همکاری یک میلیارد دلاری فیس بوک با تولیدکنندگان محتوا


میترا جلیلی
خبرنگار
با توجه به حضور 4.33میلیارد کاربر شبکه اجتماعی در سراسر جهان، امروزه تولید محتوای دیجیتال باکیفیت به یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران این پلتفرم‌ها تبدیل شده است وغول‌های فناوری تلاش می‌کنند این موضوع را با استفاده از ظرفیت کاربران فعال و اینفلوئنسرها حل کنند. در این راستا فیس‌بوک در تازه‌ترین گزارش خود خبر داده است که در حال ایجاد برنامه‌های جدید است و تا سال 2022 یک میلیارد دلار به‌کاربرانی اختصاص خواهد داد که محتوای اوریجینال مناسب برای این شبکه اجتماعی تولید کرده و خدمات متمرکز ارائه دهند. اما بسیاری، این رقم سرمایه‌گذاری را چندان مناسب نمی‌دانند چون به‌عنوان مثال یوتیوب نیمی از درآمد خود را به تولیدکنندگان محتوا اختصاص داده است.
50میلیون تولیدکننده محتوا در جهان
مــــارک زاکربـــــرگ، مدیرعامل فیس‌بوک در پستی نوشت: بر اساس گزارشی از شرکت سرمایه‌گذاری SignalFire، در سراسر جهان بیش از 50 میلیون تولیدکننده محتوای مناسب داریم و این بخش سریع‌ترین رشد کسب و کار کوچک به شمار می‌رود. فیس بوک امید دارد با یک برنامه ابتکاری و اختصاص یک میلیارد دلار به تولیدکنندگان محتوا تا سال 2022، بتواند برای ایجاد محتوای مناسب و پرمخاطب در پلتفرم‌های خود تأثیرگذار باشد و درعین حال با سایر سرویس‌های معروف مانند تیک‌تاک نیز رقابت کند. ما می‌خواهیم بهترین بسترها را برای میلیون‌ها تولیدکننده محتوا ایجاد کنیم و این کار را به مرور گسترش دهیم.
وی افزود: به‌عنوان بخشی از این ابتکار، این شرکت قصد دارد برنامه‌های جدید پاداش را از هم اکنون و تا پایان سال ارائه دهد. یکی از برنامه‌ها، پاداش تابستانی Reels است که در هفته‌های آینده راه‌اندازی می‌شود و به کاربران امریکا که محتوای عالی Reels را برای Instagram ایجاد می‌کنند، پرداخت می‌شود. Reels یک ویژگی ویدیویی تمام صفحه و کوتاه است که توسط اینستاگرام در سال 2020 برای رقابت با تیک تاک راه‌اندازی شد.
طی چند ماه گذشته، فیس‌بوک اقدامات جدیدی را برای پرداخت پول یا اعطای امتیاز به تولیدکنندگان محتوا به‌عنوان تاکتیکی برای جذب کاربران با‌نفوذتر شبکه‌های اجتماعی به خدمات خود، آغاز کرده است. به‌عنوان مثال در ماه ژوئن، این شرکت اعلام کرد تولیدکنندگان محتوا حداقل تا سال 2023 نیازی نیست از درآمد حاصل از رویدادهای آنلاین با پرداخت اینترنتی، اشتراک طرفداران و... چیزی به این شبکه اجتماعی بپردازند.
در اینستاگرام، سازندگان می‌توانند از طریق تبلیغات در IGTV درآمد کسب کرده یا فروشگاه‌های خود را باز کنند. در فیس‌بوک هم می‌توانند رویدادهای مجازی پولی را میزبانی کنند، خبرنامه‌های پولی را راه‌اندازی کنند یا با توجه به محصولاتی که فالوئرهای آنها خریداری می‌کنند، از فروشندگان حق کمیسیون دریافت کنند.
اما این همه ماجرا نیست و البته بسیاری هم نسبت به موفقیت طرح جدید فیس‌بوک خوشبین نیستند به‌عنوان مثال نیویورک تایمز در گزارشی آورده است: فیس‌بوک می‌خواهد تولیدکنندگان برتر محتوا را در فضای مجازی جذب کند اما دیر به این ضیافت رسیده است و شبکه‌های اجتماعی دیگر زمان زیادی است که با برنامه‌هایی مناسب‌تر در این عرصه حضور دارند.
به‌عنوان مثال یوتیوب همچنان ستون فقرات اقتصاد تولیدکنندگان ویدیو به‌شمار می‌رود ونیمی از درآمد خود را در اختیار محتواسازان قرار می‌دهد. طی 3 سال گذشته این غول فناوری 30میلیارد دلار به تولیدکنندگان محتوا پرداخت کرده است که بسیار بیشتر از رقم یک میلیارد دلاری فیس‌بوک است. تیک‌تاک هم با یک منبع تغذیه‌ای کاملاً الگوریتمی، قهرمان بی‌چون و چرای محتوای وایرال است به گونه‌ای که طی 10 دقیقه، میزان بازدید از یک فیلم را در این پلتفرم از 10 هزارعدد به رقم بیش از یک میلیون بازدید می‌رساند.
کاربران میلیاردی فیس بوک و اینستاگرام
فیس‌بوک تقریباً 2.9 میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد و هرماه حداقل 3.45میلیارد نفر از فیس‌بوک یا یکی ازپلتفرم‌های زیرمجموعه آن یعنی واتس اپ، اینستاگرام یا مسنجر استفاده می‌کنند. ازسوی دیگر آمار نشان می‌دهد 56درصد مردم برای به دست آوردن اطلاعات به فیس‌بوک سر می‌زنند و65درصد کاربران زیر 35سال هستند که ماهانه حداقل 19.5ساعت در فیس‌بوک سپری می‌کنند. پس تعجبی ندارد که تولید محتوا تا این حد برای فیس‌بوک اهمیت یابد و به‌دنبال هزینه یک میلیاردی برای محتوای بهتر باشد.
گفتنی است هند با بیش از 330میلیون کاربر، بزرگ‌ترین بازار فیس بوک است و امریکا، اندونزی و برزیل هم بیش از 100میلیون کاربر فیس‌بوک دارند. آسیا پسیفیک با 43درصد، بیشترین سهم کاربران فیس‌بوک را دارد و پس از آن، امریکای لاتین و آفریقا با 33درصد، اروپا با 15درصد و امریکا و کانادا با 9درصد قرار گرفته‌اند.
اینستاگرام نیز حدود 1.074میلیارد کاربر فعال ماهانه و 500میلیون کاربر فعال روزانه داردکه 71درصد آنها 18تا 29ساله هستند. تاکنون بیش از 50میلیارد عکس بر این پلتفرم آپلود شده و 60درصد مردم می‌گویند محصولات جدید را از اینستاگرام پیدا می‌کنند. گفتنی است هند و امریکا با 140میلیون کاربر بیشترین تعداد کاربر اینستاگرام را دارند. این اطلاعات نیز کمک می‌کند تا دریابیم چرا فیس‌بوک می‌خواهد ارتباط بهتری با محتواسازان داشته باشد.
از توئیتر تا پینترست
فیس‌بوک تنها شرکتی نیست که به حوزه تولیدکنندگان محتوا ورود کرده است چرا که توئیتر، اسنپ چت، پینترست و سایر پلتفرم‌ها نیز در حال ارائه طرح‌های ابتکاری پولی جدید برای تولیدکنندگان محتوا هستند. به‌عنوان مثال تیک تاک از همان اوایل کار در ابزارهای حساب کاربری تولیدکنندگان محتوا و مشارکت‌های بازاریابی، سرمایه‌گذاری و سال گذشته نیز بنیاد تولیدکنندگان محتوا را راه‌اندازی کرد.
طبق گزارش تحلیلی کمپانی Sensor Tower، تعداد دانلود اپلیکیشن تیک تاک که به الگوریتم دوستدار تولیدکنندگان محتوا شهرت دارد از 3میلیارد بار گذشت و این تنها اپلیکیشن غیرزیرمجموعه فیس بوک است که موفق به دستیابی به این رتبه شده است. کاربران تیک تاک و همتای چینی آن Duoyin نیز در سه ماهه دوم سال 2021 درمجموع بیش از نیم میلیارد دلار در این اپلیکیشن هزینه کردند.
طبق این گزارش، اسنپ چت و توئیتر نیز با یکدیگر همکاری‌هایی دارند و امسال از ویژگی‌های منحصربفردی در زمینه تولیدکنندگان محتوا خبر دادند. اواخر سال گذشته نیز اسنپ چت روزانه بیش از یک میلیون دلار برای محتواسازان اختصاص داد که به این ترتیب برخی افراد هر روز صدها هزار دلار درآمد کسب می‌کنند. توئیتر همچنین ابزارهای جدیدی راه‌اندازی کرده که هدف آنها کمک به درآمدزایی تولیدکنندگان برتر محتواست ودر حال ایجاد گزینه paywall است تا کاربران بتوانند اشتراک ماهانه مطالب اختصاصی را از تولیدکنندگان برتر محتوا خریداری کنند.
 در اوایل سال‌جاری نیز یوتیوب برای پرداخت پول به افرادی که کلیپ تهیه می‌کنند، از یک صندوق 100 میلیون دلاری رونمایی کرد.
گفتنی است بیشترین تعداد کاربر توئیتر بعد از امریکا، در ژاپن و هند قرار دارد و به طور متوسط روزانه 500میلیون توئیت، هر ثانیه 6هزار توئیت و هر دقیقه 350هزار توئیت ارسال می‌شود. به بیان دیگر هرسال بیش از 200میلیارد توئیت بر بستر این پلتفرم انجام می‌گیرد. توئیتر از عکس، متن، گیف و ویدیو پشتیبانی می‌کند و توئیت‌های حاوی ویدیو 6برابر نسبت به توئیت‌های حاوی عکس و 3برابر نسبت به توئیت‌های حاوی گیف ریتوئیت می‌شوند.
یوتیوب هم تقریباً 1.86میلیارد کاربر دارد و هر دقیقه، 500دقیقه ویدیو روی آن آپلود می‌شود که هر ساعت معادل 30هزارساعت ویدیو است. یوتیوب 21درصد ترافیک استریم ویدیوی جهانی را به خود اختصاص داده است و 69درصد مشتریان یوتیوب برای مشاهده ویدیوهای اختصاصی مورد نظر خود پول پرداخت می‌کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7683/1/582682/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها