«جک ما»، بخشنده ترین کارآفرین چین


میترا جلیلی
خبرنگار
مجله فوربز چین در تازه‌ترین گزارش خود، کارآفرینان برتر در زمینه کمک‌های بشردوستانه را معرفی کرده است که «جک ما» بنیانگذار علی بابا لقب بخشنده‌ترین کارآفرین چین را به خود اختصاص داده است.
طبق این گزارش، «جک ما» سال گذشته با کمک 1.12میلیارد یوآنی، در جایگاه پنجم این لیست قرار گرفته بود اما امسال موفق به صدرنشینی شد و به‌عنوان یکی از کارآفرینان چین که بیشترین توجه را به کارهای خیرخواهانه و بشردوستانه داشته، معرفی شده است. جک ما، در جریان سیل اخیر چین ساکت ننشست و کمک 50میلیون یوآنی به سیلزدگان این کشور اهدا کرد تا مشکلاتشان کمتر شود.
طبق این گزارش، بنیانگذار علی بابا همچنین حدود 500میلیون دلار به خیریه‌ها کمک مالی کرده است. وی که در سال 2019 از ریاست علی بابا اعلام بازنشستگی کرد، برای مدتی طولانی از نظرها پنهان بود و حتی شایعاتی مطرح شد مبنی بر اینکه توسط حکومت چین دستگیر شده است ولی در نهایت وی به حرف و حدیث‌ها پایان داد و با کمپانی فین تک Ant Group به‌عنوان شعبه‌ای از علی بابا به میدان آمد اما از آن زمان به بعد بیشتر به تفریح و انجام کارهای بشردوستانه
می‌پردازد.
در لیست فوربز چین عنوان شده است که 100کارآفرین چینی درمجموع 24.5میلیارد یوآن به خیریه‌ها کمک مالی کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 37درصدی را نشان می‌دهد، چراکه این رقم در گزارش سال قبل فوربز، معادل 17.9میلیارد یوآن بود. درمجموع فوربز در گزارش خود آورده است صنعت فناوری یکی از صنایعی است که بیشترین کمک به خیریه‌ها را در چین داشته است و در مجموع این صنعت 32.1درصد از مجموع کمک‌های مالی به خیریه‌ها را در کشور به عهده گرفته است.
همچنین با توجه به شیوع کرونا در چین و جهان و مشکلات ناشی از آن، 32.7درصد از این کمک‌های بشردوستانه به صنعت پزشکی اختصاص یافته است. تحصیل و آموزش و همچنین مبارزه با فقر و ریشه کنی آن نیز هرکدام 22.5درصد از این کمک‌های خیرخواهانه را در چین به خود اختصاص داده‌اند.
گفتنی است که همچنین در گزارش امسال فوربز چین آمده است شیوع کرونا زمینه ساز استفاده بیشتر مردم از پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی در چین شده است و همین موضوع هم افزایش درآمدزایی این کمپانی‌ها را به‌ دنبال داشت. با افزایش میزان درآمد، این کمپانی‌ها بیش از گذشته در کارهای بشردوستانه فعالیت داشتند به‌ همین دلیل هم تعداد بیشتری از کمپانی‌های فناوری را امسال در لیست فوربز چین می‌توان مشاهده کرد. باید گفت که Hui Ka Yan یکی از تجار چینی و مالک Evergrande Group که دو سال پیاپی در صدر این لیست قرار داشت امسال در جایگاه دوم قرار گرفته است. وی بیش از 3میلیارد یوآن به سازمان‌های خیریه پرداخت کرده یا در کارهای بشردوستانه سرمایه‌گذاری انجام داده است.
در این لیست «وانگ جینگ»، مدیرعامل کمپانی Meituan هم در جایگاه 22 ایستاد. وی در ماه گذشته سهام 2.3میلیارد دلاری کمپانی خود را به بنیاد خیریه‌اش انتقال داد تا صرف تحصیل و تحقیقات علمی شود. ژانگ مؤسس کمپانی مطرح و بزرگ چینی بایت دنس هم یکی دیگر از کارآفرینان فعال در زمینه کارهای بشردوستانه از نگاه فوربز محسوب می‌شود. وی نیز در ماه گذشته 500میلیون یوآن برای سرمایه‌گذاری در زمنیه آموزش در شرق چین اهدا کرد که رقم قابل توجهی است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7717/15/586162/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها