خون و آتش و آشوب در دهلی




زهره صفاری
خبرنگار
در ادامه اعتراض‎های مسلمانان هند به قانون شهروندی در این کشور، درگیری‎هایی خونین بین مسلمانان و هندوها در دهلی رخ داد که تا عصر دیروز منجر به سوخته شدن دو مسجد در آتش، کشته شدن 25 نفر و زخمی شدن بیش از 200 نفر شد. یک نفر از کشته شدگان پلیس بوده است.
به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، پایتخت هند این هفته بدترین خشونت مذهبی یک دهه اخیر این کشور را تجربه کرد. به گفته شاهدان، هدف آشوب‌ها آسیب رساندن به مسلمانان و نمادهای مذهبی بود. بنابر این گزارش، نیروهای پلیس نیز با هندوهای افراطی همراهی کردند و تنها نظاره‌گر سرکوب مسلمانان بودند. وب سایت هندی «د وایر» با انعکاس تصاویری از این درگیری‌ها نوشت: «کانون درگیری‌ها مناطق مسلمان نشین کاراوال ناگار، مائوپور باجانپورا، ویجای پارک و یامونا ویهار بود که گروه‎های هندو با پرتاب سنگ به سمت ساکنان مسلمان و سر دادن شعارهایی مساجد را آتش زده یا سعی می‌کردند پرچم زردرنگ راست‌های افراطی هندو را در بالای مناره‎ها به اهتزاز درآورند. آشوبگران حتی به اموال مردم نیز رحم نکرده و بیشتر مغازه‌ها در مناطق درگیر را بشدت تخریب کردند. آنچه شرایط را بحرانی‌تر می‌کرد، ممنوعیت آتش‌نشانی برای اطفای حریق بود. در این شرایط پلیس نیز که به نظر می‌رسید موضعی حمایتی در برابر آشوبگران دارد، تنها با گاز اشک‌آور سعی داشت جمعیت را متفرق کند. این انفعال و خشونت‎ها در شبکه‌های مجازی با واکنش‌هایی همراه بود. در یکی از این پست‌ها مجروحان غرق در خون روی زمین افتاده و در حالی که از درد به خود می‌پیچیدند، با زور و تهدید مهاجمان، سرود ملی هند را می‌خواندند. گزارش‌ها حاکی از آن است پلیس در این درگیری‌ها حتی نتوانست مصونیت خبرنگاران حاضر در محل را حفظ کند و آنها نیز از سوی هندوهای افراطی مورد حمله قرار گرفتند. افزایش خشونت‌ها همچنین سبب تعطیلی مدارس و دست کم 5 ایستگاه مترو در دهلی شد و محدودیت رفت و آمد در مناطق درگیر برقرار شد.
سازمان جهانی آزادی مذاهب امریکا (USCIR)  در واکنش به این خشونت‌ها، در پستی توئیتری ضمن هشدار به افزایش خشونت علیه مذاهب، دولت هند را ملزم به ممانعت از خشونت‎هایی که از سوی هندوها رخ می‎دهد و همچنین حمایت از اقلیت‎های مذهبی کرد.
درگیری‌های خشونت بار هفته جاری در مناطق مسلمان‌نشین هند تداوم سریال اعتراضات به قانون شهروندی جدید هند بود که از اوایل دسامبر سال 2019 در کشمیر آغاز شد، با این تفاوت که این بار رهبر حزب «باهاراتیا جاناتا» بود که در فراخوانی از موافقان این قانون خواست علیه مخالفان بپاخیزند و سکوت خود را بشکنند.
انتقاد به ناتوانی دولت «مودی»
مناطق مسلمان‌نشین دهلی در شرایطی هدف حمله هندوهای افراطی قرار داشت که دولت هندو مسلک این کشور تنها چند کیلومتر دورتر پذیرای رئیس جمهوری امریکا بودند و بی توجه به خشونت‌ها از دستاوردهای آتی خود در تعامل با دولت ترامپ ابراز خرسندی می‌کردند.
به گزارش «فرانس 24»، این رفتار دولت هند اما از دید رسانه‌ها و مخالفان پنهان نماند و انتقادها به ناتوانی دولت نخست وزیر «نارندرا مودی» سبب شد آقای نخست وزیر پس از دو روز پر آشوب واکنشی نشان داده و طرف‌های درگیر را دعوت به آرامش کند. همچنین بسیاری از احزاب مخالف دولت هند خواستار استعفای «آمیت شاه»، مسئول اصلی طرح اصلاح این قانون شدند.
طبق قانون شهروندی جدید هند که در 11 دسامبر 2019 توسط پارلمان این کشور به تصویب رسید، قوانین تابعیت هند مصوب سال 1955 با اصلاحاتی روبه‌رو و به افراد تحت پیگرد وابسته به اقلیت‌های مذهبی هندو، سیک، بودا، جین، پارسی و مسیحی سه کشور پاکستان، افغانستان و بنگلادش مجوز کسب تابعیت هندی داده شد. اما با توجه به اینکه این مصوبه شامل حال مسلمانان-که حدود نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند- نمی‌شد حتی پیش از تصویب این قانون نیز تظاهرات خشونت باری اتفاق افتاد که مهم‌ترین آن اعتراضات 4 دسامبر بود که دست‌کم 6 کشته و 150 مجروح بر جا گذاشت. گرچه هیچ یک از این اعتراضات نتوانست بر روند تصویب این لایحه تأثیر بگذارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7290/4/537429/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها