آماری از بهترین‌ها و بدترین‌های لیگ برتر نوزدهم

پرسپولیس رکوردها را ربود




حامد جیرودی / نوزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران پنجشنبه گذشته با برگزاری بازی‌های هفته سی‌ام به پایان رسید. رقابت‌هایی که در واقع سی و هفتمین دوره لیگ فوتبال ایران به شمار می‌رفت. در این دوره همانند 6 دوره پیش از آن (لیگ سیزدهم به بعد) 16 تیم در مسابقات حضور داشتند که شامل 14 تیم از لیگ هجدهم و گل‌گهر و شاهین به عنوان قهرمان و نایب قهرمان از لیگ آزادگان بودند. این مسابقات که قرار بود ابتدا از 3 مرداد و سپس ۱۰ مرداد ۹۸ آغاز شود ولی به‌علت استانداردسازی ورزشگاه‌ها به تعویق افتاد و از ۳۱ مرداد آغاز شد. در ادامه و به علت شیوع ویروس کرونا، لیگ در پایان هفته بیست و یکم به حالت تعلیق درآمد و از تاریخ ۴ تیر ۱۳۹۹ با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ادامه‌یافت و در نهایت 30 مرداد 99 به پایان رسید تا شاهد طولانی‌ترین دوره این رقابت‌ها باشیم.
رکوردهای پرسپولیس
در این دوره از مسابقات، پرسپولیس برای چهارمین بار پیاپی به عنوان قهرمانی دست یافت تا به اصطلاح دست به پوکر بزند. عنوانی که برای اولین بار است که توسط یک تیم به دست آمد. سرخپوشان پایتخت که در لیگ‌های اول و هفتم نیز به عنوان قهرمانی رسیده بودند، حالا 6 قهرمانی در این رقابت‌ها دارند تا پرافتخارترین تیم حاضر در این رقابت‌ها باشند. پرسپولیس در این فصل با 67 امتیاز، عنوان تیمی را که بیشترین امتیاز را در لیگ کسب کرده هم از آن خود کرد. در این فصل استقلال به عنوان تیم دوم و فولاد به عنوان تیم سوم سهمیه صعود به مرحله پلی اف لیگ قهرمانان آسیا را کسب کردند. فولادی‌ها حالا بعد از 4 دوره غیبت در آسیا، می‌توانند در این مسابقات حضور پیدا کنند.
یحیی قهرمان ایرانی
پرسپولیس که در نیم فصل اول با هدایت گابریل کالدرون صدرنشین لیگ برتر شده بود، پس از رفتن این مربی آرژانتینی، هدایت نیمکت خود را به یحیی گل محمدی سرمربی نیم فصل اول شهر خودرو سپرد و توانست با او هم قهرمان شود. یحیی در شرایطی اولین قهرمانی خود در لیگ برتر را به عنوان سرمربی جشن گرفت که پیش از او قرمزها در 3 دوره با مربیگری برانکو ایوانکوویچ به این عنوان رسیده بودند. در واقع گل محمدی، توانست پس از عبدالله ویسی که استقلال خوزستان را در لیگ پانزدهم قهرمان کرده بود، به عنوان یک مربی ایرانی پس از 3 دوره به قهرمانی برسد. یحیی بعد از علی پروین، امیر قلعه نویی، فرهاد کاظمی، افشین قطبی، حسین فرکی، مجید جلالی، علی دایی و عبدالله ویسی، نهمین مربی ایرانی قهرمان لیگ است.
تغییر مربیان
در لیگ نوزدهم، تنها فولاد با هدایت جواد نکونام و سایپا با مربیگری ابراهیم صادقی نیمکت‌های خود را تغییر ندادند و 14 تیم دیگر به دلیل نتایج ضعیف، توافق دو طرفه یا فسخ قرارداد، مربی جدیدی را انتخاب کردند. این اتفاق برای شاهین (4 بار) و تراکتور، پارس جنوبی، ذوب آهن (2 بار) رخ داد که در نوع خود عجیب بود.
سقوط بوشهری‌ها
در این فصل شاهین و پارس جنوبی به ترتیب در رتبه‌های شانزدهم و پانزدهم قرار گرفته و به دسته اول سقوط کردند تا استان بوشهر در فصل آینده نماینده‌ای در لیگ برتر نداشته باشد. شاهین که در لیگ‌های نهم تا یازدهم در لیگ برتر بود، در بازگشت دوباره خود تنها یک فصل دوام آورد و پارس جنوبی هم که از لیگ هفدهم در این رقابت‌ها حضور داشت، پس از 3 فصل جایگاه خود در این مسابقات را از دست داد. در این دوره، 4 تیم از استان تهران، 3 تیم از خوزستان، 2 تیم از آذربایجان شرقی، اصفهان و بوشهر و یک تیم از خراسان رضوی، مازندران و کرمان حضور داشتند.
دیاباته؛ ششمین آقای گل خارجی
در این دوره از مسابقات شیخ دیاباته مهاجم اهل مالی استقلال با 15 گل زده عنوان آقای گلی را از آن خود کرد. این در حالی است که در لیگ هجدهم نیز کی روش استنلی (سپاهان) و لوسیانو پریزا مندز (فولاد) عنوان آقای گلی را به عنوان بازیکنان خارجی (برزیلی) از آن خود کرده بودند. پیش از این عرفان اولروم (ابومسلم - لیگ ششم)، عماد محمدرضا (سپاهان - لیگ نهم)، ادر لوسیانو ادینهو (تراکتور - لیگ چهاردهم)، آقای گل شده بودند و دیاباته ششمین آقای گل خارجی این رقابت‌هاست. دیاباته به همراه علی علیپور مهاجم پرسپولیس و کی روش استنلی بازیکنانی بودند که در یک بازی موفق به هت تریک شدند.
بهترین پاسورها
در لیگی که به پایان رسید، مهدی قائدی (استقلال) و میلاد جهانی (صنعت نفت آبادان) با 8 پاس گل بهترین پاسورهای لیگ شدند ولی قائدی 2 پنالتی هم گرفت تا در این رده‌بندی در جایگاه نخست باشد.
بهترین‌ها و بدترین‌ها
در این دوره، بیشترین برد توسط: پرسپولیس با ۲۱ برد، بیشترین برد پی‌درپی: پرسپولیس ۷ برد (2 بار)، بیشترین مساوی: نفت مسجدسلیمان با ۱۷ بازی، بیشترین مساوی پی‌درپی: نفت مسجدسلیمان و شاهین با ۵ بازی، بیشترین شکست: شاهین با ۱۶ شکست و بیشترین شکست پی‌درپی: پیکان و شاهین و ماشین‌سازی با ۶ شکست به دست آمد. بیشترین کلین‌شیت: پرسپولیس با ۱۶ بازی و کمترین کلین‌شیت: شاهین با ۵ بازی بود. ضمن اینکه سپاهان در ۸ بازی متوالی گل نخورد که بهترین عملکرد این فصل بود و پیکان در ۱۳ بازی متوالی گل خورد که ضعیف‌ترین عملکرد در این فصل به شمار می‌رفت. در این دوره پیام نیازمند دروازه بان سپاهان با 17 کلین شیت، بهترین عملکرد را داشت. همچنین پرسپولیس با 16 هفته صدرنشینی، بیشترین صدرنشینی را داشت. گفتنی است بیشترین تعداد هفته گلزنی به استقلال با گلزنی در ۲۶ بازی و کمترین تعداد هفته گلزنی به سایپا و پارس جنوبی با گلزنی در ۱۴ بازی تعلق یافت. البته بهترین عملکرد فصل هم به استقلال و پرسپولیس با گلزنی در ۱۶ هفته متوالی و ضعیف‌ترین عملکرد فصل هم مربوط به سایپاست که در ۹ هفته متوالی موفق به گلزنی نشد.
تماشاگران
در لیگ نوزدهم و از هفته بیست و یکم به بعد تماشاگران از حضور در استادیوم‌ها به علت شیوع کرونا منع شدند ولی با این حال، رکورد تماشاگران در بازی‌های خانگی متعلق به پرسپولیس با مجموع 248 هزار تماشاگر و میانگین 27 هزار و 556 تماشاگر در هر بازی است. پرتماشاگرترین بازی لیگ هم متعلق به بازی رفت تراکتور و استقلال در ورزشگاه یادگار امام(ره) تبریز است که 80 هزار تماشاگر از آن دیدن کردند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7426/18/552282/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها