بریده جریده


 تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

ساخت کاخ دادگستری

کاخ دادگستری که از چندی پیش در محل سابق دادگاه‌های دادگستری مشغول ساختمان آن می‌باشند عملیات ساختمانی آن با جدیت پیش می‌رود و تاکنون استخوان‌بندی سه اشکوب [طبقه] از عمارت آن خاتمه یافته ومشغول قالب‌گیری اشکوب چهارم می‌باشند.
این بنای باعظمت که برای وزارت دادگستری و تمام دادگاه‌های مرکز و حوزه‌های قضایی و اداره‌های تابع وزارت دادگستری ساخته می‌شود از طرف شمال به خیابان آذر «دراندرون» و از طرف غرب به‌ خیابان خیام و از طرف شرق به‌ خیابان ارک محدود می‌باشد و یکی از بنا‌های مهم و باشکوه طهران خواهد شد.
استخوان‌بندی این بنا با بتون آرمه ساخته شده و بعد اطراف آن با آجر پر می‌شود. بنای مزبور مشتمل بر سه قسمت وعبارت از بنای مرکزی جناح شمال- جناح جنوب می‌باشد.چندین ده‌ تالار بزرگ در قسمت مرکزی برای دادگاه‌های مهم و محاکم مختلف قضایی اختصاص داده شده که گنجایش عده زیادی تماشاچیان را خواهد داشت و یک تالار پروسعتی مخصوص انجمن‌های بزرگ قضایی خواهد بود.
دفاتر مربوط به امور داخلی وزارت دادگستری در جناحین ساخته می‌شود و قسمت‌هایی برای توقیف موقت متهمین و بنگاه پزشک قانونی و یک تالار تشریح دایر خواهد شد که دانشجویان بتوانند برای معاینه طبی در آنجا حضور یابند و روی هم رفته با پایان این بنای معظم یک ساختمان باشکوه دیگر بر سایر ساختمان‌های زیبای طهران افزوده می‌شود.
روزنامه کوشش- چهارشنبه 11 آبان 1317

عزاداری مرگ آتاترک در ایران


حسب الامر مطاع مبارک اعلیحضرت همایون شاهنشاهی مقرر گردیده است پرچم‌های لشکری و کشوری در داخله و پرچم‌های سفارتخانه‌ها و نمایندگان دولت شاهنشاهی ایران در خارجه تا ختام مراسم تدفین مرحوم [مصطفی کمال‌ پاشا] آتاترک نیمه افراشته باشد و به همین مناسبت دربار شاهنشاهی یک ماه عزادار خواهد بود.
 روزنامه ایران- شنبه 21 آبان 1317

تأسیس بانک رهنی

این لایحه برای شور دوم مطرح گردیده و بعد از خواندن گزارش کمیسیون دارایی مبنی بر موافقت و تأیید خبر اولیه کمیسیون مواد به‌ شرح زیر خوانده شد:
ماده 1-‌ وزارت دارایی مجاز است بانکی به اسم بانک رهنی ایران با سرمایه دویست میلیون ریال با مشارکت بانک ملی ایران تأسیس کند.
ماده 2-‌ وزارت دارایی سهم خود را در سرمایه این بانک از محل ذخیره پشیز بعد از وضع هزینه‌های حزب و تهیه مسکوکات نامبرده و از سایر محل‌هایی که بعداً تعیین و به تصویب مجلس شورای ملی خواهد رسانید، تأمین و پرداخت خواهد کرد.
ماده 3-‌ نوع عملیات و اساسنامه بانک را به‌ تصویب هیأت وزیران خواهد رسانید.
ماده 4-‌ سهام این بانک تا میزانی که از ذخیره پشیز پرداخته شده مطابق بهای اسمی آنها پشتوانه پشیز محسوب و ماده 4 قانون نهم اسفندماه 1315 و کلیه مقررات قوانین مربوط  به ذخیره پشیز که مخالف مفاد این قانون باشد ملغی می‌گردد.
روزنامه اطلاعات- یکشنبه 25 دی 1317

کاخ جدید وزارت امور خارجه

با به پایان رسیدن ساختمان کاخ جدید وزارت امور خارجه یک بنای معظم دیگر به بناهای باشکوه طهران افزوده می‌شود.این کاخ مجلل که از چند سال پیش ساختمان آن آغاز گردیده قریب 20 هزار مترمربع از زمین‌های قسمت شمالی باغ ملی را اشغال کرده که 4200 متر آن زیربنا و بقیه برای دو حیاط شرقی و غربی و محوطه پارک اختصاص داده شده است. کاخ جدید مرکب از سه طبقه ساختمان که دو طبقه زیر برای کار و طبقه بالا که در عین اتصال از هر حیث مجزا و ساختمان جداگانه را تشکیل می‌دهد عمارت مخصوص پذیرایی است.
این طبقه مرکب از چندین تالار بزرگ و کوچک برای موزه، سخنرانی، پذیرایی، غذاخوری، بازی و غیره می‌باشد.از سرسرا و قسمت مخصوص دخانیات (اسموکینگ روم) که در بین دو ایوان است گذشته وارد گنبد آیینه کاری می‌شود. این گنبد در وسط ساختمان بنا شده و بلندترین نقطه کاخ (5/32 متر) می‌باشد. آیینه‌کاری داخل این گنبد بهترین طرز و نمونه‌ای از شاهکارهای صنعتگران ایرانی می‌باشد.
ë تالارها
از گنبد آیینه‌کاری داخل تالارهای دیگر می‌شوند، تالار پذیرایی به‌ مساحت 220 مترمربع یک سالن مخصوص رقص به‌ مساحت 340 مترمربع، تالار غذاخوری به‌ مساحت 340 مترمربع؛ این تالار گنجایش حداقل دویست نفر را در سر میز غذا دارد تالار مخصوص سخنرانی به‌مساحت 340 مترمربع گنجایش حداقل دویست نفر را در سر میز غذا دارد تالار مخصوص سخنرانی به‌مساحت 340 مترمربع، تالار موزه به‌مساحت 240 مترمربع، تالار بازی به‌ مساحت 80 مترمربع در طبقه بالا علاوه‌ بر این، تالارهای بزرگ یک محل مخصوص برای کندوریک و باز به انضمام چند آپارتمان مخصوص پذیرایی رجال عالی‌ مقام نیز ساخته شده است.در طبقات کار 86 اطاق بزرگ و کوچک (42 اطاق در طبقه زیر و 43 اطاق در طبقه وسط) با راهروهای وسیع ساختمان شده است.
یک ماشین بزرگ زیرزمینی به‌مساحت 500 مترمربع در جلوی خان شمالی بنا برای ماشین‌های تهویه حرارت مرکزی، برق، ماشین‌های سردکننده و سایر احتیاجات فنی ساختمانی شده است. سقف این بنا به‌طوری محکم است که یک ماشین با 15 تن بار می‌تواند از روی آن عبور کند.
برای عبور لوله‌ها و مجاری هوا و عدم رطوبت در زیر تمام بنا مجاری وسیعی (کانال) به‌قطر 5/201 متر گردش می‌کنند سایر متفرعات[ متعلقات] این بنا از قبیل گاراژ و گلخانه و غیره خارج از بنا و جداگانه ساخته می‌شود.
 ë مختصات و ممیزات این بنا
کاخ جدید وزارت امور خارجه علاوه‌بر تمام مزایایی که دارد دارای ممیزات فنی چندی نیز می‌باشد از جمله:
دستگاه تهویه آن بطور خودکار منظماً هوای خارج را تصفیه کرده و به‌وسیله ماشین‌های مخصوص پس از شست‌وشو به قسمت‌های مختلفه عمارت می‌فرستد و هوای کثیف را از مجاری جداگانه خارج می‌کند.
در تابستان ماشین سردکننده تا 14 درجه حرارت هوا را پایین آورده در تمام قسمت‌ها گردش می‌دهد.
در طبقه زیرین علاوه‌بر مجاری وسیعی که در زیر تمام بنا حفر شده مجاری معروف به گربه‌رو زیادی ساخته شده و برای آنکه رطوبت مطلقاً نتواند نفوذ کند روی آنها چندین طبقه بتون و قیر و آسفالت کشیده شده است.
پی‌بندی (فونداسیون) این بنا دارای حداکثر استحکام بوده و تمام به‌وسیله سیمان و قیراندود شده است. تمام نمای خارجی عمارت هم از سنگ سفید تراش ساخته شده، قسمت مخصوص وزارتخانه که چندین سال در کشورهای مختلف اروپا در این قسمت مطالعاتی به عمل آورده تهیه شده است.
روزنامه کوشش - دوشنبه 29 اسفند 1317



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7393/16/548310/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها