عقب‌ماندگی ترامپ در دو ایالت کلیدی امریکا




‌وصال روحانی / در نظرسنجی تازه‌ای که نتایج آن روز گذشته اعلام شد، جو بایدن کاندیدای منتخب حزب دموکرات از دونالد ترامپ مرد اول جمهوریخواهان و رهبر فعلی کاخ سفید در دو ایالت کلیدی پنسیلوانیا و ویسکانسین امریکا پیشی گرفته است. این دو ایالت صاحب آرای الکترال بالایی هستند و در صورت به تحقق رسیدن این نظرسنجی در انتخابات ماه نوامبر، مسیر پیروزی را برای معاون اول سابق کاخ سفید، هموار خواهند کرد.
به‌گزارش شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس،
بایدن در هر دو ایالت مذکور به اندازه شش درصد از رئیس‌جمهوری به‌ مخاطره افتاده امریکا پیش افتاده است. در پنسیلوانیا بایدن 49 درصد آرای این نظرسنجی امتحانی را به خود اختصاص داده و ترامپ از 43 درصد فراتر نرفته و در ویسکانسین هم در قبال 48 درصد به ثبت رسیده برای بایدن بیشتر از 42 درصد آرا به سود ترامپ منظور نشده است. اهمیت این ایالات کلیدی زمانی مشخص‌تر می‌شود که تذکر دهیم در سال 2016 در دوره قبلی انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا ترامپ در هر دو ایالت پیروز شد و با همین عامل پیروزی نهایی‌اش را قطعی کرد. امروز شرایط فرق کرده و نظرسنجی‌ها می‌گویند حدود 75 درصد از مردم هر دو ایالت بر این باورند که اداره امریکا در روزهای سخت کرونایی و اقتصادی این کشور توسط ترامپ به شکلی ضعیف صورت می‌گیرد. به اعتقاد آنها اگر جو بایدن اداره امریکا را در دست گیرد، در برخورد با این امور و بخصوص کنترل «کووید19» عاقلانه‌تر عمل خواهد کرد. البته در مورد مسائل اقتصادی برتری از دید اهالی این دو ایالت هنوز با ترامپ است که طبق نظرسنجی سی‌بی‌اس 46 درصد در پنسیلوانیا و 47 درصد در ویسکانسین معتقدند او به‌لحاظ تبحرش در مسائل مالی و تجاری همچنان بهتر از بایدن عمل خواهد کرد. این نکته نیز نباید فراموش شود که طبق یک عادت تاریخی مردم این دو ایالت خاص بارها در آستانه انتخابات تغییر عقیده داده و آرایی را به‌صندوق‌ها ریخته‌اند که ناقض نظرات قبلی‌شان بوده است.
در نظرسنجی‌های اخیر مشخص شده که ایده‌ها و اولویت‌های مردم در انتخاب از میان بایدن و ترامپ بیشتر به تبعات اشاعه کرونا در این کشور باز می‌گردد تا به سقوط‌های اقتصادی و در همین زمینه نیز مردم در اکثر ایالت‌ها به دو دسته تقسیم شده‌اند. یکی مردمی که برایشان کرونا یک مسأله حاد نیست و در نتیجه اکثرشان همچنان به ترامپ رأی می‌دهند و دیگری مردمی که این بیماری و تبعات مرگبار آن برایشان بسیار اهمیت دارد و طبعاً رأی‌خود را در روز موعود (اواسط آبان‌ماه) به بایدن خواهند داد، تا به آن‌جا که از میان هر چهار نفر رأی دهنده در ایالات کلیدی، سه‌نفر نام بایدن را روی برگه آرای خود خواهند نوشت. این در حالی است که حتی طبق نظرخواهی جدید سی بی اس،87 درصد مردم در ایالت ویسکانسین می‌گویند اگر فقط بحث‌های اقتصادی مطرح باشد، ترامپ بسیار بهتر از بایدن عمل خواهد کرد که در دوره 8 سال زمامداری باراک اوباما به‌عنوان معاون اول وی طراحی‌های اسفباری برای مسائل اقتصادی امریکا داشت. در هر دو ایالت پنسیلوانیا و ویسکانسین وفاداران به ترامپ به او توصیه کرده‌اند در 80 روز باقی‌مانده تا انتخابات تا آن‌جا که امکانپذیر است، گردهمایی‌ها و میتینگ‌های بیشتری را در سطح کشور برگزار و درباره برنامه‌های خود برای انتخابات 2020 توضیحات فزون‌تری را ارائه کند.
با این حال نگاهی به نقشه آرای الکترال در نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد، جو بایدن تاکنون توانسته قلوب رأی‌دهندگان 12 ایالت از 50 ایالت امریکا را فتح کند و 176 رأی الکترال را در این نظرسنجی‌ها از آن خود کند. این در حالی است که برای 40 رأی الکترال نیز محبوب است و 67 الکترال هم به او مایل هستند که به این ترتیب 283 رأی الکترال به دموکرات‌ها علاقه نشان می‌دهند و سهم ترامپ از آرای الکترال به 107 می‌رسد. این در حالی است که در انتخابات امریکا هر کاندیدایی که بتواند 270 رأی الکترال را که رأی نخبه‌ها محسوب می‌شود، به دست آورد در انتخابات پیروز می‌شود، ولو رقیب او در انتخابات توانسته باشد آرای مردمی بیشتری کسب کند. این همان اتفاقی است که در انتخابات 2016 رخ داد و هیلاری کلینتون با وجود پیشتازی در آرای مردمی در آرای الکترال شکست خورد.
اتفاقی ویژه در «دلاور»
تحولات فوق‌الذکر هر پیامدی داشته باشد، شکی در این نکته وجود ندارد که جو بایدن در روز یکشنبه یکی از ایرادگیری‌های بزرگ و همیشگی دونالد ترامپ در مورد خودش را تاحدی بی‌اثر کرد. به گزارش سی‌ان‌ان، در روزی که رئیس‌جمهوری دمدمی‌مزاج امریکا در یک باشگاه بزرگ تفریحی متعلق به خود که قیمت ورودیه‌اش برای مردم عادی 350 هزار دلار است به رفع خستگی پرداخت، بایدن سوار بر یک دوچرخه به صحنه آمد تا نشان بدهد ترامپ که او را بارها مسخره کرده و «پیر و از کار افتاده و خواب آلود» نامیده، حرف‌های بیراهی زده است. دوچرخه‌سواری تفریحی و حیرت‌انگیز بایدن که با استفاده از یک ماسک برای مصون ماندن از کرونا صورت گرفت، در برخی خیابان‌های شهری از ایالت دلاور که محل تولد وی است، تحقق یافت. در حالی که بایدن 78 ساله و موسپید رکاب زنان از سطح خیابان عبور می‌کرد، پیتر دوسی گزارشگر شبکه فاکس نیوز فریاد زنان از وی پرسید: «آقای بایدن، تکلیف انتخاب معاون مورد نظرتان بالاخره به کجا انجامید؟» و بایدن لبخندزنان جواب داد: «او را انتخاب کرده‌ام.» دوسی دوباره پرسید: «او کیست؟» و بایدن با خنده‌ای بیشتر گفت:‌ «شما را انتخاب کرده‌ام!»
تلخی و جالب بودن این رویداد برای ترامپ بیشتر از آن‌رو است که شبکه تهیه و پخش‌کننده این گزارش فاکس نیوز است که در سال‌های اخیر حامی درجه اول ترامپ بوده و وی علاقه‌ای ویژه به این منبع خبری دارد. ترامپ بیکار ننشست و در یکی از توئیت‌های سریع و همیشگی خود از همان باشگاه تفریحی‌اش بایدن را «همچنان خواب آلود» نامید واو را مردی دانست که برای اداره امریکا بسیار پیر و منفصل و فاقد آمادگی روحی و توانایی جسمانی است. با این‌حال دیری نپایید که شبکه‌های مجازی سرشار از هشتگ‌هایی شد که مضمون همگی‌شان این بود: «ترامپ نمی‌تواند دوچرخه سواری کند» یا «تنها فعالیت ورزشی ترامپ راه رفتن در زمین‌گلف است». یکی هم البته پیشنهاد داده است یک مسابقه دوچرخه سواری بین دو طرف برگزار و فرد برنده رئیس‌جمهوری امریکا شود!!


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7416/4/551111/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها