بازی «بایدن» با کارت نژادپرستی اقتصادی



ندا آکیش – رونمایی از برنامه اقتصادی ضدنژادپرستی آن هم در یک بزنگاه سرنوشت‌ساز انتخاباتی کاری بود که جو بایدن، کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری امریکا روز سه‌شنبه به وقت محلی انجام داد و با این کار در واقع کوشید، آرای رنگین‌پوستان و اقلیت‌ها را که در ماه‌های اخیر به‌خاطر به‌راه افتادن جنبش ضد نژادپرستی «جان سیاهان ارزش دارد» تا حد زیادی به سوی او چرخش پیدا کرده است، تضمین کند.
به گزارش فایننشال تایمز، بایدن قراراست تا هفته آینده معاون خود را معرفی کند. کمیته ملی حزب دموکرات هم قرار است در ماه آینده میلادی یعنی در ماه آگوست نشست برگزار کند و رسماً کاندیدای خود را برای انتخابات نوامبر معرفی کند. در آستانه این دو اتفاق مهم که در ادبیات انتخاباتی امریکا با تعبیر «بزنگاه‌های سرنوشت‌ساز» یاد می‌شود، کمپین انتخاباتی بایدن روز سه‌شنبه از جزئیات طرح اقتصادی او برای مقابله با شکاف اقتصادی نژادی موجود در جامعه امریکا رونمایی کرد. بنابر اعلام کمپین بایدن، در این طرح اقتصادی بانک مرکزی امریکا برای «بسیج منابع و تلاش‌ها» به‌منظور کمک به برقراری برابری نژادی در بخش اقتصاد نقش کلیدی دارد. همچنین به‌طور ویژه بایدن با کنگره همکاری خواهد کرد تا اصلاحیه‌هایی در قوانین فدرال رزرو ایجاد و بانک مرکزی را وادار کنند که با دقت اطلاعات مربوط به نابرابری‌های نژادی در بخش‌های «شغل، دارایی و دستمزد» را رصد کند و این نابرابری‌ها را هدف قرار دهد. طرح بایدن شامل بودجه 30 میلیارد دلاری برای کمک به شرکت‌های متعلق به اقلیت‌ها، افزایش حداقل دستمزد فدرال به 15 دلار بابت هر ساعت کار و یک سری اقدامات برای حذف تبعیض در بخش اجاره شامل اجاره مسکن است.
هدف این طرح اقتصادی در واقع پرداختن به جنبه‌های اقتصادی جنبش «جان سیاهان ارزش دارد» است. جنبشی که اگرچه به‌خاطر خشونت پلیس علیه رنگین‌پوستان به راه افتاد و سراسر ایالات متحده را گرفت اما در هفته‌های اخیر تمرکز مطالبات معترضان تغییر کرده و بر پایان نابرابری‌های اقتصادی- نژادی معطوف شده است. با اینکه بایدن سه ماه مانده به انتخابات پیشتازی رضایت‌بخشی در مقابل ترامپ در نظرسنجی‌های ملی و در بسیاری از ایالت‌های سرنوشت‌ساز دارد اما همچنان نیاز دارد مطمئن شود سیاهپوستان و هیسپانیک‌ها در ماه نوامبر پای صندوق‌های رأی می‌روند و شانس او را برای شکست دادن ترامپ و پیروزی در انتخابات بالا می‌برند.
در روزهای اخیر بسیاری از مقامات «فدرال رزرو» از جمله «جروم پاول»، رئیس این نهاد پولی مهم در هفته‌های اخیر نسبت به تظاهرات‌های «جان سیاهان ارزش دارد» واکنش نشان داده و تأکید کردند، بانک مرکزی امریکا از نگرانی‌ها درباره شکاف اقتصادی نژادی موجود در جامعه امریکا خبر دارد و با اتخاذ سیاست‌های پولی آسان کاری خواهد کرد که جوامع کم درآمد به‌طور مستقیم از این سیاست‌ها سود ببرند. این مقامات اما به جزئیات برنامه‌های فدرال رزرو اشاره نکردند اما بایدن با ارائه طرح اقتصادی و بیان جزئیات طرح خود، وعده‌ای داده است که تنها در صورت پیروزی‌اش در انتخابات مشخص خواهد شد که این وعده تا چه اندازه قابلیت تحقق دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7407/4/550005/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها