به نفع ایران تصمیم بگیریم


حسین سلاح‌ورزی
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران
سربلندی و ماندگاری همراه با بهروزی سرزمین ایران و شهروندان بردبار و مداراجوی این مرزو بوم باید در پله نخست اراده هر شخص و گروهی باشد. در این روزهای سخت کشور هر فعالیت و تصمیمی بایستی به نفع ایران باشد و راه برای رسیدن به روزهای خوش هموار شود.
بدین‌جهت صادرکنندگان با اصالت و ریشه دار ایرانی هم به مثابه یک قشر از همه اقشار ایران باید این مسیر و هدف را در صدر فعالیت‌های خود بگنجانند و ضمن نگهداری از سرمایه و بنگاه خود در این روزهای دشوار در کنار نهاد دولت بایستند.
از سوی دیگر نهاد دولت و بویژه بانک مرکزی که این روزها زیر شدید‌ترین فشارها برای تنظیم بازار ارز و جلوگیری از طغیان نرخ ارز قرار دارد، بدون چون و چرا باید بپذیرد که برای عبور اقتصاد از روزگار ناخوش باید به بخش خصوصی تکیه دهد و اجازه دهد در این شرایط ناهموار بخش خصوصی واقعی و دلسوز، دولت را همراهی کند.
اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران یک نهاد قانونی است و ضمن اینکه وظیفه دارد به دولت و سایر قوای اداره کننده کشور مشورت دهد باید از منافع بخش خصوصی و از جمله صادرکنندگان دفاع و حمایت کند و البته اگر در میان اعضای اتاق، تخلف‌هایی باشد دربرابر آن بایستد که کماکان چنین رویه در تشکل‌های بخش خصوصی و اتاق بازرگانی حکفرما بوده است.
واقعیت این است که در هفته‌های تازه سپری شده تعامل بانک مرکزی و اتاق بازرگانی ایران از تعادل و توازن منطقی، لازم و کافی، اندکی منحرف شده و این مایه ناخشنودی همه کسانی است که نمی‌خواهند نهادهای مدنی و دولت در تعاملی سازگار و برپایه درک واقعیت‌های سخت و تلخ مفاهمه داشته باشند.
حالا که رئیس جمهور محترم در پاسخ به نامه ریاست اتاق ایران از آقای همتی خواسته‌اند که پیشنهادهای اتاق بازرگانی بررسی شود، بهترین موقعیت برای راستی‌آزمایی و برطرف کردن تردیدها درباره مقاصد، نیات و هدف‌های دو نهاد مهم فراهم آمده است.
تجربه نشان داده است سخن گفتن با حسن‌نیت و با این راهبرد که منافع ایران درصدر باشد کارآمد‌ترین ابزار و سلاح در این موقعیت است. تردیدی نیست که در دور تازه گفت‌و‌گوها که باید با شتاب لازم شروع شود بازرگانان و صادرکنندگان ایرانی برای حفظ منافع ملی و صیانت از این آب و خاک بیشترین فدارکاری در چارچوب‌های منطقی را برای برگرداندن ارز‌های صادراتی در این شرایط سخت خواهند داشت.
بانک مرکزی نیز توجه داشته باشد که صادرکنندگان باید برای همیشه در صحنه بمانند تا مقوله صادرات ادامه داشته باشد و چراغ تأمین ارز روشن بماند؛ به این ترتیب شنیدن و اجرای آن بخش از خواسته‌های منطبق بر خرد اقتصادی و ماندگاری مقوله صادرات باید در دستور کار همه بخش‌های دولتی از جمله بانک مرکزی باشد. باید دست به دست هم دهیم تا در مسیر گذر از یک دوره سخت ایران، کمترین آسیب به منافع ملی و منافع شهروندان وارد شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7404/8/549586/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها