گام آخر برای مهم‌ترین پرونده سینمایی جهان برداشته شد

غول هالیوود پشت میله‌های زندان


یگانه خدامی
خبرنگار
غول هالیوود؛ این لقبی بود که به هاروی واینستاین داده بودند. کسی که نامش در فهرست عوامل فیلم‌های مطرحی مانند «دارودسته نیویورکی‌ها»، «شکسپیر عاشق» و «داستان عامه‌پسند» بود، آن هم به‌عنوان تهیه‌کننده. اما حالا نامش تداعی‌کننده یک جرم است؛ تجاوز و آزار جنسی.
دو سال و نیم بعد از اولین اتهاماتی که به واینستاین زده شد دادگاه به گناهکار بودن او حکم داد و ممکن است کسی که یکی از مطرح‌ترین تهیه‌کنندگان هالیوود بود 25 سال آینده را در زندان بگذراند.
قاضی دادگاه فدرال نیویورک پس از اینکه حکم واینستاین مبنی بر تجاوز جنسی درجه ۳ و جرایم جنسی درجه یک خوانده شد دستور داد او را با دستبند به زندان ببرند و آزادی به قید ضمانت را نپذیرفت. هرچند که این پایان کار او و اتهاماتش نیست. واینستاین دادگاه دیگری هم در لس‌آنجلس به‌همین اتهام دارد چون دو زن دیگر او را به تجاوز جنسی در سال ۲۰۱۳ متهم کرده‌اند.
او که یک بار برای «شکسپیر عاشق» در اسکار روی صحنه رفته بود و این جایزه سینمایی را در دست گرفت، خیلی وقت است جایی در دنیای سینما ندارد چون همان زمان که اولین اتهام‌ها به او وارد شد، هالیوود او را از تمام پروژه‌ها کنار گذاشت تا با یک متجاوز همکار نباشد. نیویورک تایمز و نیویورکر اولین نشریه‌هایی بودند که سال 2017 نوشتند تهیه‌کننده مشهور هالیوود از سوی چندین زن به آزار و تجاوز جنسی متهم شده است. واینستاین همان زمان هرگونه رابطه جنسی بدون توافق را تکذیب کرد اما نمی‌دانست موجی علیه‌اش راه می‌افتد و بسیاری از ستاره‌ها و چهره‌های هالیوود او را به همین عنوان متهم می‌کنند. کسانی مانند آنجلینا جولی، سلما هایک، اوما تورمن و گوئینت پالترو. همزمان یکی از مهم‌ترین جنبش‌های زنانه هالیوود راه افتاد؛ جنبش «ME Too» یا «من هم» که با آن بسیاری از ستاره‌های سینما جرأت کردند از آزار جنسی صحبت کنند و در نهایت شمار شاکی‌های واینستاین به 75 نفر رسید.
 البته جنبش به هالیوود محدود نشد و هشتگی به همین نام در شبکه‌های اجتماعی هم راه افتاد که با آن بسیاری از زنان درباره مشکلاتی که در محل کار برایشان ایجاد شده یا آزارهایی که در دوره‌های مختلف زندگی‌شان دیده‌اند نوشتند. جنبشی که از آن به‌عنوان یکی از موفق‌ترین کمپین‌های مربوط به حقوق زنان و منع خشونت علیه زنان یاد می‌شود، هرچند خیلی‌ها هم متهم شدند که از این جو استفاده کرده و روابط عادی‌شان را به‌عنوان آزار جنسی مطرح کرده‌اند و حق‌السکوت و غرامت گرفتند. مسأله‌ای که در فصل آخر سریال «The affair» هم به آن اشاره شد.
ردپای غول در سیاست
جالب اینجاست که از زمان صدور حکم علیه واینستاین بیشتر واکنش‌ها به آن سیاسی بوده است. انگار هالیوودی‌ها دیگر چندان درگیر مسأله نیستند اما دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا یک روز پس از آخرین جلسه دادگاه تهیه‌کننده سابق هالیوود گفت که گناهکار شناخته شدن «هاروی واینستاین» به تجاوز و اقدام جنسی مجرمانه، حاوی «پیامی بسیار نیرومند» است: «به نظر من این برای زن‌ها خیلی خوب بود. پیروزی بزرگی بود که پیامی نیرومند فرستاد؛ یک پیام بسیار بسیار نیرومند. همان‌طور که می‌دانید، من هیچوقت از هواداران هاروی واینستاین نبودم. در حقیقت او گفته بود که سخت تلاش خواهد کرد تا من را در انتخابات شکست دهد. نتیجه این تلاش او چه بود؟»
هیلاری کلینتون هم که برای اکران مستند «هیلاری» در جشنواره فیلم برلین حضور دارد درباره این حکم گفت: «کاملاً هویداست که مردم دقیق مسأله رسوایی جنسی واینستاین را دنبال می‌کنند و منتظر حکم دادگاه او بودند. حالا دیگر زمان حسابرسی است و هیأت منصفه هم خوب آن را دریافته‌اند.»
البته هیلاری خودش هم در مظان اتهام است چون واینستاین برای کمک به کمپین هیلاری کلینتون یک میلیون و 400 هزار دلار کمک اهدا کرده بود و او در جشنواره برلین درباره این ارتباط مالی و‌ کمپین با واینستاین گفت: «آن زمان چیزی از این مسائل نمی‌دانستیم. چطور باید می‌دانستیم؟ او برای من برای اوباما و برای الگور و تمام دموکرات‌ها پول جمع می‌کرد ضمن اینکه او با بسیاری دیگر نیز همکاری داشته است. او با همه دموکرات‌ها همکاری کرده از باراک اوباما تا جان کری و الگور‌.»
این حرف‌ها نشان می‌دهد نفوذ کسانی مانند واینستاین فقط در هالیوود نیست و در سیاست هم رد پاهای جدی از آنها دیده می‌شود.
هاروی واینستاین ۶۷ ساله، از یک اتهام یعنی «تلاش عامدانه و مجرمانه برای به تله انداختن قربانیان آزارجنسی» تبرئه شده است اما معلوم نیست برای آن دو پرونده‌ای که در لس‌آنجلس انتظارش را می‌کشند متهم می‌شود یا نه و چقدر ممکن است در نهایت به زندان بیفتد. وکلای واینستاین گفته بودند توانسته‌اند در ازای پرداخت ۴۴ میلیون دلار با زنانی که مدعی قربانی آزارهای جنسی شده‌اند به توافق اولیه برسند اما این اتفاق نیفتاد تا پرونده یکی از مهم‌ترین جنبش‌های زنانه سینما به این راحتی بسته نشود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7290/15/537374/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها