در گذشت دو هنرمند بزرگ موسیقی نواحی

یاران موافق رفتند




ندا سیجانی
خبرنگار
عیسی رستمی‌افین، هنرمند پیشکسوت موسیقی مقامی خراسان جنوبی، چهارشنبه ۱ مردادماه بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت و چند روز بعد خبر درگذشت رسول بخش زنگشاهی نوازنده چیره دست ساز قیچک و از هنرمندان بزرگ موسیقی سیستان و بلوچستان به‌علت بیماری رسانه‌ای شد.
از جمله اخبار تلخ و ناخوشایندی که ازکشته شدگان ویروس کرونا به گوش می‌رسد، خبر درگذشت عیسی رستمی افین براثر ابتلا به این بیماری در شهر قاین باردیگر هنرمندان موسیقی نواحی را سوگوار کرد. عیسی رستمی از نوازندگان شناخته شده دوتار بود و هنرش را در محضر استاد ذوالفقارعسکریان آموخته بود. این نوازنده متولد سال ۱۳۴۷دهستان افین، بخش زهان شهرستان زیرکوه بود و به‌سبب علاقه به موسیقی محلی از دوران نوجوانی آواز محلی را دنبال می‌کرد و از سال ۱۳۷۸ به‌صورت تجربی دوتار نوازی را آغاز کرد درواقع به جهت علاقه‌مندی به موسیقی هم در زمینه خوانندگی و هم نوازندگی فعالیت داشت و آثار ارزشمندی از دوتار و آواز او در آرشیو مرکز صدا و سیمای استان خراسان جنوبی موجود است، او از سال ۱۳۸۵ با صدا‌وسیمای خراسان جنوبی همکاری داشت.
 اما خبر درگذشت رسول زنگشاهی خبر ناراحت کننده‌ای دیگری برای حوزه موسیقی نواحی بود. زنگشاهی که او را با نام پهلوان رسول نیز می‌شناسند، از هنرمندان مطرح موسیقی نواحی بود که شهرت و حرفه این هنرمند تنها درکشورخودش خلاصه نمی‌شد بلکه قدرت و تبحرنوازندگی وهنرنمایی او موجب شد تا صدای یکی از سازهای اصیل ایرانی را به گوش مردم کشورهای فرانسه، سوئد، بلژیک، آلمان، سوئیس، ایتالیا و امارات متحد عربی برساند و کنسرت‌های بسیاری در خارج از ایران برگزار کند. پهلوان رسول ازهمان دوران نوجوانی علاقه‌مند به موسیقی بود و در 14 سالگی نواختن ساز قیچک را نزد پدرش آموزش دید و این عشق و علاقه تا بدانجا رسید که بیش از 60 سال ازعمر خود را به آموزش موسیقی در بلوچستان پرداخت. این هنرمند در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر به‌عنوان چهره برتر قیچک ایران معرفی شد و مورد تجلیل قرار گرفت و علاوه بر آن دارای مدارک ارزشمندی چه در داخل و چه خارج از کشور و دارای درجه یک هنری (معادل دکتری) از شورای ارزشیابی کشور است. پهلوان رسول 4سال گذشته(سال95) به‌دلیل بیماری دیابت که مدتها با آن دست به گریبان بود یکی از پاهای خود را از دست داد و دو سال بعد از این اتفاق دچارعارضه سکته مغزی شد و سرانجام پس از سال‌ها تحمل بیماری دیابت و عوارض سکته مغزی دوم مردادماه 99 دار فانی را وداع گفت.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7402/19/549391/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها