس نظرسنجی‌ها ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی از بایدن خیلی عقب افتاده، بنابراین به هر ابزاری متوسل می‌شود تا افکار عمومی را جلب کند و دست به اقدامات پوپولیستی زده است. همین کاری که اخیراً درخصوص امضای قطعنامه ننگین عادی سازی روابط انجام شد یک نوع کار پوپولیستی بود. در این یک ماه گذشته برای پنجمین بار است که به مردم امریکا گفته که اگر پیروز شود ظرف یک ماه، یک بار هم گفت دو هفته مشکل‌مان را با ایرانی‌ها حل می‌کنیم و با آنها به توافق می‌رسیم.
وی ادامه داد: مگر می‌شود که ترامپ یکطرفه برای خود حرفی بزند. من نمی‌دانم مبنای حرف‌های ترامپ چیست؟ اما می‌توانم بگویم آنها آن هدفگذاری که برای تحریم کرده بودند به بن بست رسیده است. یعنی تحریمی که قرار بود چند هفته یا چند ماه آنها را به هدفشان برساند موفق نشدند، آنها قرار بود با تحریم حداکثری حکومت ایران را در سال ۹۷ عوض کنند که الان دارند حرف‌های دیگر می‌زنند البته برای مردم ما زحمت درست کرده‌اند اما معنی حرف ترامپ این است که تحریم‌ها و فشار حداکثری جواب نداده و باید دنبال راه دیگری بگردیم.
 رد ادعای نشریه امریکایی
وی همچنین درباره ادعای یک نشریه امریکایی درباره دست داشتن ایران برای ترور سفیر امریکا در آفریقای جنوبی گفت: این ادعاها که در روزنامه‌ها و توئیت ترامپ آمده هیچ پایه و اساسی ندارد زیرا اگر ما خواسته باشیم اقدامی انجام دهیم آن را اعلام می‌کنیم. مانند اقدام ما در قبال ترور سردار سلیمانی. اصل این خبر درست نیست. من معتقدم ترامپ با توجه به شرایطش در انتخابات ممکن است بخواهد حادثه‌ای درست کند که افکار عمومی امریکا را از انتخابات منحرف کند. بنابراین ما باید در داخل کشور مراقب باشیم و هیچ بهانه‌ای به دست دشمن ندهیم.
‌کلیات طرح شبکه ملی تصویب شد
واعظی درباره شبکه ملی اطلاعات گفت: روز سه‌شنبه موفق شدیم که کلیات طرح شبکه ملی را تصویب کنیم که کار بزرگی بود و بر این اساس تقسیم کار انجام شده است. معماری شبکه مشخص شده و معلوم است ما دنبال چه هدفی و در چه مسیری هستیم. واعظی ادامه داد: با زیرساخت‌های خوبی هم که در وزارت ارتباطات ایجاد شده است، شبکه ملی اطلاعات مراحل بعدی خود را طی می‌کند. همزمان در دولت، دولت الکترونیک را با سرعت بیشتری پیش می‌بریم تا در شرایط وجود کرونا تا حد امکان خدمات به صورت غیرحضوری انجام شود. هرچه مردم بتوانند کارهای خود را بدون حضور انجام دهند به نفع همگان است.

برش
نظارت دقیق بر بازار کالاهای اساسی صورت گیرد

جلسه بررسی مسائل مربوط به کالا‌های اساسی و ضروری ظهر دیروز (چهارشنبه) به ریاست معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد.
اسحاق جهانگیری در این جلسه با اشاره به نارضایتی مردم از افزایش قیمت برخی از کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم مثل تخم مرغ در روزهای اخیر، بر ضرورت مدیریت و ساماندهی قیمت و نظارت دقیق بر بازار کالاهای اساسی و ضروری که با ارز دولتی مورد حمایت قرار می‌گیرند، تأکید کرد.
معاون اول رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه حمایت از تولید کنندگان و نیز توجه ویژه و حمایت از مصرف کنندگان باید به صورت توأمان در تعیین قیمت‌ها مد نظر قرار گیرد، تصریح کرد: تعیین قیمت باید به گونه ای باشد که تولید مقرون به صرفه باشد و در عین حال باید به این موضوع نیز توجه کرد که قیمت کالاهایی که بخش مهمی از سبد غذایی اقشار کم درآمد جامعه را تشکیل می‌دهد نباید به گونه‌ای تعیین شود که بر معیشت مردم فشار وارد شود.
جهانگیری از وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت خواست با استفاده از ساز و کارهای مختلف نظیر مدیریت صادرات، برنامه‌ریزی لازم را برای ساماندهی تولید کالاهای مورد نیاز مردم نظیر تخم مرغ و جلوگیری از افزایش قیمت این دست از محصولات انجام دهند.
در این جلسه که وزیر جهاد کشاورزی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و مدیرعامل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز حضور داشتند، دلایل گرانی تخم مرغ در روزهای اخیر مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
در این نشست پس از بحث و بررسی مقرر شد با اعمال محدودیت و تعیین عوارض بر صادرات تخم مرغ، قیمت این محصول در بازار کنترل شود و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز مأموریت یافت با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضمن تعیین قیمت تخم مرغ نسبت به نظارت کامل بر بازار قیمت آن اقدام کند. همچنین مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی، برنامه‌ریزی لازم را برای واردات و تأمین نهاده‌های دامی انجام دهد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7446/8/554819/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها