رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد

تأمین ثبات و آرامش بازارهای پول و ارز


در روزهای اخیر ریسک‌هایی که بازارهای مختلف بخصوص بازار ارز و سپس طلا را تحت تأثیر قرار می‌دهد، افزایش یافته است. به طور سنتی قرار داشتن ایران در تحریم‌های مالی که ضمن فروش نفت، نقل و انتقالات مالی و ارزی کشور را بشدت محدود کرده است؛ یکی از ریسک‌هایی است که روی نرخ ارز فشار می‌آورد.
دراین میان نقدینگی سنگینی که در کشور وجود دارد و طبق تازه‌ترین آمارهای بانک مرکزی در پایان آذر ماه با رشد بیش از 28 درصدی مواجه و به 2262 هزار میلیارد تومان رسید هم پشت درهای بازار ارز ایستاده است تا با هر نوسانی به حرکت درآید.
اما در روزهای اخیر دو ریسک شیوع ویروس کرونا و قرار گرفتن نام ایران در فهرست سیاه اف ای تی اف هم به این ریسک‌ها افزوده شده است. چرا که هر دوی این ریسک‌ها هم از نظر هیجانی و روانی سرمایه‌گذاران را به سمت بازار ارز و طلا هدایت می‌کند، هم از نظر آثار واقعی اقتصاد نیز بی‌تأثیر نیستند. برهمین اساس نرخ ارز از چند هفته پیش با پیش‌بینی تصمیم کارگروه اقدام مالی یا اف ای تی اف بتدریج رو به رشد گذاشت که با ورود رسمی ویروس کرونا به ایران این رشد شتاب بیشتری به خود گرفت. در روزهای اخیر نیز با تداوم این روند دلار را که ماه‌ها در کانال قیمتی 13 هزار تومان قرار داشت دو کانال بالا کشیده است به طوری که روز گذشته صرافی ملی ایران قیمت فروش دلار امریکا را 15 هزار و 600 تومان و قیمت فروش یورو را 16 هزار و 700 تومان تعیین کرد که در مقایسه با نخستین روز هفته (سوم اسفند ماه) رشد بالایی داشته است. دراین دوره قیمت دلار امریکا هزار و 120 تومان و نرخ یورو 900 تومان افزایش داشته است.
برنامه بانک مرکزی برای ساماندهی بازار
درهمین راستا بانک مرکزی به‌عنوان نهاد ناظر بازار، برنامه‌های ویژه‌ای برای ساماندهی این بازار دارد. اما همانگونه که عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در پست اینستاگرامی خود نوشت این بانک قصد ندارد با رفتارهای هیجانی بازار هیجانی ارز را مدیریت کند.
روز گذشته نیز رئیس کل بانک مرکزی نهمین نشست دوره‌ای خود با اقتصاددانان با محوریت ثبات بازار ارز، کنترل نقدینگی و تأمین مالی تولید، مهار تورم، عملیات بازار باز، صادرات غیرنفتی و تصمیم اخیر FATF را برگزار کرد.     به گزارش بانک مرکزی، عبدالناصر همتی در این نشست با اشاره به شرایط خاص و حساس کشور گفت: بانک مرکزی با در نظر داشتن شرایط کشور، بیشتر تلاش خود را بر تأمین ثبات و آرامش بازارهای پول و ارز داشته است‌. رئیس‌کل بانک مرکزی ضمن قدردانی از پیشنهادات و ایده‌هایی که از طرف اقتصاددانان و سایر کارشناسان مطرح می‌شود، گفت: با توجه به مرجعیت گفته‌ها و نظرات صاحب‌نظران در جامعه از آنان دعوت می‌شود برای تقویت تولید ملی و خنثی‌سازی تحریم‌های ظالمانه و تداوم ثبات بازارها، با مسئولان همراهی و امید را در جامعه تقویت کنند.
رئیس شورای پول و اعتبار درباره حجم نقدینگی عنوان کرد: هر چند نرخ 28 درصد برای نقدینگی بالا است؛ اما با توجه به شرایط کشور و نیز کاهش درآمدهای نفتی، انحراف سه درصدی این نرخ از میانگین 50 ساله نقدینگی، نشان از کنترل شرایط دارد و برای کنترل آن از ابزارهای مختلف استفاده خواهیم کرد.
رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به پیش‌بینی‌ها و فرضیات مطرح شده توسط حوزه معاونت اقتصادی این بانک برای نرخ تورم در سال آتی اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی‌های به عمل آمده، تورم زیر 20 درصد دور از ذهن نیست، هر چند باید این امر را در نظر داشت که سال 99، سالی دشوار است که تنها با انسجام و همدلی می‌توانیم از شرایط خاص آن عبور کنیم.
همتی افزود: بر اساس مصوبه اخیر شورای پول واعتبار، حساب‌های بانکی اشخاص حقیقی بر اساس تجاری و غیرتجاری از یکدیگر تفکیک می‌شود.
گفتنی است در این جلسه سه ساعته در خصوص بازار ارز، عملیات بازار باز، شرایط صادرات غیرنفتی، تصمیم اخیر FATF، وضعیت اصلاح نظام بانکی، روش‌های کنترل حجم نقدینگی، چگونگی کنترل و مهار نرخ تورم و حمایت از تولید، از جمله موضوعات مطرح شده از سوی اقتصاددانان و صاحب‌نظران این حوزه بود.
فاصله 2300 تومانی نیما با صرافی ها
همانگونه که اشاره شد، با افزایش ریسک‌ها قیمت ارز در بازار با رشد همراه بوده است. به طوری که دلار امریکا در صرافی‌های بانکی با رشد 800 تومانی نسبت به روز سه‌شنبه به 15 هزار و 600 تومان رسید. دراین روز قیمت خرید هر یورو نیز ۱۶ هزار و ۶۰۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان شد.میانگین بهای هر یورو در روز سه‌شنبه در سامانه سنا ۱۵ هزار و ۹۳۰ تومان و هر دلار ۱۴ هزار و ۸۳۳ تومان بود.
همچنین در سامانه نیما در روز سه‌شنبه هر حواله یورو ۱۴ هزار و ۶۴۹ تومان فروخته شد، حواله دلار نیز ۱۳ هزار و ۳۵۶ تومان به فروش رسید. بدین ترتیب هم‌اکنون فاصله دلار نیمایی با صرافی‌ها به حدود 2 هزار و 300 تومان رسیده است. در ماه‌های گذشته بانک مرکزی با هدف مدیریت بازار به‌صورت تدریجی قیمت بازار نیمایی را به بازار آزاد نزدیک کرد. درحالی که درماه‌های گذشته نرخ این ارز در نیما حدود 11 هزار تومان بود اکنون به بیش از 13 هزار تومان رسیده است.

طلا
طلا هم کورس گذاشت

همزمان با افزایش نرخ ارز، طلا و سکه هم به کورس رقابت با ارز درآمده و روند صعودی پیش گرفته است. قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید چهارشنبه با افزایش حدود ۲۰ هزار تومانی قیمت نسبت به روز معاملاتی گذشته به بهای ۶ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان فروخته شد. به‌گزارش ایرنا، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز به ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به فروش رسید. همچنین نیم سکه نیز سه میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۸۷۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۶۰ هزار تومان داد و ستد شد. علاوه بر این هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۶۲۴ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز دو میلیون و ۷۰۵ هزار تومان به فروش رسید. قیمت اونس دیروز در روندی کاهشی به یک هزار و ۶۵۱ دلار ارزش‌گذاری رسید. رشد قیمت دلار و اونس مهم‌ترین عامل افزایش قیمت طلا و سکه هستند. قیمت دلار در روزهای اخیر به‌دلیل قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه FATF رشد قابل توجهی را تجربه کرد. عبور قیمت اونس در بازارهای جهانی روز گذشته از مرز یک هزار و ۶۰۰ دلار نیز قیمت‌ها در بازار طلا و سکه را بالا برد. کارشناسان روند قیمت اونس را افزایشی می‌دانند که این موضوع، باعث افزایش جذابیت خرید طلا و سکه شده است.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7290/9/537351/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها