یک منبع آگاه از موفقیت 2 چاه اکتشافی خبر داد

ذخایر هیدروکربوری ایران باز هم افزایش یافت






عطیه لباف
خبرنگار
ایران در سال 2019 با کشف دو میدان عظیم نفتی و گازی یکی از سردمداران اکتشافات ذخایر هیدروکربوری جهان در این سال بود. اکتشافاتی که به دست نیروهای ایرانی انجام شد و روند آن نیز ادامه دارد. روز گذشته، در این‌باره یک منبع آگاه به «ایران»اعلام کرد که نتایج مثبت سال گذشته ادامه دارد و دو چاه اکتشافی دیگر نیز به نتایج مثبتی رسیده است و بزودی خبر آن رسانه‌ای خواهد شد.
بر اساس اطلاعاتی که به دست آمده است، این دو چاه موفقیت‌آمیز به کشف میدان جدیدی منجر نشده اما حجم ذخایر نفتی را در میادین موجود افزایش داده است. احتمالاً بزودی وزیر نفت از موفقیت این دو چاه، میزان افزایش ذخایر هیدروکربوری ایران و محل دقیق آن خبر خواهد داد اما آنچه مشخص است، این است که این چاه در جنوب غربی کشور حفر شده و به واسطه آن ضریب موفقیت چاه‌های اکتشافی ایران را افزایش داده است. موفقیتی که می‌تواند به شرکت ملی نفت ایران برای اجرای پروژه‌های برون مرزی نیز کمک کند.
ایران به دنبال اکتشاف در کشورهای دیگر
این مقام آگاه، همچنین از رایزنی‌ها و مذاکرات برای اجرای پروژه در کشورهای دیگر خبر می‌دهد و می‌گوید: «یکی از برنامه‌های بخش اکتشافات شرکت ملی نفت اجرای پروژه‌های اکتشاف در کشورهای نفتی دیگر بود. اما با مباحث پیش آمده در زمینه مبادلات مالی با ایران و همین‌طور شیوع ویروس کرونا در سراسر کشورهای جهان این کار از اولویت‌های کاری خارج شد.»
این منبع آگاه معتقد است که «شرکت‌های ایرانی و بخش اکتشافات شرکت ملی نفت ایران به درجه‌ای از توانمندی رسیده که می‌تواند پروژه‌های برون مرزی را نیز دنبال کند اما برای این فعالیت‌ها فعلاً زیرساخت‌ها مهیا نیست. شرایط و روابط به خاطر تحریم‌ها و شیوع کووید 19 به گونه‌ای است که حتی با کشور نفتی همسایه یعنی عراق نیز نمی‌توان کار کرد و این کشور اکنون بخش‌های عظیمی از فعالیت‌های اکتشافی خود را به شرکت‌های امریکایی سپرده است.»
رتبه 2019 ایران در زمینه اکتشافات
شرکت ملی نفت ایران احتمالاً در سال 2019 با توجه به کشفیات اثبات و اعلام شده، موفق به کسب رکورد جهانی می‌شود.
این موضوعی است که اخیراً مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران نیز در گفت‌و‌گویی به آن اشاره کرده بود.
به گزارش شانا، سیدصالح هندی با بیان اینکه تمام حوضه‌های رسوبی کشور شناسایی و اولویت‌بندی شده‌ است، گفته بود: سال گذشته مطالعه و مدل‌سازی حوضه‌های رسوبی دزفول و دشت آبادان تکمیل شد و این روند امسال برای سایر حوضه‌ها ادامه می‌یابد، چراکه این اقدام موفقیت‌های آتی اکتشاف را تضمین می‌کند و ریسک‌های آن را کاهش می‌دهد.
او از برنامه‌ریزی برای آغاز حفاری هشت حلقه چاه جدید اکتشافی در سال‌جاری خبر داده بود که از این تعداد، شش حلقه در خشکی و دو حلقه در دریا حفر می‌شود؛ این درحالی است که حفاری پنج حلقه چاه نیز که سال گذشته آغاز شد، امسال ادامه می‌یابد.
گفته می‌شود، دو حلقه چاه دریایی در برنامه امسال حفاری اکتشافی قرار دارد، یکی در منطقه سیری واقع شده که مدیریت اکتشاف آن را به‌طور مستقل حفاری می‌کند و حفاری چاه یلدا نیز با همکاری شرکت نفت و گاز پارس مدتی است که شروع شده است.
آمارها نشان می‌دهد که سال ۹۸ در حوزه فعالیت‌های اکتشافی، در مجموع ۱۸ هزار متر چاه اکتشافی در قالب ۶۰ دکل‌ماه حفر شد، به این معنا که هر ماه به‌طور میانگین پنج دکل حفاری فعال بود، همچنین حفاری چهار حلقه چاه اکتشافی به پایان رسید و ادامه حفاری پنج حلقه چاه نیز به امسال منتقل شده است. پیش‌بینی می‌شود امسال حفاری هشت حلقه چاه اکتشافی نهایی شود.
در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ از مجموع چاه‌های حفاری شده، چاه ناموفق وجود نداشت و آخرین چاه ناموفق تابستان ۹۶ پایان یافته است. این نیز یک رکورد محسوب می‌شود که می‌تواند به جایگاه جهانی ایران کمک کند. برای اکتشافات جدید نیز احتمالاً بزودی مناقصه‌هایی برگزار می‌شود و کار به شرکت‌های داخلی سپرده خواهد شد.
آنطور که گفته می‌شود، در پروژه‌های لرزه‌نگاری به‌طور میانگین بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ نفر مشغول به‌کار می‌شوند که اکنون با توجه به پروژه‌های تعریف‌شده، برای ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر بویژه مردم بومی اشتغال ایجاد خواهد شد.
میدان نفتی نام‌آوران و میدان گازی ارم سال گذشته به فهرست ذخایر ایران اضافه شد. با این حال به نظر می‌رسد که امسال رکوردهای بهتری نسبت به پارسال در زمینه اکتشاف نفت و گاز ثبت خواهد شد. تا این لحظه ایران رتبه نخست ذخایر هیدروکربوری دنیا را به خود اختصاص داده است که البته به خاطر شرایط تحریمی امکان تولید و صادرات حداکثری نفت و گاز از این ذخایر وجود ندارد، اما با این حال اکتشافات جدید یک موفقیت در سطح جهانی محسوب می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7409/10/550189/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها