در گفت و گوی «ایران » با نایب رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی عنوان شد

کوچ پزشکان از مطب به بیمارستان ها



فریبا خان احمدی
خبرنگار
کرونا این روزها ازدحام زیادی را در مراکز درمانی به راه انداخته است، کادر درمانی شبانه روز در حال ارائه خدمت به بیماران مبتلا به‌ کرونا هستند. در این اوضاع بحرانی و سخت آنها دل به دریا زده‌اند و خطر را به‌جان خریده‌اند، پزشکانی که با وجود خطرناک بودن این بیماری به‌همراه پرستاران و خدمه بیمارستانی شبانه روز در خط مقدم مبارزه با کرونا انجام وظیفه می‌کنند.  آنها مجبورند در شیفت‌های چند ساعته لباس‌هایی را بپوشند که هیچ روزنه‌ای به بیرون ندارد و ماسک و عینک‌های مخصوصی بر صورت داشته باشند که حتی تنفس کردن را هم برای‌شان دشوار کرده است. شرایط برای کادر درمان به قدری سخت و پیچیده شده که حتی برخی‌ها ترجیح می‌دهند به‌دلیل تماس‌های مکرر با بیماران در قرنطینه باشند تا مبادا خانواده‌های‌شان درگیر کرونا شوند. هر چند اخبار رسیده از سازمان نظام پزشکی حکایت از فوت گروهی از جامعه درمان کشور در اثر ابتلا به ویروس کرونا دارد اما با وجود این آنها برای ارائه خدمت در بیمارستان‌ها داوطلب شده‌اند. آن‌طور که نایب رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی به «ایران» خبر می‌دهد در فراخوانی که این سازمان برای جذب پزشکان داوطلب ارائه خدمات در بیمارستان‌ها داده حدود 800 پزشک متخصص و عمومی برای انجام وظیفه در مراکز درمانی اعلام آمادگی کرده‌اند. برخی از پزشکان هم به‌دلیل نبود تجهیزات بهداشتی و پیشگیری مطب‌ها را با هدف جلوگیری از شیوع کرونا تعطیل کرده‌اند و در مراکز درمان خدمات می‌دهند. در همین زمینه دکتر علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا می‌گوید پزشکان دارای پروانه معتبر نظام پزشکی می‌توانند با انعقاد قرارداد موقت در مراکزی که به بیماران مشکوک و مبتلا به کرونا خدمت‌رسانی می‌شود، همکاری کنند.
 همچنین دکتر علیرضا اسپید نایب رئیس اول شورای عالی سازمان نظام پزشکی در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره چرایی تعطیلی مطب‌ها به دو نکته مهم اشاره می‌کند و می‌گوید: اساساً مطب‌های بخش خصوصی منبع آلودگی هستند. بنابراین باید برای حفاظت بیماران سرپایی و کادر درمان امکانات داشته باشیم تا مردم از ابتلا به ویروس کرونا در امان بمانند.
او می‌افزاید: چنانچه مطب‌ها به تجهیزات ایمنی مجهز شوند و برقرار بمانند به طور قطع پای بیماران سرپایی به بیمارستان‌ها که مملو از آلودگی است، نمی‌رسد. از طرفی با توجه به اینکه سویه‌هایی از ویروس کرونا در بیمارستان به وجود می‌آید که هم خطرناک تر‌ند و هم علائم شدیدتری را بروز می‌دهند بنابراین وقتی مریض سرپایی به بیمارستان مراجعه می‌کند با علائم بیماری کرونا به خانه برمی‌گردد.
او با اشاره به اینکه مرگ و میر مبتلایان به کرونا در نمونه‌های بیمارستانی بیشتر است، می‌افزاید: توصیه می‌شود مطلقاً پای بیمار سرپایی به بیمارستان نرسد. اما سؤال این است آنوقت تکلیف بیمار سرپایی چیست و باید به کجا مراجعه کند؟ ما پیشنهاد می کنیم حتماً مطب‌ها را مجهز به ماسک و مواد ضدعفونی کنند ولی مردم هم باید بدانند از مراجعات غیر ضروری به مطب‌ها پرهیز کنند.
نایب رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی با تأکید بر اینکه جامعه پزشکی برای مهار اپیدمی کرونا از خودگذشتگی‌های زیادی از خود نشان داده است می‌گوید: مردم نباید تصور کنند برخی از پزشکان به‌دلیل ترس از کرونا مطب‌ها را تعطیل کرده‌اند، پزشکان ثابت کرده‌اند که پای کار هستند اما باید حاشیه امنی هم برای ارائه خدمت در بخش خصوصی باشد تا بتوانند بیماران سرپایی را از آلوده شدن به ویروس کرونا محافظت کنند.
 اسپید با اشاره به وجود بحران کرونا در استان‌های قم و گیلان می‌گوید: در استان‌هایی که درگیری زیادی با کرونا دارند تمام تجهیزات ایمنی برای بیمارستان‌های دولتی استفاده می‌شود و حداقل‌ها را هم نمی‌توان برای مطب‌ها در نظر گرفت. علی‌رغم اینکه توصیه می‌کنیم باید بخش خصوصی را فعال نگه داریم اما با وجود تلاش‌های فراوان نتوانستیم از کانال‌های مختلف الکل و ماسک و مواد ضد عفونی‌کننده برای مطب‌ها تأمین کنیم. به‌همین خاطر بخش خصوصی در مضیقه است وپزشکان این بخش هم نمی‌توانند ایمنی بیماران را نادیده بگیرند و مطب‌ها را دایر نگه دارند.
او در ادامه می‌افزاید: شورای عالی سازمان نظام پزشکی درخواست داده به‌دلیل نیاز بیماران به پزشکان زنان و زایمان و متخصصان عفونی مطب‌ها را شیفت‌بندی کنند و متخصصان زنان غربالگری‌ها را در زمان‌های مشخصی انجام دهند. بنابراین پزشکان تا جایی که امکان دارد مطب‌ها را تعطیل نمی‌کنند ولی نباید ازدحام در مطب موجب انتشار ویروس کرونا شود و محل آلودگی باشد.
 اسپید اظهار می‌دارد: بیشترین بیمارانی که با کرونا درگیر می‌شوند جامعه پزشکی و خانواده‌های‌شان است و این زنگ خطر جدی است که اگر جامعه پزشکی درگیر ویروس کرونا و زمینگیر شود کسی نمی‌تواند این بار را بردارد، باید حواس‌مان به ایمنی جامعه پزشکی باشد چرا که وقتی کسی وارد بخش عفونی می‌شود ممکن است ناقل بیماری باشد و همه خانواده‌اش را درگیر کند برای همین هم درگیری با ویروس کرونا در کادر درمان شدیدتر است و این همه تلفات کادر درمان نیز به‌دلیل این مسأله است. او با اشاره به ایثارگری‌های جامعه پزشکی می‌گوید: این نهایت ایثارگری است که برخی پزشکان مطب‌ها را بنا به دلایلی که اشاره کردم تعطیل کرده‌اند و به بیمارستان‌ها رفته‌اند تا خدمت ارائه دهند. بار مراجعه زیاد در بیمارستان‌ها کار را برای کادر درمان خسته‌کننده کرده و پزشکانی که از بیرون برای کمک می‌آیند ایثار می‌کنند. این اقدام پزشکان عین جبهه جنگ است. این ایثارگری ما را یاد رزمنده‌های دوران دفاع مقدس می‌اندازد که پزشکان در اوج درگیری با کرونا وارد میدان شده‌اند چرا که بیمارستان‌ها کانون خطر‌ند و بیشترین درگیری را در آنجا داریم.
800 پزشک داوطلب برای خدمت در بیمارستان ها
به‌گفته نایب رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی، سازمان نظام پزشکی  طی یک فراخوان، پزشکان را گروه‌بندی کرده و نیازهای هر استان را به پزشکان متخصص تعریف کرده است برای مثال اگر در استان گیلان یک پزشک در سیستم دولتی کار نمی‌کند در همان استان خودش در بخش دولتی کمک کند و کمک خارج از استان در مقاطع بسیار ضروری اتفاق بیفتد.
او می‌گوید: در حال حاضر حدود 800پزشک داوطلب در رده‌های مختلف تخصصی و فوق تخصصی برای خدمت در بیمارستان‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند اما این ظرفیت ممکن است افزایش یابد چرا که به نظر می‌رسد وضعیت شبیه به کوه یخ است که ما فقط قله آن را می‌بینیم. بیشتر پزشکانی که نیاز داریم، پزشکان عمومی که برای ارائه خدمت در خط مقدم مراجعه بیمار قرار دارند، متخصص‌های عفونی و متخصص داخلی و فوق تخصص ریه و طب اورژانس است. با توجه به اینکه در بیماری کرونا اسکن ریه از اهمیت زیادی برخوردار است بخش‌های دولتی و خصوصی نیز در این زمینه تمام قد اعلام آمادگی کرده‌اند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7300/5/538478/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها