دوسالانه سرامیک دریچه‌ای برای بیان «خود» هنرمند است




یازدهمین دوره دو سالانه ملی سرامیک ایران قرار است پس از 9 سال وقفه در پاییز امسال برگزار شود. قرار است در این دوره هنرمندان سرامیک با مضمون درونمایه «خودکاوی» اثر خلق کنند. مضمونی نو و فارغ از سبک های دوره‌ای و بر اساس شناخت هنرمند از خود ایجاد می‌شود. این دوسالانه سعی دارد هنرمندان را به سمتی سوق دهد که به دنبال بازتولید کهن الگوها نباشند و در حقیقت به سمت جریان روز و تولید آثار تکرار ناپذیر حرکت کنند.
خردادماه امسال هیربد همت‌آزاد با حکم هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد به دبیری یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران منصوب شد. او که هم‌اکنون رئیس انجمن سفالگران ایران است، در این دوره در کنار منیژه آرمین، کورش آریش، صادق باقری، رجحانه حسینی و فرزاد فرجی هدایت این دوره از دوسالانه را برعهده دارد.
هیربــــــد همــــــت آزاد سرامیست و دبیر این دوسالانه در گفت‌وگویی اختصاصی با «ایران» درباره این خودکاوی می گوید: «نقش درون‌مایه، جهت‌ دادن به دوسالانه نیست؛ بلکه ابزاری برای بیان است. فراتر از اینکه مجموع آثار یک نمایشگاه را هدفمند می‌کند، مسیرها و دروازه‌هایی برای هنرمند باز می‌کند تا از آن منظر به بیان شخصی خود برسد.»
او در ادامه می‌گوید: «در این دوسالانه صحبت از رسانه سرامیک است، به سرامیک به عنوان واسطه گفت وگو نگریسته شده است. خودکاوی در سرامیک بسیار می‌تواند بازه گسترده‌ای داشته باشد. پرداختن به تکنیک‌ها همیشه مدنظر بوده است. پخت، لعاب بدنه و تکنیک‌های تخصصی در سرامیک؛ اما شاید از این منظر هم بتوان به مسأله توجه داشت که فراتر رفتن از تکنیک‌ها گاهی می‌تواند خودکاوی باشد، نه ضدیت با تکنیک. استفاده از تکنیک در خدمت بیان، نه الزاماً استفاده از تکنیک برای خلق فرمی زیبا.»
دبیر دوسالانه سرامیک درباره  هدف این دوسالانه  توضیح می‌دهد: «در واقع تجسم درونیاتی است که متأثر از عوامل بیرونی است، حتی برای هنرمند جوان نیز نوعی خودکاوی است. از سوی دیگر ما خودکاوی درون رسانه را داریم. هنر سرامیک هم باید همسو با رویکردهای نوین هنر امروز، مرزهایش را گسترش دهد. سرامیک یک رسانه است برای آنکه می‌تواند پیامی از زبان خودش بیان کند. هر چه این گسترش مرزهای بیان، وسعت یابد، مفاهیم عمیق‌تری را بازتاب می‌دهد و کنش خردمندانه‌تری بین فهم سرامیک و معنا و مفهوم متبادر شده خواهد داشت.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7416/19/551075/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها