وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به خراسان رضوی تأکید کرد
تکمیل سه مجتمع فرهنگی و هنری در سبزوار
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز پنجشنبه در سفری یکروزه به شهرستان سبزوار در آیین پایانی دوازدهمین همایش بزرگداشت ابوالفضل بیهقی و بازشناخت نثر فارسی در دانشگاه حکیم سبزواری شرکت کرد.
اسماعیلی در نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستانهای غرب خراسان رضوی در سبزوار افزود: «دشمن تاب تحمل پیشرفتهای جمهوری اسلامی را ندارد، لذا امروز با تمام توان آمده و جنگ احزاب را علیه جمهوری اسلامی به راه انداخته است.»
او گفت: «هدف دشمن زدن ریشههای عمیق دینی انقلاب اسلامی به منظور توقف مسیر توسعه ایران است.»
وی ادامه داد: «درگیری غرب با جمهوری اسلامی، نزاع با تمدن و عظمت اسلام و انقلاب اسلامی است و دشمن تروریست بهدنبال توقف مسیر عزت و اقتدار جمهوری اسلامی است.»
اسماعیلی اظهار داشت: «به برکت انقلاب اسلامی در طول چهار دهه گذشته پیشرفتهای فراوانی در عرصههای مختلف حاصل شده است که در این راستا نهضت جهاد تبیین و بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی امری ضروری و مهم است.»
او گفت: «مأموریت اصلی این وزارتخانه صیانت از انقلاب و حفظ ثمرات آن است و ارائه فعالیتهای فرهنگی و هنری نیز در همین راستا صورت میگیرد.»
وی با اشاره به وجود طرحهای نیمه تمام در حوزه فرهنگ و هنر کشور گفت: «اولویت ما در دولت سیزدهم تکمیل این طرحهاست چنانکه طی یک سال گذشته طرحهای نیمه تمام در ۱۲ مرکز استان، تکمیل شده و به بهرهبرداری رسیده است.»
اسماعیلی گفت: «در همین راستا سه مجتمع فرهنگی و هنری در شهرستانهای داورزن، جوین و جغتای در راستای خدماترسانی به اصحاب فرهنگ و هنر مردم این مناطق تکمیل میشود.»
نماد استاد سبزواری احداث میشود
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پنجشنبه گذشته پس از حضور بر مزار پدر شعر انقلاب در سبزوار، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «به منظور پاسداشت استاد حمید سبزواری، اِلمان و نمادی شایسته در محل آرامگاه وی در زادگاهش سبزوار احداث میشود.»
او ادامه داد: «استاد سبزواری، با حماسه سرایی و با زبان ماندگار شعر، نقشی بیبدیل در تاریخ فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی داشته است و ساخت نماد استاد از سوی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی پیگیری و بزودی عملیاتی میشود.»اسماعیلی گفت: «با هدف ارتقای فعالیتهای فرهنگی، هنری و تقویت زیرساختهای این حوزه در سبزوار، مصوباتی در این شهرستان اجرایی
خواهد شد.»
خبر
پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی شهادت زوار حرم شاهچراغ در شیراز
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارسال پیامی شهادت مظلومانه تعدادی از زائرین حرم مطهر احمد بن موسی (شاهچراغ) در حمله تروریستی شب گذشته در شیراز را تسلیت گفت. اسماعیلی پس از حادثه تروریستی شامگاه گذشته در حرم مطهر احمد بن موسی که منجر به شهادت و زخمی شدن تعدادی از عاشقان اهل بیت در حرم شاه چراغ شد پیام تسلیتی را صادر کرد. متن این پیام به شرح زیر است:«فَلَا تَحْسَبَنَّالله مُخْلِفَ وَعْدِهِ رُسُلَهُ إِنَّالله عَزِیزٌ ذُو انْتِقَامٍ.» سوره ابراهیم آیه ۴۷
باز هم صدای مظلومیت عاشقان آلالله این بار در صحن و سرای حرم مطهر حضرت احمد بن موسی علیهالسلام پیچید تا در گذرگاه دیگری از مسیر متعالی انقلاب خمینی کبیر گواهی بر گفته آن پیر فرزانه باشد که بکشید ما را، ملت ما بیدارتر میشود. جریان تکفیر و دروغ شب گذشته صحن و سرای شاهچراغ، این مأمن و مأوای دل مردم شیراز و ایران را به خون پاک زن و مرد و کودک مظلوم رنگین کرد. این جنایت کوردلانه از سوی کژفهمان دین و دشمنان این مرز و بوم نشان از عدم شناخت سیره و سلوک مردمان این سرزمین دارد، آن زمان که به خیال خام خود خاک بر چهره خورشید میپاشند، بیآنکه بدانند در قاموس مردمان این سرزمین شهادت افتخاری است بس عظیم. اینجانب شهادت مظلومانه تعدادی از زائران و نمازگزاران عاشق آلالله در حرم شاهچراغ را به محضر حضرت ولیعصر اروحنا له الفدا، رهبر معظم انقلاب، مردم شریف کشورمان و همچنین خانوادههای داغدار این حادثه تروریستی تبریک و تسلیت عرض نموده و از خدای متعال برای بازماندگان صبر جزیل و برای روح بلند شهدای حرم شاهچراغ، همنشینی با سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را مسألت مینمایم.همچنین وزیر فرهنگ در جدیدترین یادداشت خود در فضای مجازی نوشته: «سلام بر مکتب شهادت. بکشید ما را ملت ما بیدارتر میشود. ردای سرخ شهادت بر قامت استوار زائران حرم شاهچراغ علیه السلام مبارک. خون پاک این عزیزان، پرچم هدایت خواهد شد.»
فرامتن جنایت در حرم شاهچراغ (ع)
محمد مهدی
ایمانی پور
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
جنـــــــــــایت وحشیـــــــانه تروریستها و دشمنان قسم خورده اسلام و ایران، منجر به شهادت مظلومانه چند نفر از زائران حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام در شهر شیراز شد. درست در بحبوحه جنگ مجازی و ادراکی امریکا و رژیم صهیونیستی و عوامل آنها در منطقه علیه ایران اسلامی، دهها شهروند بیگناه ما هدف حمله آشکار دشمنان قرار گرفته و در جوار حرم ملکوتی فرزند بزرگوار حضرت امام موسی کاظم علیه السلام به خاک و خون غلتیدند. در تحلیل این جنایت، قطعاً باید نسبت واقعه با فرامتن آن را مشخص کرد. نمیتوان در اینجا «مظروف» را بدون در نظر گرفتن ابعاد و شکل «ظرف» و بستری که در آن جنایت رخ داده مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.در این خصوص نکاتی لازم است که مدنظر قرار گیرد:
- آنچه در حرم مطهر شاهچراغ علیه السلام رخ داد، مصداق عینی وقوع یک «جنایت واقعی «در دل»کشتهسازی مجازی دشمنان» قسم خورده این مرز و بوم است. شهادت مظلومانه زائران حرم شاهچراغ علیه السلام، خروجی بستر ملتهبی بود که در فضای مجازی ساخته و پرداخته شد.
بدون شک، جنایات حقیقی این امکان را دارند که از دل صحنه سازیهای مجازی و دروغین تحقق یابند. براندازی مجازی! و دروغین که تنها در برخی شبکههای اجتماعی و ماهوارهای ضد انقلاب ودر سطحی کلانتر در خیال خام دشمنان انقلاب عینیت مییابد، بدخواهان میهنمان را دچار خطای محاسباتی میکند وبا برداشتی متوهمانه و به قصد ناامنسازی کشور، به طمع میاندازد. دقیقاً مانند آنچه در شیراز رخ داد.
- نکته دوم به عاملیت داعش در وقوع این جنایت باز میگردد. انتخاب مکان، زمان وقوع عملیات، نوع انجام عملیات و حتی نوع نحوه پوشش این عملیات تروریستی از سوی رسانههای ضد انقلاب جملگی نشان میدهد که نمیتوان در وقوع این حادثه میان «داعش» و «جریانات ضد انقلاب» و «دشمنان خارجی» تفکیک و تمایزی قائل شد. در این معادله، غرب و رژیم صهیونیستی بهعنوان مغز متفکر و طراح اصلی حادثه، جریانات ضد انقلاب بهعنوان عوامل تسهیل کننده حادثه و داعش بهعنوان بازوی عملیاتی نهایی جریانات ضد ایرانی وارد عمل شدهاند. بنابراین ما نه با یک گروه تروریستی، بلکه با منظومهای تروریستی رو به رو هستیم که در نابودی ایران و ایرانی تردیدی به خود راه نمیدهد، حتی اگر در یک ظاهرسازی وقیحانه و فریبنده سخن از دموکراسی و احترام به موجودیت ایران و آزادی به میان آورد!
- نکته سوم به تجربیات مشابه درمنطقه باز میگردد. در حوزه شامات، بمب ساعتی داعش از دل بحران سازیهای داخلی در سوریه و عراق فعال شد و «مطالبات مدنی» به هوایی برای «تنفس مسموم تروریسم تکفیری» مبدل شدند. حتی در سالهای 2018 و 2019 میلادی و زمانی که بحرانهای داخلی در عراق به نقطه اوج خود رسید، داعش بار دیگر با هدایت سرویسهای امنیتی امریکا، رژیم صهیونیستی و متحدان منطقهای آنها به فضای داخلی این کشور ورود پیدا کرد. اگر هوشیاری و قاطعیت حشد الشعبی و نیروهای مقاومت عراقی نبود، شاهد راه افتادن دوباره جوی خون در خیابانهای این کشور بودیم.
- نکته چهارم اینکه رهبر معظم و حکیم انقلاب اسلامی در پیام اخیر خود به مناسبت شهادت زوار حرم حضرت احمد بن موسی علیه السلام، تأکید فرمودهاند که داغ عزیزان و نیز هتک حرمت حرم اهل بیت علیهمالسلام جز با جستوجو از سررشته این فاجعهآفرینیها و اقدام قاطع و خردمندانه درباره آن، جبران نخواهد شد. همانگونه که ازپیام معظم له بر میآید؛ «قاطعیت» و «خردورزی» دو رکن اصلی مواجهه ما با چنین توطئههایی محسوب میشود. خردورزی در قبال حادثه تروریستی شیراز، شامل چهار مؤلفه «درک صحیح از ماهیت حادثه»، «ترسیم شبکهها و افراد دخیل در وقوع حادثه»، «شناسایی فرامتنهای دخیل در وقوع حادثه» و «آیندهنگری نسبت به وقوع موارد احتمالی آتی» است. این خردورزی در رصد و تحلیل ماهوی ماجرا باید توأم با اقدامی قاطعانه در «مجازات عوامل»، «مهار عوامل فرامتنی دخیل در حادثه» و در نهایت، «هدف قرار دادن شبکه اصلی و طراح حادثه و نابودی اتصالات آن» خواهد بود.
بیتردید، صلابت و درایت نظام جمهوری اسلامی در مواجهه با عوامل آشکار و پنهان این واقعه، درس عبرتی برای کسانی خواهد بود که امنیت ملت ایران را وجه المصالحه اهداف شوم خود قرار دادهاند. تردیدی نیست که خون پر برکت شهدای حادثه شاهچراغ پرچم اقتدار و همبستگی مردمان این سرزمین را برافراشته ترخواهد کرد. انشاءالله.
فیلمهای روز سینمای جهان
افسانه کودکانه پینوکیو به روایت بزرگسالانه «دل تورو»
وصال روحانی/ وقتی «گی یرمو دل تورو»ی غیرمتعارف و درونگرا به سراغ سوژه کودکانه و برونگرایانه پینوکیو میرود و وارد حیطه کارتونسازی میشود، ناگفته پیدا است که روزهای پایانی پاییز 2022 با اتفاقات خوشی چه در زمینههای مضمونی هنر هفتم و چه در مورد رونق گیشهها همراه خواهد شد. آوردن توصیف کوتاه این فیلم از اینرو الزامی است.
پینوکیو
کارگردان هاک گی یرمو دل تورو و مارک گوستافسون
صداپیشهها: اوان مک گرگور، دیوید برادلی، تیلدا سویین تون، کریستوف والتزفین وولف هارد، کیت بلنچت و ران پرلمن
این اولین باری است که در عمر هنری 30ساله «گی یرمو دل تورو»ی مکزیکی، این هنرمند دست به ساختن یک فیلم بلند کارتونی میزند و البته این کار را نه به تنهایی بلکه با شراکت مارک گوستافسون انجام میدهد. دل تورو و گوستافسون از سیستم موسوم به استاپ موشن در تولید این انیمیشن سود جستهاند و حاصل کارشان خلق پینوکیویی است که از نسخه پینوکیویی چندی پیش والت دیسنی تیرهتر و ماوراییتر نشان میدهد و بسیار بیشتر از آن فیلم هشداردهنده است. دل تورو سالها بود میخواست چنین فیلم و منظری را در ارتباط با این کاراکتر معروف بینی دراز که چوبی است و آرزوی انسان شدن دارد، بسازد؛ اما مشغولیتهای دیگر، وی را از این کار بازمیداشت. این تأخیر طولانی به ضرر او تمام نشد زیرا دل تورو را قادر ساخت با تولید و ارائه فیلم غیرعادی «شکل آب» جوایز اصلی اسکار 2017 را برباید و فیلم «کوچه کابوس» او هم که در طول سال 1401 از تلویزیون ایران پخش شده، از بهترین کارهای سینمای جهان در سال 2021 تلقی شده است. باید متذکر شد در طول سالیان دهها نسخه تلویزیونی، نمایشی و فیلمهای بلند و کوتاه سینمایی درباره پینوکیو ساخته و عرضه شدهاند ولی انگار این موضوع هرگز کهنه نمیشود و این موجود همیشه جستوجوگر هیچگاه جذابیتاش را از دست نمیدهد.ورژن تازه و دل تورویی گوستافسونی پینوکیو در اوایل آذر 1401 به نمایش درمیآید، ولی تحت هیچ شرایطی نباید فراموش کرد دلتورو با ادغامی از ایدههای منحصر به فرد فرهنگیاش با سیستم فیلمسازی هالیوودی به متاعی ناب تبدیل شده که در هنر هفتم کمیاب است. توفیق او در آمیختن این دو حالت کاملاً متفاوت، سبب شد وقتی تهیه فیلم «پسر جهنمی» با اهداف درشت اقتصادی هالیوود به وی سپرده شد، در این راه کم نیاورد و این قضیه در امر ساخت دوگانه «حاشیههای پاسیفیک» که یک کار علمی – تخیلی و حادثهای هالیوود است و هر دو نسخه آن در دهه 2010 به نمایش درآمد، تکرار شد و گیشههای پررونق هر دو قسمت دلالت بر کاردان بودن دل تورو داشت. این هنرمند همیشه نوجو در بازگشت به سوژههای فرهنگی و محبوب غیر هالیوودیاش هم کوچکترین مشکلی نداشته و بدون فوت وقت به وادی آدمهای ویژهای برگشته که گرایشهایشان غیرمعمول و در پی بعیدترین ناشناختهها هستند. اینها به ما میگوید نسخه ماورایی او از پینوکیو میتواند از عجیبترین و جالبترین فیلمهای کل سال رو به پایان 2022 باشد.
مدیرعامل بنیاد فارابی در نشست جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان ونوجوانان مطرح کرد
جشنواره فیلم کودک حلقه وصل اکوسیستم فعالان باشد
سلسله نشستهای جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان با موضوع هماندیشی فعالان حوزه رسانه و فضای مجازی برای ارتقای سینمای کودک و نوجوان عصر روز چهارشنبه ۴ آبان ماه ۱۴۰۱ در ساختمان شماره ۳ فارابی و با حضور فعالان این حوزه برگزار شد.
در ابتدا احسان هوشیارگر مدیر روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی گفت: «طی سال گذشته تغییر نگاهی در سینمای کودک و نوجوان رخ داده است و اصالت در تولید، سنگ بنای فعالیتهای بنیاد بوده است. سالهای شیوع بیماری کرونا ضربه بزرگی به سینمای کودک و نوجوان زد و قطعاً سینما در این حوزه لطمه بسیاری دید.»هوشیارگر ضمن اشاره به اقتضای سینمای کودک و نوجوان در سالهای اخیر اظهار کرد: «باید بدانیم موضوعات و نظام مسائل در سینمای کودک و نوجوان امروز چه چیزهایی هستند و باید برای اقتضائات کودکان و نوجوانان امروز فیلم بسازیم. باید به این باور برسیم که نسل امروز از نسل گذشته خود جلوتر هستند بنابراین با این درک و نگاه برای این نسل کار فرهنگی انجام دهیم و فیلم تولید کنیم. شناخت از این بچهها و دنیای آنها یکی از واجبات عرصه فیلمسازی در حوزه کودک و نوجوان است.»
سینمای کودک و نوجوان سینمای مهجوری است
در ادامه سیدمهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر سی و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان ضمن تشکر از پیشکسوتان عرصه کودکان و نوجوانان اظهار کرد: «سینمای کودک و نوجوان سینمای مهجوری است و باید قدر اندک افرادی همچون وحید نیکخواه آزاد را که در این حوزه هستند و دغدغه دارند دانست.»وی در ادامه با اشاره به اهمیت سواد رسانه در حوزه کودکان و نوجوان گفت: «بخشی از حضور بچهها بهصورت فیزیکی و در مدرسه و منزل و اجتماع است اما در این دوران بیشتر کودکان و خصوصاً نوجوانان در فضای مجازی حضور مستمر دارند. جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان میتواند حلقه وصل اکوسیستم فعالان کودک و نوجوان باشد. جشنواره میتواند کل این اکوسیستم را کنار هم بنشاند و فضای گفتوگویی را برای همه فعالان و دغدغهمندان فراهم کند.»جوادی درباره ردهبندی سنی در فیلمهای سینمایی اظهار کرد: «ردهبندی سنی در سینما خصوصاً سینمای کودکان و نوجوانان از جمله موضوعاتی است که باید به آن پرداخت و جشنوارههای بسیاری وجود دارند که این ردهبندی سنی را رعایت و اجرا میکنند. باید ردهبندی سنی برای فیلمهای گروههای مختلف سنی از خردسال تا نوجوان انجام شود و از هر طرح درستی در رابطه با ردهبندی سنی استقبال میکنیم.»دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلمهای کودک و نوجوان با تأکید بر استفاده از همه نظرات کارشناسی برای برگزاری این دوره از جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان بیان کرد: «بحثهای زیادی پیش آمده بود که جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان بهصورت دوسالانه برگزار شود و این پیشنهاد طرفدارانی هم داشت، اما مخالفان برگزاری دوسالانه جشنواره بسیار بودند و میگفتند که اگر چراغ جشنواره خاموش شود، سینمای کودک و نوجوان قطعاً متضرر خواهد شد. دوستان ما در حوزه فیلمسازی کودک و نوجوان دغدغهمند هستند اما نمیتوان رفع همه مشکلات سینمای کودک را از این عزیزان انتظار داشت.»جوادی در ادامه درباره فیلمنامههای ارائه شده در حوزه کودک و نوجوان به فارابی گفت: «اکثر فیلمنامههای ارائه شده با فضای فکری کودک و نوجوان امروز فاصله بسیاری دارند.»وی در پایان ضمن تأکید بر برگزاری این نوع هماندیشیها و جلسهها عنوان کرد: «باشگاه ملی سینمای کودک و نوجوان فارابی در قالب همین هماندیشیها با فعالان حوزه کودک و نوجوان برقرار شده و قرار است علاقهمندان و فعالان و دغدغهمندان این حوزه را به یکدیگر معرفی کند.»
دلم میسوزد سینمای کودک و نوجوان دچار رکود شده است
در ادامه این نشست وحید نیکخواه آزاد که بهعنوان پیشکسوت و یکی از سخنرانان این هماندیشی حضور داشت، با اشاره به فعالیتهای خود در این عرصه گفت: «سینمای کودک و نوجوان برای من از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. من و چند نفر از دوستان دیگرم عمر خود را در این راه سپری کردهایم. خیلی دلم میسوزد وقتی میبینم سینمای کودک و نوجوان به اینجا رسیده و تا این اندازه دچار رکود شده است.»نیکخواه آزاد ضمن اشاره به فعالیتهای سیدمهدی جوادی در طول مدیریت خود در بنیاد سینمایی فارابی اظهار کرد:«کارهای بسیار خوبی از طرف مدیر بنیاد سینمایی فارابی در حال انجام است که از اهمیت بسیاری برخوردار است اما باید این فعالیتها به عمل درآمده و ثبت شود تا دستاوردی برای سینمای کودک و نوجوان داشته باشد. اینکه بنیاد سینمایی فارابی در راستای ایجاد ارتباط درست بین حوزه رسانه، فضای مجازی و سینمای کودک و نوجوان گام برداشته تا این ارتباط به شکل درست برقرار شود، کار بزرگی انجام داده است و امیدوارم این ایجاد ارتباط بین دلسوزان، مدیران و رسانههای حوزه کودک و نوجوان سینمای کودک و نوجوان را نجات دهد تا این سینما از جا برخیزد و حال خوشی پیدا کند.»در پایان حسین حق پناه معاون کودک و نوجوان تبیان بهعنوان یک فعال حوزه کودک و رسانه عنوان کرد: «مقوله ردهبندی سنی در دنیا سابقه بسیاری دارد اما در ایران به این ردهبندی اهمیتی داده نمیشود. اعدادی که برای پخش فیلمها نشان داده میشود منبع قانونی ندارد و این ردهبندیها فقط برحسب موضوع فیلم اعمال میشود. ما در شرکت «کدومو» با حضور کارشناسان سواد رسانه و نظرات خود مردم و خانوادهها فیلمها را ردهبندی کرده و به مخاطبان اعلام میکنیم. بخشی از جشنوارهها در کشور هم میتوانند این ردهبندی سنی را اجرا کنند.»
«جهان بانو» روی صحنه رفت
تهیهکننده نمایش «جهان بانو» عنوان کرد، این اثر نمایشی به زندگی زنان تأثیرگذار عالم از ازل تا زمان حال میپردازد و روزهای زوج میزبان بانوان خواهد بود. علی اسماعیلی گفت: نمایش «جهان بانو» درباره زنان تأثیرگذار و تاریخساز است و از ابتدای عالم تا زمان حال را در بر میگیرد. این نمایش از خلقت حضرت حوا آغاز میشود و در ادامه قصه زندگی حضرت هاجر، حضرت آسیه، حضرت مریم، حضرت خدیجه، حضرت زهرا(س)، حضرت زینب(س) و حضرت معصومه(س) را روایت میکند. بعد از آن نمایش وارد تاریخ معاصر ایران میشود و نقش زنان تأثیرگذار در ماجرای کشف حجاب دوره رضاخان، دوران انقلاب، دفاع مقدس و در نهایت عصر حال را به تصویر میکشد. ابتدا قرار بود یکشنبه اول آبانماه آغاز اجرای نمایش در بوستان ولایت باشد، اما بهدلیل نامساعد بودن هوا و طوفانهایی که شاهدش بودیم اجرا به تعویق افتاد و به روز پنجشنبه پنجم آبانماه موکول شد که به مدت ۲۵ شب روی صحنه خواهد بود.
اجرای سینمایش ۴۱۰ برج میلاد به شهدای شیراز تقدیم شد
هنرمندان اجرای نمایش سینمایش ۴۱۰ در برج میلاد، ضمن تسلیت به مردم ایران برای شهادت مردم شیراز در حرم شاهچراغ این شهر، اجرای خود را به مردم شیراز تقدیم کردند.از جلوههای ویژه این اثربزرگ میتوان به بزرگترین آکواریوم تئاتری با ظرفیت ۱۰۰هزار لیتر آب اشاره کرد. «۴۱۰» روایتی متفاوت از دفاع مقدس با محوریت شهید سپهبد قاسم سلیمانی و فتح گردان غواصی لشکر ۴۱ ثارالله است که تا ۱۱ آبانماه در یک سانس در برج میلاد تهران و با ظرفیت بالای ۴هزار نفر تماشاگر از ساعت ۱۹ تا ۲۱ در محوطه پارکینگ ۳ برج میلاد، اجرا میشود.