70 درصد از تجهیزات نفتی کشور از داخل تأمین می‌شود

آغاز حرکت صنعت نفت با استانداردهای داخلی





وزیر نفت می‌گوید که انفجار بیروت به‌دلیل یک اشتباه کوچک به وجود آمد و بنابراین رعایت استاندارد‌ها در صنعت نفت بسیار مهم است.
بیژن زنگنه این جملات را در مراسم «اعطای نخستین گواهینامه کیفیت محصول کالا و تجهیزات صنعت نفت به نهاد صدور گواهینامه کیفیت انجمن نفت ایران» به زبان آورد و ادامه داد: تشکیل نهاد صدور گواهینامه کیفیت انجمن نفت ایران به این معنا نیست که نمی‌خواهیم با دنیا تعامل نداشته باشیم، بلکه با تشکیل این انجمن زیرساخت‌ها را برای همکاری با دنیا فراهم می‌کنیم.
به‌گزارش شانا، وزیر نفت توضیح داد: ما اکنون در وضعی هستیم که ارتباطمان با دنیا ضعیف است، اما به‌محض برقراری ارتباط این نهاد باید به‌عنوان یک نهاد معتبر بین‌المللی با دنیا ارتباط داشته باشد و آنچه صادر می‌شود مورد قبول باشد. وی با بیان اینکه اکنون در جایگاهی قرار داریم که اولین نهاد صدور گواهینامه کالا و تجهیزات صادر شده، ادامه داد: این کار با سرسختی انجام شد و به موفقیت رسید.
هر اشتباه کوچک، فاجعه ملی می‌شود
وزیر نفت افزود: اگر بخواهیم به این مسأله بدرستی توجه کنیم می‌بینیم یکی از ارکان منطقی و قطعی برای حمایت از ساخت داخل و توسعه فناوری ملی ایجاد فرآیند مطمئن به‌منظور صدور گواهینامه کیفیت برای کالاها و تجهیزات فنی ساخت داخل است.
وی با اشاره به اینکه صادرکنندگان داخلی در گذشته برای دریافت گواهینامه راه سختی را طی می‌کردند که این راه با دشواری‌های زیادی همراه بود، تصریح کرد: اکنون با اعمال تحریم‌های ظالمانه این امکان از ما سلب شده است.
زنگنه ادامه داد: پس‌از تحریم به این فکر کردیم در شرایطی که سازندگان نمی‌توانند هولوگرام استاندارد ای‌پی‌آی (API) را دریافت کنند و در داخل هم نهادی برای صدور گواهینامه نداریم، حالا باید چه کنیم؛ آیا باید از استانداردها عبور می‌کردیم؟ چه فرد و نهادی می‌توانست بپذیرد که از کالاها و تجهیزاتی که استاندارد ندارند، ارزیابی نشده‌اند و گواهی ندارد استفاده کند.
وی به ریسک بالا در صنعت نفت اشاره کرد و گفت: هر یک اشتباه کوچک در صنعت نفت می‌تواند به خسارتی بسیار بزرگ منجر شود؛ به‌کارگیری یک تجهیز غیراستاندارد یا اغماض و تساهل در به‌کارگیری درست استانداردها ممکن است فاجعه‌ای نه تنها در سطح محلی و منطقه‌ای بلکه در سطح ملی به‌وجود بیاورد. از این جهت هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که استانداردها را رعایت نکنید.
زنگنه با بیان اینکه تشکیلاتی ملی باید استانداردها را بررسی و گواهی کیفیت صادر کند، گفت: استانداردهای ملی متناسب با شرایط کشور تدوین شد؛ تشکیلاتی ملی، بی‌طرف و مردم نهاد باید این کار را انجام دهد.
وزیر نفت تأکید کرد: ما با این نهاد نه تنها می‌توانیم برای تجهیزات و کالاهای صنعت نفت در سطح بین‌المللی گواهینامه صادرکنیم بلکه این گواهینامه در سطح بین‌المللی هم می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.
احیای انجمن نفت
وی با یادآوری اینکه انجمن نفت یکی از قدیمی‌ترین انجمن‌های صنعتی در ایران بوده است که پس‌از انقلاب دولتی شده و تأثیرگذاری خیلی کمی داشت، تصریح کرد: تلاش زیادی شد تا این انجمن از یک نهاد دولتی به یک نهاد مردمی تبدیل شود، متخصصان زیادی از سازندگان تا پیمانکاران و مشاوران برای تجدید ساختار این انجمن تلاش کردند که کار سختی بود اما این تغییرات انجام شد. وزیر نفت با اشاره به اینکه پس‌از تجدید ساختار این انجمن مهم‌ترین مسئولیتی که به آن سپرده شد اجرای زیرساخت‌های لازم سخت افزاری و نرم‌افزای برای صدور گواهی کیفیت برای کالا و تجهیزات صنعت نفت بود، تصریح کرد: در این مرحله ارتباط با سازمان استاندارد برقرار شد و تأکید شد فرآیند ارزیابی بدون  نفوذ کسی انجام شود.
استفاده 70 درصدی از تجهیزات داخلی
وزیر نفت با اشاره به روند ایجاد و عقد قراردادهای جدید نفتی گفت: بیش از ۷۰ درصد از تجهیزات مورد نیاز در این قراردادها از تجهیزات داخلی تأمین می‌شود. وی ادامه داد: اقدامات دیگری  برای حمایت از ساخت داخل وجود دارد که از آن جمله می‌توان به خرید تضمینی ساخت داخل اشاره کرد.
همچنین زنگنه با اشاره به اینکه گواهی کیفیت منجر به تعمیق حمایت از ساخت داخل می‌شود، بیان کرد: صدور گواهی کیفیت برای تجهیزات ساخت داخل صنعت نفت گام مهمی برای توسعه فناوری ملی و حمایت از ساخت داخل با استانداردهای بین‌المللی خواهد بود. ‌
مقابله با تحریم‌ها از طریق اعطای گواهینامه کیفیت به تجهیزات ایرانی
در این مراسم، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران نیز با اشاره به اینکه با شناسایی فعالیت‌های صنعت نفت دامنه فعالیت‌ها افزایش خواهد داشت، گفت: تقویت ساخت داخل، جلوگیری از خروج ارز و مقابله با تحریم از مهم‌ترین دستاوردهای «نهاد صدور گواهینامه کیفیت انجمن نفت ایران» خواهد بود.
نیره پیروز بخت با بیان اینکه حرکت جدید در صنعت نفت و مقررات مرتبط با استاندارد انجام می‌شود، ادامه داد: با اعمال تحریم‌های ناعادلانه و بروز مشکلات در برخی حوزه‌ها، باید به این فکر می‌افتادیم تا هر چه سریعتر شرایط کشور را با تحریم هماهنگ کرده و به سمت بومی‌سازی حرکت کنیم.
وی افزود: در مورد تجهیزات نفت نیز از گذشته مواردی در خصوص استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلات وارداتی وجود داشت، از همین رو وزارت نفت به سمت بومی‌سازی حرکت کرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7416/9/551036/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها