مرمت غیر اصولی قلعه پرتغالی‌ها در جزیره هرمز متوقف شد




گروه ایران زمین/ مرمت غیر اصولی قلعه ۴۰۰ ساله پرتغالی‌ها که نماد تاریخی جزیره هرمز محسوب می‌شود به اعتراض فعالان حوزه میراث فرهنگی منجر شد. این اعتراض‌ها به توقف مرمت قلعه توسط معاونت میراث‌ فرهنگی کشور انجامید. تصاویر این مرمت غیر اصولی توسط مشاور گردشگری استاندار بوشهر به رسانه‌ها رسید. جمشید بایرامی، مشاور گردشگری استاندار در جزیره هرمز به ایسنا می‌گوید: «به‌دلیل وضعیت کرونا بعد از حدود ۶ ماه توانستم سفری یک روزه به هرمز داشته باشم که با این وضعیت مواجه شدم؛ آمده‌اند با سنگ «ملون» و سیمان روی مرجان‌ها و سنگ‌های قدیمی قلعه و خاک قرمز را پوشانده‌اند، از سوی دیگر چون زیرساخت دیواره ساروج است، با مصالح امروزی همخوانی ندارد و دیواره بعد از مدتی فرو می‌ریزد.»
او با تأکید بر اینکه قرار بوده دیواره قلعه ایمن‌سازی شود و نه نوسازی؛ تأکید می‌کند: از سوی دیگر در طرح مرمتی‌شان دیواره قلعه را تا ارتفاع بیشتری از دیواره اصلی بالا برده‌اند، اگر این کار ادامه پیدا کند همه قلعه زیر خروارها سنگ پنهان می‌شود و دیگر اثری از آن دیده نمی‌شود.
بایرامی وضعیت امروز قلعه پرتغالی‌ها را مانند این می‌داند که جداره‌های تخت جمشید را سنگ کنند یا دیواره عالی‌قاپو را کامپوزیت کنند و اظهار می‌کند: باید همه جداره بنا و متریال آن را نگهداشت، باید این تاریخ و تمدن را نگه داریم و اجازه ندهیم کار مرمت آنها توسط افرادِ  ناوارد و به صورت غلط انجام شود.
وی با بیان اینکه قلعه پرتغالی‌ها از نظر معماری بسیار اهمیت دارد، بیان می‌کند: این قلعه از سالن‌ها، رواق‌ها و برج دیده‌بانی و دیگر عناصر [کلاسیک] یک قلعه تشکیل شده بود که متأسفانه در طول ۴۰ سال گذشته با بی‌مهری‌های زیاد، اکنون فرسوده شده و در حال ریزش است، حتی تعدادی از لوله‌های توپِ قلعه در طول چند سال گذشته به سرقت رفته‌اند و باقی مانده‌ها نیاز به مرمت دارند.
او به وضعیت امروزی قلعه نیز اشاره می‌کند که با وجود نیاز به ایجاد یک موج‌شکن در مقابل قلعه، این اتفاق رخ نمی‌دهد و با گذشت زمان بخش‌هایی از آن ریزش می‌کند و به مرور آب زیر قلعه را خالی می‌کند و در اثر بادهای فرسایشی و آب شور، احتمالِ ریزشِ این اثر تاریخی هم زیاد می‌شود.
به‌دنبال این اعتراض‌ها، محمد حسین طالبیان، معاون وزیر میراث فرهنگی دستور به توقف مرمت داد و خواستار حضور کارشناسان مرکز در هرمز و تشکیل کمیته بازرسی و تحقیق شد.
از سوی دیگر مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان در خصوص حواشی پیش آمده مرمت قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز گفت: قلعه هرمز دارای چند ورودی است اما به علت عدم کاربردی بودن سایر ورودی‌ها، حجم تردد گردشگران از در شمالی قلعه انجام می‌شود که به علت سست بودن قطعات سنگ و معلق بودن سنگ‌های بالادست دیوار و همچنین نبود دیوار نگهدارنده در قسمت زیرین و ریزش ضلع شمالی در بارندگی‌های اسفند ۹۷ و همچنین فروردین ۹۸ مرمت اضطراری و ساماندهی این بخش از قلعه در دستور کار این اداره کل قرار گرفت.
وی ادامه داد: مرمت اضطراری ضلع شمالی قلعه هرمز سال گذشته از مرداد آغاز شد که اسفند ماه به پایان رسید.
برومند در خصوص مصالح به کار رفته در مرمت اضطراری قلعه هرمز خاطرنشان کرد: قلعه هرمز دارای ساختاری سنگی با ملات شفته آهکی است که نمونه‌های زیادی از انواع مصالح در قسمت‌های مختلف بنا نمونه گیری، آزمایش و مطالعه شده که در مرمت اضطراری نمای شمالی از سنگ‌های معدنی و محلی که غالب آنها از قلعه استخراج می‌شود، استفاده شده است.
وی افزود: نمای قبلی قلعه به‌دلیل فرآیند فرسایش و تحلیل عناصر سنگ‌ها بر اثر رطوبت و زمان تغییر رنگ داشته است از این‌رو تغییرات محیطی و زمان لازم است تا سطح ظاهری نمای اصلاح شده در مرمت اضطراری به سطح قبلی بازگردد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان عنوان کرد: مرمت اضطراری نمای شمالی هنوز تکمیل نشده و شکل نهایی کار براساس طرح ساماندهی نمای شمالی و ورودی بنا در سال‌جاری تکمیل
خواهد شد.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7409/11/550195/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها