پیروزی تلخ «لوکاشنکو» در بلاروس



گروه جهان/ «الکساندر لوکاشنکو»، مردی که اکنون 26 سال است سکان ریاست جمهوری بلاروس را در دست دارد، در انتخابات روز یکشنبه خود موفق شد به پیروزی برسد و برای ششمین بار بر کرسی خود تکیه زند. اما طعم شیرین این پیروزی با تظاهرات عظیمی که در سراسر این کشور به راه افتاد در کامش تلخ شد.
به گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، آتش خشم معترضان که از چند هفته قبل نارضایتی خود را از کاندیداتوری «لوکاشنکو» اعلام کرده بودند، پس از آن شعله‌ور شد که کمیته انتخابات اعلام کرد، رئیس جمهوری فعلی با کسب 80.23 درصد آرا مقابل 9.9 درصد آرای «سوتلانا تیخانوفسکایا» به پیروزی برسد. در ظاهر شکست «سوتلانا تیخانوفسکایا» که یک زن خانه‌دار است، نباید برای «لوکاشنکو» کار سختی می‌بود. اما همین زن 38 ساله که فاقد هرگونه پیشینه سیاسی است و در واقع تصادفی وارد گود انتخابات شده بود، در هفته‌های اخیر توانسته بود، حامیان زیادی را گرد خود جمع کند.
دلیل روی آوردن منتقدان لوکاشنکو به او نیز خیلی ساده بود. «سوتلانا تیخانوفسکایا» همسر «سرگئی تیخانوفسکی»، وبلاگ‌نویس و منتقد سرسخت رئیس‌جمهوری کنونی بلاروس است که قصد شرکت در انتخابات را داشت اما به‌دلیل شرکت در یک گردهمایی دستگیر شد و اکنون در زندان به سر می‌برد.
اکنون و با آرای اعلام شده، بسیاری از منتقدان «لوکاشنکو» اعلام کرده‌اند، نتیجه انتخابات را نمی‌پذیرند. آنها یکشنبه شب، پس از اعلام اولیه آرا به خیابان‌ها رفتند و با مأموران درگیر شدند. در نتیجه این درگیری‌ها یک نفر کشته و 200 نفر بازداشت شدند.
 «سوتلانا تیخانوفسکایا» نیز پس از اعلام نتایج اعلام کرد، معتقد است در انتخابات تقلب شده و خود او فرد پیروز انتخابات بوده است. به گزارش «یورونیوز»، یک گروه مستقل ناظر گفته است در انتخابات روز یکشنبه دست‌کم ۵ هزار و ۹۶ تخلف در شعب اخذ رأی صورت گرفته است. این در حالی است که بنابر گزارش‌ها ۷۰ عضو این نهاد ناظر نیز بازداشت شده‌اند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7416/4/551114/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها