‌به نام تاریخ




24 تیر
در صد و هفدهمین روز از سال جدید و البته همزمان با 14 جولای میلادی باید از یکی از بزرگترین کارگردان‌های سینمای جهان بگوییم که امروز سالروز تولد اوست؛ از اینگمار برگمان.
تولدها
اینگمار برگمان: کارگردان بزرگ سوئدی سال 1918 به دنیا آمد و سبکی خاص در کارگردانی و فیلمسازی ثبت کرد که ماندگار شد. برگمان کودکی سختی داشت و از همان دوران به سینما و تئاتر علاقه پیدا کرد. در دانشگاه استکهلم رشته هنر و ادبیات خواند و فیلم و تئاتر دید و با نوشتن چند نمایشنامه و حضور در یک نمایش به‌عنوان دستیار کارگردان کارش را آغاز کرد. اولین کار مهم او نوشتن فیلمنامه «شکنجه» بود که «الف خوباریا» آن را کارگردانی کرد و برگمان دستیارش بود. اولین تجربه کارگردانی‌اش هم با فیلم «زندان» در سال 1949 رقم خورد و پس از آن فیلم‌هایی را مانند «تابستان با مونیکا» ساخت. اما فیلمی که او را مطرح کرد «لبخندهای یک شب تابستانی» بود که جایزه اثر طنز شاعرانه را هم برایش گرفت. «مهر هفتم» و «توت فرنگی‌های وحشی» موفقیت‌های بعدی او بودند و برایشان جایزه‌هایی را مثل خرس طلایی برلین برد. «همچون در یک آینه»، «نور زمستانی»، «سکوت»، «شرم» و «سونات پاییزی» دیگر فیلم‌هایی هستند که از برگمان به یادگار مانده است. جالب است بدانید که این فیلم‌ها و فیلمنامه هایشان از بخش‌هایی از زندگی شخصی خودش الهام گرفته‌اند. از تصاویر و داستان‌های کوچک و بزرگ زندگی اش. برگمان به ساخت فیلم‌های فلسفی شهرت داشت اما خودش عاشق دیدن فیلم‌ها و سریال‌های عامه پسند بود. او سال 2007 درگذشت.
فرناز بهزادی: سال 1328 در چنین روزی یکی از کارگردان‌ها و طراحان عروسک ایران به دنیا آمد که شاید با نامش چندان آشنا نباشید اما حتماً کارهای او را دیده اید. فرناز بهزادی دیپلم معماری داخلی از تهران و دیپلم نقاشی و مجسمه‌سازی را از سوئیس گرفت و بعد به انگلستان رفت تا تئاتر عروسکی بخواند. پس از پایان تحصیلاتش به ایران بازگشت و هم به‌عنوان طراح لباس و هم به‌عنوان طراح عروسک مشغول به کار شد. کار طراحی لباس سریال مشهور «دلیران تنگستان» برعهده او بود و طراحی صحنه فیلم «عبدالله» به کارگردانی جرج برتونی و طراحی و ساخت عروسک و ماسک نمایش «ویکتور هوگو و رؤیاهایش» به کارگردانی رنه دوماز را انجام داد. یکی از کارهای جالب او ساخت 18 عروسک تزئینی با 18 لباس و آرایش متفاوت از مناطق مختلف ایران است که در موزه صوفیه شهر سن خوزه امریکا به نمایش درآمد. او نمایش‌های عروسکی «عروسک باد»، «خاله نخودی»، «الکس و ستاره شناسی» و «هزار و یک شب» را در شهرهای مختلف دنیا روی صحنه برده و برای نمایش‌های بسیاری از کارگردان‌های بزرگ ایران مانند علی رفیعی، نادر برهانی مرند و محمود فرهنگ عروسک و ماسک ساخته است.
       عطا صفرپور کارگردان و بازیگر، اسماعیل همتی نمایشنامه نویس و پژوهشگر، الهه دهنوی داستان نویس و مترجم و منوچهر ریاحی معمار پیشکسوت هم متولد امروز هستند.
درگذشت‌ها
مهتاب نوروزی: یکی از بزرگترین هنرمندان سوزن دوز سیستان و بلوچستان سال 1391 در همین روز درگذشت. مهتاب نوروزی مانند بسیاری از دختران بلوچ از کودکی سوزن دوزی می‌کرد و آنقدر توانا بود که در 16 سالگی استاد شد. کارهای او در بسیاری از نمایشگاه‌های ایرانی و خارجی به نمایش درآمدند و مورد توجه قرار گرفتند و بسیاری از آثارش در لباس‌های فاخر و خاص مانند لباس‌های درباری استفاده شدند. البته سوزن دوزی تنها هنر او نبود و مهتاب نوروزی در پریواردوزی، سیاه دوزی، آینه دوزی و سکه دوزی هم استاد بود و به بسیاری از دختران استان‌شان آموزش داد. نوروزی بیش از 60 سال سوزن دوزی کرد و در سال‌های آخر عمرش به‌دلیل مشکلات جسمی و آلزایمر نتوانست کار کند. سال 1386 اداره میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان برای او 16 سال سابقه کار درنظر گرفت و او بالاخره توانست در 5 سال آخر زندگی‌اش حقوق بازنشستگی دریافت کند. تعدادی از کارهای او در موزه سعدآباد تهران نگهداری می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7393/20/548365/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها