رکود ناشی از محدودیت های کرونایی موجب رونق مشاغل خانگی شده است

بنگاه‌های کوچک برای جهش تولید




حمیرا حیدریان
خبرنگار
در وضعیت رکود اقتصادی به‌خاطر کرونا و آسیب‌پذیری بسیاری از مشاغل بار دیگر به مشاغل خانگی به‌عنوان جایگزینی که کمتر از تبعات کرونا آسیب می‌بیند نگاهی ویژه می‌شود. مشاغل خانگی این توانایی را دارد که نیرو و مهارت زنان به‌عنوان 50 درصد جمعیت را جذب کند و از سوی دیگر از ظرفیت‌های زیرساختی تولید کارگاهی در خانه به‌ویژه مسکن‌های روستایی بهره گیرد. ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، حذف هزینه‌های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و ایاب و ذهاب، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه‌های کار خانوادگی، امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی به شیوه استاد- شاگردی بین اعضای خانواده و... از مزایای این مشاغل است.
سهم 50 درصدی زنان روستایی خراسان جنوبی
شراره شیبانی مدیر هماهنگی و ترویج جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: یکی از طرح‌های موفق در توسعه اشتغال روستایی راه‌اندازی صندوق پس‌انداز است که از سال 84 راه‌اندازی شده است و تاکنون ادامه دارد.
وی با بیان اینکه 50 درصد جمعیت روستایی استان خراسان جنوبی را زنان تشکیل می‌دهند افزود: از این تعداد 20 درصد بهره‌برداران اراضی کشاورزی را زنان تشکیل می‌دهند. به‌طور کلی نرخ مشارکت روستایی 22 درصد و سهم اشتغال زنان روستایی 5/50 درصد است و این نشان از فعالیت و نقش آفرینی این گروه در فعالیت‌های اقتصادی از جمله کشاورزی است.
وی آموزش، تسهیلات و بازار را سه مؤلفه مهم در توسعه اشتغال و کارآفرینی زنان عنوان کرده و اظهار داشت: از سال 84 طرح صندوق اعتبارات خرد به‌عنوان الگویی موفق برای توانمند‌سازی زنان روستایی وعشایر در استان اجرایی شد. صندوق خرد گروهی از زنان روستایی را که بین 20 تا 50 نفر هستند را شامل می‌شود که در هر ماه مبلغ مشخصی در یک صندوق مشترک پس‌انداز می‌کنند و براساس گروه‌بندی و آیین‌نامه‌های داخلی از منابع تجمیعی، وام قرضه‌الحسنه دریافت می‌کنند که این تسهیلات در جهت ایجاد و توسعه مشاغل خانگی استفاده می‌شود.
وی، مدیریت این صندوق توسط زنان روستایی را از جمله مهمترین ویژگی این طرح دانست و تصریح کرد: در این طرح ضمانت به‌صورت زنجیره‌ای بوده و از قوانین دست و پاگیر خبری نیست و در جهت افزایش میزان توانمندی اقتصادی افراد کم درآمد بسیار مؤثر است. ضمن اینکه از دیگر مزایایی این صندوق افزایش ضریب دسترسی زنان کم درآمد روستایی به تسهیلات و خارج نشدن آنان از روستا است. وی بیان کرد: تسهیلات داده شده توسط این صندوق‌های خرد در این مشاغل یا در جهت توسعه آن یا ایجاد شغل جدید هزینه می‌شود وهمین باعث رونق مشاغل خانگی در این استان شده است.
وی تعداد صندوق‌های خرد در طرح توسعه مشاغل خانگی را 218 مورد عنوان کرد و گفت: در حال حاضر 8 هزار و 24 نفر از زنان روستایی عضو آن هستند و قرار است در سال‌جاری بنا به شعار جهش تولید 52 صندوق دیگر ایجاد شود تا تعداد بیشتری از زنان روستایی و عشایر بتوانند در حوزه مشاغل خانگی فعالیت کنند.همچنین 3 صندوق شهرستانی نیز ایجاد شده است که 51 درصد از سهم آن متعلق به زنان عضو و 49 درصد آن سهم دولت است که در زمینه ایجاد اشتغال خانگی همراهی و کمک می‌کند.
مشاغل خانگی اولویت اداره تعاون کرمان
معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: ما به منظور ایجاد کارآفرینی و توسعه اشتغال در بخش مشاغل خانگی در 22 شهرستان استان خوزستان شرایط دریافت تسهیلات وام را برای افراد متقاضی فراهم کرده‌ایم.
منوچهر اسلامی افزود: طی سال گذشته بالغ بر1187نفر برای دریافت وام مشاغل خانگی به بانک‌ها معرفی شده‌اند که این تعداد نسبت به آنچه که ما تعهد کرده بودیم نیز بیشتر است اما خوشبختانه اقدامات لازم جهت ارائه تسهیلات به این افراد صورت گرفت. که از این تعداد افراد دریافت‌کننده تسهیلات 1019 نفر زن و مابقی مرد بودند.
وی با اشاره به اینکه میزان تسهیلات ارائه شده به هر یک از افراد متقاضی 10 میلیون تومان بوده است گفت: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌عنوان دبیرخانه کارگروه اشتغال استان کرمان متولی یکسری کارها است که این وظایف باعث می‌شود یکسری تسهیلات در اختیار واحدهای کارگری، تولیدی و خدماتی که به‌طور مستقیم در جهت ایجاد اشتغال فعالیت دارند؛ قرار دهیم.
زیان‌های کرونا جبران می‌شود
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: مشاغل خانگی شامل آن دسته از فعالیت‌هایی است که توسط عضو یا اعضای خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار شکل می‌گیرد و منجر به تولید خدمت یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می‌شود.
ارسلان غمگین افزود: با شیوع ویروس کرونا در کشور و وضعیت قرمز در خوزستان، بسیاری از کسب و کار‌ها با مشکلات عدیده‌ای مواجه یا تعطیل شدند و در این شرایط کسب و کار‌های خانگی می‌تواند بهترین گزینه برای جبران هزینه‌های وارده به اقتصاد استان باشند.
از آنجایی که این نوع کسب و کارها از امکانات خانه بهره می‌گیرند، در صورت بروز رکود اقتصادی بیشتر دوام می‌آورند و درواقع شانس موفقیت این نوع کسب و کار بسیار بالاست.
وی یادآور شد: اداره کل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی استان برای نخستین بار صددرصد اعتبارات مشاغل خانگی سهم سال 1398 را جذب کرد و تمامی طرح‌های پرداختی در سامانه مشاغل خانگی، ثبت شده است. طرح‌های پشتیبان و خوشه‌سازی طبق الگوی توسعه مشاغل خانگی در اولویت است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7409/6/550170/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها