گزارش «ایران» از نظرات موافقان و مخالفان برگزاری آزمون‌های دانشگاهی کشور

زور آزمایی کنکور با کرونا


هدی هاشمی
خبرنگار
سرانجام زمان برگزاری کنکور ارشد و دکترا دانشگاه‌ها تغییر کرد و بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور آزمون دکترا نیمه متمرکز سال ۹۹ روز پنجشنبه 9 مرداد و آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته نیز در روزهای پنجشنبه و جمعه 16 و 17 مردادماه 99 برگزار خواهد شد. به گزارش «ایران»، یکشنبه شب، سازمان سنجش آموزش کشور در اطلاعیه‌ای از تغییر زمان برگزاری آزمون‌های دکترا و کارشناسی ارشد ناپیوسته خبر داد. در متن این اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشورآمده بود: «به اطلاع داوطلبان آزمون دکتری و کارشناسی ارشد سال ۱۳۹۹ می‌رساند با توجه به تصمیمات اتخاذ شده تاریخ و زمان برگزاری آزمون‌های دکتری و کارشناسی ارشد ناپیوسته تغییر یافته است. همچنین تاریخ و زمان برگزاری جدید آزمون‌ها پس از ابلاغ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اطلاع‌رسانی خواهد شد.» چند ساعت بعد از این خبر، سازمان سنجش اطلاعیه مهم دیگری روی سایت خود قرار داد که در این اطلاعیه زمان نهایی و قطعی برگزاری آزمون سراسری دانشگاه‌ها اعلام شد: «بر اساس ابلاغیه روز ۲۳ تیر ماه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آزمون دکترا نیمه متمرکز سال ۹۹ روز پنجشنبه 9 مرداد و آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته نیز در روزهای پنجشنبه و جمعه 16 و 17 مردادماه 99 برگزار خواهد شد. بر این اساس دیگر آزمون‌ها شامل آزمون سراسری، کاردانی به کارشناسی و کاردانی فنی و حرفه‌ای طبق برنامه زمانی قبلی اعلام شده برگزار خواهند شد.»
مسأله تغییر زمان برگزاری آزمون‌های سراسری چند روزی بود که از سوی داوطلبان کنکورهای سراسری در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شد. کاربران شبکه‌های اجتماعی که عمدتاً همان داوطلبان کنکور هم بودند به برگزاری این آزمون‌ها در شرایطی که تعداد مبتلایان رو به افزایش است واکنش نشان می‌دادند و از نمایندگان مجلس، مسئولان برگزاری آزمون‌ها و همچنین ستاد مبارزه با کرونا می‌خواستند تا این آزمون‌ها را با تأخیر برگزار کنند. البته در این روزها، اظهارنظرهای مختلفی هم از سوی نمایندگان مجلس و متولیان امور آموزشی در خصوص برگزاری و عدم برگزاری آزمون‌های سراسری دانشگاه‌ها مطرح شده است. موافقان تعویق کنکور سراسری معتقدند که وزارت علوم باید با توجه به شرایط تشدید چرخه شیوع ویروس کرونا آزمون سراسری را به نحوی برگزار کند که میزان ابتلا به کرونا در کشور کم شود و پروتکل‌های بهداشتی همراه با فاصله‌گذاری اجتماعی اعلام شده رعایت شود. در این خصوص دکتر مصطفی معین، وزیر اسبق آموزش عالی با هشدار درباره برگزاری کنکور در شرایط کرونا تأکید کرد، هیچ ملاحظه‌ای اعم از مقولات سیاسی، اقتصادی و آموزشی نباید در برابر سلامت انسان‌ها قرار بگیرد. دکتر زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران هم درباره برگزاری آزمون‌های سراسری معتقد است: تهران نمی‌تواند میزبان برگزاری آزمون‌هایی باشد که افرادش از استان‌های قرمز می‌آید. پیشنهاد خودمان را به استاندار تهران در خصوص تعلیق آزمون‌ها داده‌ایم. در این اظهارنظرها مسئولان برگزاری این آزمون‌ها هستند که بر این باورند با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در خصوص برگزاری این آزمون‌ها و هزینه‌های انجام شده امکان تعلیق کنکور سراسری دانشگاه‌ها وجود ندارد.
 با این همه فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» درباره چرایی تغییر آزمون دکتری و ارشد دانشگاه‌ها و زمان برگزاری مجدد آن می‌گوید: برخی‌ به سلامتی داوطلبان اشاره کردند و گفتند که باید این کنکور به تعویق بیفتد با این حال ما تمام پروتکل‌های بهداشتی را در حوزه‌های امتحانی رعایت می‌کردیم با این همه این آزمون به تعویق افتاد و البته ما بارها به داوطلبان این اطمینان را دادیم که شرایط بهداشتی حتی در شهر‌های با وضعیت قرمز بیماری کرونا بیش از گذشته رعایت خواهد شد تا آزمون‌ها در کمال صحت و سلامت برگزار شود. حتی فاصله صندلی‌های داوطلبان نسبت به گذشته بیشتر شده است و در برخی حوزه‌ها این فاصله‌ها حداقل ۱/۲ متر درنظر گرفته شده و در برخی دیگر از حوزه‌ها تا ۱/۶ متر هم افزایش یافته است. اما بازهم نگرانی‌ها برای برگزاری وجود داشت. او درباره اعلام نتایج آزمون‌ها می‌گوید: تلاشمان بر این است تا اول مهرماه نتایج همه آزمون‌ها را اعلام کنیم.
زرین درپاسخ به اینکه سؤالات دکتری تغییر خواهد کرد هم می‌گوید: این سؤالات تغییر نمی‌کند و تمام طراحان سؤالات تا برگزاری امتحانات در قرنطینه می‌مانند.
مخالفان برگزاری آزمون‌ها چه می‌گویند؟
هر‌چه به آزمون سراسری دانشگاه‌ها نزدیک‌تر می‌شدیم درخواست داوطلبان و خانواده‌های آنها برای به تعویق افتادن این آزمون‌ها هم بیشتر می‌شود. داوطلبان کنکور سراسری معتقدند اگر در روزهایی که با افزایش بیماری کرونا روبه‌رو هستیم اگر این آزمون‌ها برگزار شود رکورد افزایش مبتلایان هم بالا می‌رود، چرا که خیلی از داوطلبان برای شرکت در کنکور باید از شهر محل سکونت خود به محل برگزاری بیایند. تعدادی از آنها در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گویند: «چطور می‌توانیم در گرمای تابستان ۴ ساعت ماسک بزنیم و به سؤالات جواب دهیم. در جلسه کنکور نیاز به تمرکز داریم و استرس کرونا این تمرکز را می‌گیرد.» احمد تقی‌زاده یکی دیگر از دواطلبان هم می‌گوید: بحث بهداشت محل‌های برگزاری کنکور خیلی مهم است. خیلی نگرانم که برخی داوطلبان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند وافراد زیادی به کرونا مبتلا شوند، البته وزارت علوم اعلام کرده که تمام تمهیدات لازم برای برگزاری کنکور پیش‌بینی شده است. یکی دیگر از داوطلبان کنکور می‌گوید: بسیار خوشحالم که این آزمون به تأخیر افتاد و حداقل از یک مرحله اپیدمی بزرگ جلوگیری شد. برگزاری همزمان تمامی کنکورهای ارشد و دکتری به طور همزمان لزومی ندارد و عقلانی نیست.
یکی دیگر از داوطلبان هم اعلام می‌کند: استفاده از وسایل سرمایشی در تابستان ذرات معلق کرونا را در فضای سالن‌های آزمون جابه‌جا می‌کند و بواسطه زمان ۴ ساعته کنکور فرصت کافی برای ابتلای همه افراد حاضر در سالن را خواهد داشت. تعداد داوطلبان بالاست و ممکن است یک نفر به این بیماری مبتلا باشد و این ویروس در کل سالن پخش شود. ما کلاً می‌گوییم این امتحان در زمانی که آمارها پایین آمده برگزار شود و این را هم بگویم توجه داشته باشید که تأثیر ماسک در جلوگیری از ابتلای فرد سالم بسیار محدود است و صرفاً با ماسک نمی‌توان از ابتلا به ویروس کرونا در محیط آلوده جلوگیری کرد.
با این حال برخی از نمایندگان مجلس هم با داوطلبان کنکور همصدا شدند و اعلام کردند که سلامت داوطلبان و خانواده‌های آنها مهمتر از این آزمون است. احمد نادری، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی به خبرنگار «ایران» می‌گوید: سازمان سنجش و وزارت علوم مخالف تغییر زمان آزمون‌ها بودند. آنها اعلام کردند ما وقت کافی برای صلاحیت و بررسی نمرات داوطلبان را نداریم و در سوی دیگر سؤالات آزمون دکتری آماده شده و طراحان سؤالات هم در قرنطینه هستند با این همه ما مخالف جدی این امتحانات بودیم و اعلام کردیم با توجه به فراگیری ویروس کرونا در کشور و مرگ و میر روزانه 200 نفر به صلاح نیست که این آزمون را برگزار کنیم.
موافقان برگزاری آزمون‌ها چه می‌گویند؟
برخی از داوطلبان کنکورهم خواهان برگزاری کنکور در زمان مشخص آن هستند. آنها تأکید می‌کنند که تغییر زمان کنکور موجب برهم زدن امنیت روانی و آرامش آنها می‌شود. موضوعی که البته یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم بر آن تأکید می‌کند و می‌گوید: برگزاری کنکور در زمان تعیین شده می‌تواند دغدغه‌های بسیاری از داوطلبان را کاهش دهد. از این‌رو افزایش حوزه‌های امتحانی، رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی می‌تواند راه‌حلی برای برگزاری مناسب کنکور در شرایط فعلی باشد. رؤیا سیفی از دواطلبان موافق برگزاری کنکور در گفت‌وگو با «ایران» می‌گوید: من داوطلب کارشناسی ارشد هستم و ماه‌هاست که درگیر کنکورم دیگر خسته شده‌ام امیدوارم آزمون ارشد هر چه زودتر برگزار شود تا به کار‌های دیگر برسم. سعید اسدیان دیگر داوطلب کنکور هم می‌گوید: به نظرم کنکور باید در زمان خودش برگزار شود، چرا که با توجه به شرایط کرونایی هر آن احتمال دارد اتفاقات جدیدی بیفتد و نشود کنکور را برگزار کرد البته راضی نیستم که به خاطر کنکور سلامت داوطلبان هم به خطر بیفتد اما مسئولان هم چاره‌ای ندارند و باید هرچه سریعتر تکلیف داوطلبان را روشن کنند. اردشیر بیات از داوطلبان کنکور امسال هم به وضعیت نگران‌کننده کرونا در برخی از استان‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: مسئولان بهداشت و درمان گفته ‌اند که فصل پاییز شرایط سخت تراست و عقلانی هم نیست که تاریخ برگزاری کنکور را به آن زمان موکول کنیم. فکر کنم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک و اجرای درست فاصله‌گذاری اجتماعی بخصوص در شهرهای با شرایط هشدار و قرمز بتوان آزمون‌های دانشگاهی را با کمترین مشکل برگزار کرد. سمانه عزتی هم در این باره می‌گوید: تأخیر یا تغییر زمان کنکور با توجه به شیوع دوباره بیماری کرونا نه تنها برنامه ریزی خانواده‌ها را بهم می‌ریزد بلکه به لحاظ روحی و روانی خیلی از داوطلبان را دچار مشکل خواهد کرد و همین مسأله در موفقیت کنکوری‌ها تأثیر منفی خواهد گذاشت.
حسین امامی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز یکی از موافقان برگزاری آزمون‌ها در تاریخ مصوب است. امامی می‌گوید: برگزار نشدن آزمون سر زمان مشخص و اعلام شده مشکلات بسیاری را برای سازمان سنجش به وجود می‌آورد. او در این باره به خبرنگار «ایران» می‌گوید: «سه هفته‌ای می‌شد که مدارس امتحانات نهایی دانش‌آموزان را به‌صورت حضوری برگزار کردند. بر اساس گزارش‌های ما هیچ مشکلی هم برای دانش‌آموزان به وجود نیامد و مدارس تمامی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند. این آزمون هم چهار ساعته است و ما پیشنهاد دادیم که تعداد حوزه‌های امتحانی را بیشتر از سال‌های قبل کنند. پروتکل‌های بهداشتی به‌صورت جدی رعایت شود و در اختیار داوطلبان ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده قرار گیرد. اگر این موارد انجام می‌شد دیگر دلیلی برای تغییر زمان آزمون‌ها وجود نداشت.
امامی با اشاره به اینکه برای تغییر کنکور سراسری داوطلبان پسر، دانشگاه‌ها با مشکل مواجه خواهند شد اظهار می‌کند: یکی از دلایل مهمی که باید کنکور در همان تاریخ برگزار شود این است که داوطلبان پشت کنکوری بویژه پسران با مشکل مواجه می‌شوند. برخی از داوطلبان پسر کنکوری تا پایان شهریورماه برای کار‌های سربازی خود فرصت دارند و در صورت عدم برگزاری کنکور این افراد از شرکت در آزمون و پذیرش در دانشگاه باز می‌مانند.
تمام آزمون‌های وزارت بهداشت تا دو هفته دیگر تعیین تکلیف می‌شوند
مشاور معاونت آموزشی وزارت بهداشت درباره زمان برگزاری آزمون‌های معوق شده وزارت بهداشت به «ایران» می‌گوید: بر اساس آخرین تصمیم جلسه مشترک مسئولان وزارت علوم و وزارت بهداشت، آزمون‌های کشوری دکترا وکارشناسی ارشد دانشگاه‌های وزارت علوم و آزمون دکترای تخصصی دانشگاه‌های علوم پزشکی، آزمون المپیاد علمی دانشجویی علوم پزشکی و آزمون زبان وزارت بهداشت که قرار بود در روزهای ۲۶ تیر تا ۳ مرداد برگزار شوند، به تعویق افتاد.
دکتر حسین قنبری اظهار می‌کند: به‌دلیل تغییرات شیوع بیماری کرونا جلسه‌ای مشترک میان وزارت بهداشت و وزارت علوم برگزار شد تا درباره آزمون‌های کشوری وزارت علوم و بهداشت تصمیم‌گیری شود که نتیجه آن تعویق دو هفته‌ای ٥ آزمون کشوری شد.
وی افزود: برخلاف پیش‌بینی‌های قبلی، شیوع کروناویروس شدت بیشتری پیدا کرده است و این بیماری در بسیاری ازاستان‌های کشور به مرز هشدار و قرمز رسیده است بنابراین برای حفظ سلامت داوطلبان و اجرای سختگیرانه‌تر پروتکل‌های بهداشتی، این آزمون‌ها به تعویق افتادند. دکتر قنبری درباره زمان دقیق برگزاری آزمون‌ها نیز گفت: هنوز تصمیم قطعی درباره زمان دقیق برگزاری آزمون‌ها گرفته نشده و هرگونه تصمیم جدید به داوطلبان اطلاع‌رسانی می‌شود با وجود این تمام این آزمون‌ها تا دو هفته آینده تعیین تکلیف شده و به احتمال فراوان در نیمه مردادماه برگزار می‌شوند. به گفته مشاور معاونت آموزشی؛ بقیه آزمون‌های پزشکی از جمله آزمون دستیاری پزشکی در زمان‌های مقرری که پیش‌از این اعلام شده بود، برگزار می‌شود.

ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آزمون‌های ارشد و دکتری

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تعویق زمان برگزاری کنکور دکتری و کارشناسی ارشد، بر لزوم رعایت کامل دستورالعمل فاصله‌گذاری‌ها و پروتکل‌های بهداشتی به منظور مراقبت از سلامت داوطلبین شرکت‌کننده تأکید کرد.
به گزارش وبدا، دکتر سعید نمکی در نامه‌ای به معاون بهداشت تأکید کرد: قبل از برگزاری امتحانات، نمایندگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از محل برگزاری بازدید و چیدمان، تهویه و شرایط محیطی و انطباق آن با پروتکل‌های ابلاغی بررسی و اعلام شود. توصیه‌های لازم و نیروی انسانی کافی جهت اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها و داوطلبین جهت عدم تراکم و احتمال سرایت ویروس قبل و هنگام ورود به مراکز برگزاری امتحان فراهم شود.
وزیر بهداشت در ادامه این نامه تصریح کرده است: در تمام حوزه‌ها ناظر واجد شرایط جهت نظارت بر اجرای دستورالعمل‌ها و رعایت فاصله گذاری، استفاده از ماسک، تهویه مناسب، پیشگیری از آلودگی ناشی از زمان تغذیه داوطلبان و همچنین کنترل رفتار مراقبان و برگزار‌کنندگان و توزیع اوراق حضور فعال داشته، هرگونه عدم انطباق با موازین بهداشتی سریعاً تذکر داده شود و در صورت کمبود نیرو می‌توانید از دیگر دستگاه‌ها کمک بگیرید. در ادامه این نامه آمده است: همچنین در زمان خاتمه آزمون و خروج داوطلبان در خارج از حوزه امتحانی از هرگونه گردهمایی و تجمع باید جداً جلوگیری شود و لازم است روزهای قبل از برگزاری در برنامه‌های مختلف صداوسیما و همچنین از طریق شبکه‌های مجازی، اطلاع‌رسانی و آموزش کافی جهت داوطلبان و خانواده‌های آنها صورت گیرد تا از پیشگیری حداقل آلودگی نیز مطمئن شویم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7393/1/548376/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها