روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا:

اگر دستورالعمل‌ها را کنار بگذاریم موج سوم کرونا را هم خواهیم داشت


رئیس جمهوری با قدردانی از کادر درمان کشور و مدافعان سلامت گفت: پزشکان ما همیشه به قسم خود پایبند بودند و کار خود را نه به عنوان یک شغل بلکه به عنوان یک وظیفه و تلاش عاشقانه برای سلامت مردم تلقی می‌کردند.  به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام ‌والمسلمین حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: امسال یک تبریک جانانه‌تری را باید تقدیم پزشکان جامعه کنیم همیشه پزشکان ما در خط مقدم سلامت مردم بودند و همیشه تلاش کردند.
رئیس جمهوری گفت: ما الان وارد شهریور شدیم و ۶ ماه با این ویروس مقابله کردیم و وارد ماه هفتم شدیم. در این مقابله مدافعان سلامت کار بسیار بزرگی انجام دادند اعم از پزشک، پرستار، بهیار و همه‌آنهایی که تلاش می‌کنند در بخش‌های مختلف. یک زنجیر به هم پیوسته است و همه را به عنوان خط مقدم مدافعان سلامت مردم می‌شناسیم و می‌خواهیم از عزیزانی که شبانه روز در زمینه این بیماری تلاش کردند، تجلیل کنیم. روحانی ضمن تقدیر و تجلیل  از سه خانواده از پزشکانی که جان خود را فداکرده و به شهادت رسیده بودند افزود: به عزیزانی که در مقابله با ویروس جان عزیز خود را از دست دادند، به خانواده بزرگ‌شان تسلیت می‌گوییم. البته تجلیل و تشکر ما نسبت به همه خانواده‌های عزیز است تواضع کنیم در برابر همه خانواده‌هایی که صبر و تحمل کردند. روحانی افزود: از تلاش‌های کادر درمان بویژه در مقابله با کرونا در موج دوم تشکر و قدردانی می‌کنیم، موج اول به یک شکلی سخت بود برای اینکه با این ویروس و خطرات آن و اینکه چه نوع دارو و درمانی می‌تواند مفید باشد یا چه مراقبتی اهمیت بیشتری دارد، آشنا نبودیم. از ماه اسفند تا اواخر فروردین دو ماه بسیار سختی بود. رئیس جمهوری ادامه داد: موج دوم کرونا از اواخر خرداد آغاز شد و تمام تیر و مردادماه را هم دربر گرفت، این موج تا حدی با موج اول متفاوت بود، به طوری که این موج وسیع‌تر و سنگین‌تر بود و ویروس مهاجم‌تر شده بود.  رئیس دولت دوازدهم با ارائه آماری از جانباختگان کرونا اظهار داشت: در میان جانباختگان، جوانان در سنین ۳۰ تا ۴۰ سال را مشاهده می‌کنیم، در حالی که در موج اول این آمار کم بود اما در موج دوم بیشتر شده است.
وی در ادامه درباره برگزاری آزمون‌های سراسری گفت: برای ما تصمیم‌گیری درباره این آزمون‌ها، تصمیم‌گیری درباره اینکه این آزمون‌ها برگزار شود یا برگزار نشود و یا چگونه انجام شد، سخت و مشکل بود. برخی می‌گفتند «برگزاری این آزمون را کنار بگذارید» حتی یکی از مسئولان در تماس تلفنی می‌گفت که «این آزمون را کنار بگذارید مگر چه اتفاقی می‌افتد، خب یک سال دیرتر»؛ البته براحتی می‌توان گفت یک سال دیرتر، اما گفتن آن خیلی سخت است، عمر، آرزو، امید و برنامه‌ریزی یک جوان و خانواده است که بگوییم یک سال صبر کن یا دانشگاه‌های پایین‌تر ثبت نام  کن.
وی افزود: وقتی ما نمی‌توانیم یک آزمون برگزار کنیم پس چگونه می‌توانیم در دوران کرونا اعلام کنیم مغازه‌ها و بازار و مترو و حمل و نقل عمومی، ادارات باز باشند  یا اجازه می‌دهیم درشرایط این ویروس مردم سفر بروند به استان‌ها بروند، اینها همه مشابه هم هستند، آزمون هم مانند همین موارد است.
کرونا هنوز از خسوف و کسوف به طور کامل خارج نشده است
روحانی گفت:‌ مردم عزیز باید توجه کنند این بیماری علی‌رغم اینکه برخی از ابعاد آن برای ما آشکار شده است اما هنوز هم برخی دیگر از ابعاد آن برای ما ناشناخته است.   روحانی اظهار داشت: به رغم گذشت ۶ ماه از شیوع ویروس و  باتوجه به جدید بودن آن همچنان اتفاق نظر، گفته‌های متضاد و حتی بازگشت به زمان قبل وجود دارد.  در روزهای اول شیوع بیماری تأکید بر استفاده از دستکش بود ولی امروز شستن دست و صورت با آب و صابون توصیه می‌شود. البته هرچقدر رو به جلو حرکت می‌کنیم،‌ با وجود اینکه بعضی از ابعاد ویروس مشخص می‌شود، ‌ بخش تاریک ویروس همچنان زیاد است و این بیماری به صورت کامل از کسوف و خسوف خارج نشده است. رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش گفت: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد تا مهار این ویروس دو سال فاصله داریم، این چیز عجیبی است که با گذشت شش ماه هنوز اعلام می‌کنند که دو سال فاصله داریم و این نشان می‌دهد که پیچیدگی‌ها در این زمینه زیاد است؛ البته در کشور ما همه برای این واکسن تلاش می‌کنند، از شرکت‌ها و مؤسسات مختلف، شرکت‌های دانش بنیان تشکر و سپاسگزاری می‌کنیم و امیدواریم که به این واکسن دست یابیم. روحانی افزود: ممکن است بگوییم تا دیروز هر هفت دقیقه یک نفر فوتی داریم، حالا بگوییم ۱۳ دقیقه، ۱۵ دقیقه و ان شاء‌الله ۲۰ دقیقه. این دلیل نمی‌شود دستورالعمل‌ها را کنار بگذاریم و مراقبت‌ها را رها کنیم؛ اگر دو مرتبه دستورالعمل های بهداشتی را رها کنیم دوباره با یک پیک مواجه می‌شویم. بعضی می‌پرسند موج سوم هست یا نه؟ این دست خود ما است که موج سوم را دور می‌کنیم یا نه؛ اگر دستورالعمل‌ها را کنار بگذاریم موج سوم هم خواهد بود و اگر رعایت دستورالعمل ها را ادامه دهیم،  ممکن است موج سوم نداشته باشیم.
زیرساخت‌های سلامت الکترونیک و دولت الکترونیک باید تأمین شود
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش، دولت الکترونیک و سلامت الکترونیک را دو موضوع بسیار مهم عنوان کرد و گفت:‌ در دولت الکترونیک مردم مراجعه حضوری به بانک و شهرداری و اداره ثبت و ادارات دیگر ندارند، بلکه از خانه و با موبایل مشکل خود را حل می‌کنند- باز هم تأکید می‌کنم اگر در اداره‌ای انجام کاری از طریق فضای سایبری ممکن باشد و بگویند که باید حضوری مراجعه کنند، حتماً باید تنبیه شود از تنبیهاتی که انفصال سه ماه و شش ماه بود.  اگر کسی مردم را وادار می‌کند که در فضا بیایند و در مترو اتوبوس و صف ادارات باشند، پذیرفتنی نیست. رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد: در بخش سلامت هم همین طور است. پرونده سلامت الکترونیک پیشرفت‌های خوبی داشته است ما باید همه مراحل سلامت الکترونیک را سریع‌تر به پایان برسانیم و مردم جز در موارد ضروری نیازی به مراجعه حضوری نداشته باشند؛ من می‌دانم که این کار سخت است و بعضی از بخش‌ها زیر بار نمی‌روند و می‌دانم بعضی از بخش‌های ادارات ما–نعوذ بالله برای بعضی امور خلاف قانون- به حضور نیاز دارند، بعضی از شهرداری‌ها نیاز به حضور دارند ما باید برخورد کنیم.  اگر می‌خواهیم با فساد برخورد کنیم زمان و موقعیت آن الان است.  تا جایی که امکانپذیر است، همه را وادار کنیم از مراجعه حضوری پرهیز کنند.
امکانات ارتباطی در ایام محرم به بهترین وجه در اختیار مردم باشد
رئیس جمهوری در ادامه از وزیر ارتباطات  خواست زیرساخت‌های برگزاری مراسم محرم به شکل اینترنتی را تأمین کند و تأکید کرد: در ایام ماه محرم روی موضوع پهنای باند، امکان ارتباطی در سراسر کشور باید به بهترین وجه در اختیار مردم باشد. همه تکایا، حسینیه‌ها  در اعلامیه‌های خود بیان می‌کنند که فلان مداح از طریق فلان کانال سایبری مشاهد کنید و باید پایه‌ها و امکانات و شبکه  این فضای سایبری برای پوشش این برنامه‌ها کاملاً مستحکم باشد. روحانی گفت: از وزیر ارتباطات می‌خواهم که به هیچ مسئول مهمی که باید مراقب باشد در این ایام مرخصی داده نشود، تاسوعا و عاشورا  این مسئولان باید سر کار خود بوده و مراقب باشند، زیرا این می‌تواند موجب به هم ریختگی برنامه باشد زیرا همه در این ایام عزاداری برای ارائه برنامه در کانال‌های مختلف برنامه‌ریزی کرده‌اند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7426/1/552258/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها