دردسرهای تازه دربازار نفت



قیمت نفت خام با گسترش ویروس کرونا در اغلب نقاط جهان و هشدار مقامات بهداشتی امریکا 1.5 درصد افت کرد. به‌طوری که روز گذشته در زمان تنظیم این گزارش هر بشکه نفت خام برنت 54.11 دلار معامله می‌شد و این قیمت نتیجه سه جلسه کاهشی پی‌در‌پی در هفته جاری بود. چراکه شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد جهان و میزان تقاضا برای نفت اثر دارد. به‌گزارش رویترز، مقامات بهداشتی امریکا می‌گویند که به جلوگیری از گسترش کرونا در امریکا خیلی امیدوار بودند؛ اما اکنون در حالت آماده باش به سر می‌برند. این کشور از شهروندان خود خواسته است که برای شیوع احتمالی ویروس در جامعه آماده باشند. احتمال اینکه اقتصاد بزرگ امریکا نیز درگیر کرونا شود، فعالان بازار را نگران کرده است. روز گذشته و در زمان تنظیم این گزارش معاملات آتی نفت خام سبک امریکا WTI نیز 49.34 دلار در هر بشکه انجام می‌شد. که بیش از یک درصد کاهش یافته بود. در همین حال کاهش قیمت نفت منجر به کاهش تولید و سرمایه‌گذاری در نفت غیر متعارف امریکا در ماه‌های اخیر شده است؛ به‌طوری که خبرگزاری رویترز به نقل از اولیویه لوپوش، مدیرعامل شرکت خدمات حفاری شلمبرژه، می‌نویسد که رشد تولید نفت شیل امریکا در دو سال آینده به‌شدت کند خواهد شد.

دورنمای تقاضای نفت در بدترین شرایط یک دهه اخیر است
آژانس بین‌المللی انرژی نیز اعلام کرد که دورنمای رشد تقاضای نفت که از ویروس کرونا آسیب دیده، در بدترین شرایط یک دهه اخیر است و امکان دارد بدتر هم بشود. فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید: دورنمای رشد تقاضای جهانی نفت به پایین‌ترین حد خود در یک دهه اخیر رسیده است و به‌دلیل پیامدهای شیوع ویروس کرونا، ممکن است باز هم کاهش یابد. وی گفت: ما بی‌تردید پایین‌ترین رشد تقاضای نفت در ۱۰ سال گذشته را پیش‌بینی می‌کنیم و ممکن است باز هم در آن بازنگری کاهشی انجام شود. طبق پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی، انتظار می‌رود در سه ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی تقاضای نفت با ۴۳۵ هزار بشکه در روز کاهش روبه‌رو باشد که نخستین افت سه ماهه پس از بحران اقتصاد جهانی است. این نهاد همچنین برآورد خود را از رشد تقاضای نفت در کل سال ۲۰۲۰ میلادی با ۳۶۵ هزار بشکه کاهش به ۸۲۵ هزار بشکه در روز رساند.

اوپک و متحدانش مسئولانه با ویروس کرونا برخورد می‌کنند
درحالی که عربستان طی هفته اخیر منتظر سیگنالی از سوی روسیه برای ادامه همکاری‌های اوپک و اوپک پلاس بود، وزیر انرژی عربستان اعلام کرد که سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش رویکردی مسئولانه در قبال ویروس کرونا اتخاذ می‌کنند. به‌گزارش رویترز، عبدالعزیز بن سلمان ابراز اطمینان کرد که اوپک و متحدانش واکنشی مسئولانه در قبال گسترش ویروس کرونا خواهند داشت. وی همچنین اعلام کرد که عربستان و روسیه همچنان در زمینه سیاستگذاری نفتی، همکاری می‌کنند. وزیر انرژی عربستان درباره گسترش ویروس کرونا گفت: همه مسائل جدی باید مورد توجه قرار گیرند.
وی گفت: اوپک پلاس نباید در رویارویی با ویروس کرونا اهمال کند، اما ابراز اطمینان کرد که همه اعضای این گروه، تولیدکنندگانی مسئولیت‌پذیر و پاسخگو هستند.
اوپک و اوپک پلاس در نظر دارند که هفته آینده اجلاسی در وین اتریش برگزار کنند. اما هنوز مشخص نیست که آیا دولت اتریش و سازمان بهداشت جهانی اجازه برگزاری چنین نشستی را که صدها نفر از سراسر دنیا در آن شرکت می‌کنند، می‌دهد یا خیر؟


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7290/9/537352/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها