دهمین مناظره انتخاباتی دموکرات‌ها در کارولینای جنوبی برگزار شد

پیام ضد «نتانیاهو»یی سندرز برای یهودی‌های امریکا






ندا آکیش
خبرنگار
دهمین مناظره انتخاباتی کاندیداهای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری امریکا در شهر چارلستون ایالت کارولینای جنوبی بیش از هر زمان تضادهای برنی سندرز با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی را آشکار کرد. در این مناظره کاندیدای پیروز در سه انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها از یک سو از مواضع متضاد خود با سیاست‌های بنیامین نتانیاهو  پرده برداشت و از سوی دیگر این پیام را به جامعه یهودی‌های امریکا که اکثر آنها لیبرال و حامی دموکرات‌ها هستند، داد که با آنها اشتراک نظر و عقیده دارد.
به گزارش نیویورک پست، سناتور برنی سندرز سه‌شنبه شب در مناظره انتخاباتی دموکرات‌ها در شهر چارلستون در ایالت کارولینای جنوبی بار دیگر با افتخار از یهودی بودن خود یاد کرد و گفت، غم انگیز است که بنیامین نتانیاهو که یک نژادپرست مرتجع است، دارد اسرائیل را اداره می‌کند. این کاندیدای 78 ساله که در سه انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها  پیروز بوده، در ایالت نیوهمپشایر هم به سی ان ان گفته بود از اینکه یهودی است، به خودش می‌بالد.
حمله آقای سناتور به آیپک
به گزارش «پراسپکت»، سندرز اخیراً هم با حمله به کمیته امور عمومی اسرائیلی‌های ساکن امریکا (آیپک)، گفته بود در کنفرانس سالانه آیپک که قرار است روز یکشنبه آینده برگزار شود، شرکت نمی‌کند زیرا این کنفرانس «فضایی برای اظهارات متعصبانه رهبرانی که حقوق اولیه فلسطینی‌ها را نادیده می‌گیرند»، فراهم می‌کند. البته در گذشته سندرز هرگز در آیپک شرکت نکرده اما این نخستین بار است که به طور علنی مواضع خود را علیه آیپک به زبان می‌آورد.
سندرز در مناظره انتخاباتی دموکرات‌ها در ماه دسامبر هم گفته بود: «دیگر برای ما اصلاً خوب نیست که فقط حامی اسرائیل باشیم.» او سه‌شنبه شب در کارولینای جنوبی هم این موضع خود را تکرار کرد و گفت «شما نمی‌توانید درد و رنج مردم فلسطین را نادیده بگیرید.» او تأکید کرد که در صورت راهیابی به کاخ سفید، گزینه بازگرداندن سفارت امریکا از بیت‌المقدس به تل‌آویو را بررسی می‌کند. سندرز تنها کاندیدای دموکرات رئیس جمهوری امریکا است که موضوع حقوق بشر فلسطینیان را مطرح کرد و خواستار پایان اشغالگری اسرائیل شد. در حالی که عبارت اشغالگری دیرزمانی است از ادبیات رسمی و دولتی در امریکا و اسرائیل حذف شده است. این موضوع‌ها باعث شده دو نماینده کنگره امریکا - ایلهان عمر و رشیده طلیب - در جمع حامیان سندرز قرار بگیرد.
سندرز ماه گذشته میلادی جوئل رابین، یک یهودی شناخته شده را به عنوان مسئول برنامه‌های خود انتخاب کرد. جوئل رابین که در دولت باراک اوباما در وزارت خارجه دارای یک پست کلیدی بود، در کمپین سندرز وظیفه دارد تضمین کند سندرز آرای جامعه یهودی‌های امریکا را به دست می‌آورد. او اصرار دارد سندرز کاندیدایی است که با اکثریت یهودی‌های امریکا در بسیاری از موضوعات اشتراک نظر و عقیده دارد. یهودی‌های امریکا طرفدار آزادی‌های مدنی در اراضی اشغالی هستند. آنها مخالف خشونت‌های اسلحه، حامی برابری حقوق زن و مرد و مخالف زندانی کردن کودکان هستند و فعالانه برای مقابله با تغییرات اقلیمی و نابرابری حقوق و دستمزد می‌جنگند.  در واقع نظرسنجی انجام شده در سال 2019 نشان داد که مراقبت‌های بهداشتی و درمانی و خشونت اسلحه دو موضوع اصلی برای رأی دهندگان یهودی است و جالب آنکه دولت ترامپ در هر دو این موارد مواضع متضادی با یهودی‌ها دارد. هنگامی که موضوع اسرائیل پیش می‌آید هم سندرز مانند اکثر یهودی‌های ساکن در امریکا از مذاکرات برای راه حل دوکشوری حمایت می‌کند. تمام نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که یهودی‌های امریکا می‌خواهند امریکا در برقراری صلح در اراضی اشغالی مشارکت کند نه در برافروختن
 آتش تنش‌ها.
جامعه دو درصدی تعیین کننده
درست است که یهودی‌های امریکایی به طور معمول به دموکرات‌ها رأی می‌دهند اما نظرسنجی مرکز پیو در ماه ژانویه نشان داد که در میان کاندیداهای دموکرات، سندرز تنها رأی 11 درصد یهودی‌ها را دارد و جامعه یهودی امریکا به ترتیب به جو بایدن، الیزابت وارن، پیت بوتیجیج بیش از سندرز تمایل دارند. در این میان وضعیت مایکل بلومبرگ در میان یهودی‌های امریکا حتی از سندرز هم بدتر است و در جایگاه پنجم
قرار دارد.
اگرچه یهودی‌های امریکا تنها دو درصد واجدان شرایط رای دادن در امریکا را تشکیل می‌دهند اما مشارکت آنها در انتخابات بیش از 85 درصد است و جمعیت قابل توجهی از یهودی‌ها در ایالت‌هایی مانند فلوریدا، پنسیلوانیا و ویسکانسین ساکن هستند و از آنجا که این ایالت‌ها جزو ایالت‌های کلیدی هستند، یهودی‌ها می‌توانند نتیجه انتخابات مقدماتی را تغییر دهند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7290/4/537428/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها